ASRock 775Dual-880Pro Review

eriksd 24 november 2006, 2.289 views

ASRock 775Dual-880Pro

Pluspunten

• agp/pci-e support
  • prijs
  • degelijkheid/stabiliteit
  • makkelijke bios flash
  • uitstekende support

Minpunten

• karige accesoires

Layout Score: 4
Nadat ik mijn eerste pc had gebouwd aan de hand van een barebone met moederbord, had ik na een kleine 2 jaar genoeg van deze set-up. Daarom ben ik mij gaan verdiepen in de opties voor een nieuwe pc. Uitgangsposities hiervoor waren : prijs, toekomstbestendigheid, en algemene prestaties.

Na mij behoorlijk ingelezen te hebben (ik bezoek tweakers.net nu 3 jaar, nu pas geregistreerd :p) kwam ik tot de conclusie dat het een socket 775 moederbord zou worden, werd de keuze al een stuk makkelijker. Ik had toen al een bestaande agp-kaart, die nog best voldeed aan mijn eisen.

Toch wilde ik later alsnog de overstap maken naar Pci-express. Ik moest dus een moederbord hebben dat agp en pci-e had, goedkoop was en socket 775. Hierdoor kwam ik bij deze asrock uit.

Ik heb deze besteld bij cool-prices (shopsurvey volgt), samen met een celeron-D 331.

Eenmaal gekregen pakte ik alles uit, en bevestigde dit in een Aopenkast. Tijdens het uitpakken viel mij op dat er niet bijster veel extra spullen bijgeleverd worden, een kabel voor je hdd, floppy enz, en een andere i/o panel. Verder een boekje en cd met drivers.

Installatie verloop redelijk vlot, enige waar je op moet letten is dat dit een full-size atx bord is, en dit past in mijn kast. Probleem voor iets kleinere kasten is, dat wanneer het moederbord bevestigd is, de condensatoren aan de rechterkant in mijn geval op 1cm van je 5.25 inch bays afzitten. Opletten dus. Ook is de bevestiging van de floppy connector niet optimaal, onderaan het bord.

Software matigeinstallatie verliep goed, en bord draait tot op de dag van vandaag stabiel. Voor de overklokkers, ik heb de celeron d-331, standaard 2,66 ghz, nu op 3,2 ghz lopen, een hogere fsb is niet mogelijk, omdat het moederbord dan instabiel wordt. Oplossing zou meer volt op de processor zijn, maar het moederbord ondersteunt deze functie/eigenschap niet.

De prijs liegt er echter niet om, en het is een zeer stabiel bord, met genoeg functies voor de normale gebruiker!

Ik raad hem echt aan, ook voor een game pc. De slechte naam van asrock is zeer onterecht, evenals de af en toe matige recensies over VIA-chipsets

PS. de support van asrock is zeer goed, nieuwe biossen verschijnen regelmatig, zowel in dos vorm, als in een .exe waarmee je in windows zelf kan flashen

Heb jij ook een ASRock 775Dual-880Pro?

Ik ben ook zeer geinteresseerd in dit mobo. Wat ik me alleen afvraag is of de pci-e X 4 wel genoeg is voor het spelen van games? of heb je aan x4 genoeg?

heeft iemand hiermee ervaring mee?
Ik las op het internet dat voor de huidige generatie grafische kaarten, in het hoogste segment, er nog geen beperkingen zijn. Dit zou over 1.5 jaar echter wel zo kunnen zijn, maar bijv. de geforce 7900gt had er nog geen last van bijvoorbeeld. Ik zoek de link nog ff op :)
Ik heb dit bordje ook maar al heel snel vervangen voor een ietwat ander merk. Stabiliteit en dergelijken geen probleem, maar de VIA chipset is een regelrechte BITCH als het gaat om PCIe grafische kaarten. In de handleiding staat bijvoorbeeld de ASUS EAX800XL vernoemd en die kaart heb ik er dus op gezet..... totaal geen beeld dus. Een MSI Radeon X300SE gaf ook geen beeld. Ander moederbord en draaien als een tierelier. Let dus ongelooflijk goed op als je een PCIe kaart erin wilt drukken.
leuke survey, ik was erg benieuwd naar dit bordje heb nu nog een socket A+agp bord en wil even een tussen stap maken voordat ik naar AM2 of Conroe overstap. Ervaringen van mede-tweakers worden altijd gewaardeerd.
Zou je misschijen wat meer info kunnen geven over de overige onderdelen van je pc, hardeschijven, videokaart geheugen etc.
Tja het is een vrij low-budget pc'tje:
maxtor 40 gig hdd
dit asrock mobo.
celeron d-331 @3.2ghz
512mb pc 3200 ram
NEC DVD brander (3540)
Floppy
120mm fan
nog een pci-slot fan
En een gf 4 ti 4200 64mb xfx.

Het is echt het meest stabiele mobo dat ik tot nu toe heb meegemaakt, echt heel gunstig geprijsd ook en vooral de agp/pci-e vind ik geweldig :)

Deze setup draai ik met een aopen 300 watt voeding.

Ik zou deze zeker nemen, hij is echt goed. Hij gebruikt btw een 20 pins connector plus een losse 4volts, dat je daar ff rekening mee houdt :)

Ik wil binnenkort de overstap gaan maken naar de pentium d805, als dat zo ver is hoor je dat ook wel.
Heb het bord ook sinds een week, werkt echt perfect! via alternate.nl besteld. Heb hem nu met een PIV 3.8Ghz HT draaien en het werkt lekker stabiel. Heb zelf nog steeds een 6800Ultra en wou deze nog niet upgraden maar wel alvast voor de toekomst een bord hebben waar ik ook pci-e in kon hebben, dus de keuze was snel gemaakt!

top moederbord! raad hem zeker aan!
Hallo,

Is er nog iemand dit dit bord nog gebruikt.

Ik heb windows xp opnieuw op mijn com gezet maar nu wordt er maar 512 mb single gezien i.pv. 1024mb dual channel.

In de bios staat dit dram op auto i.p.v singel of dual.

ik heb dual geprobeerd maar dat geeft geen resulaat.
ik heb de simms al omgewisseld van slot maar geen resultaat.
heb ook 1 simm gebruikt en krijg dan ook 512mb single

hoe is dit probleem te verhelpen.
Registratiedatum Dinsdag 16 oktober 2007