Dell UltraSharp U2721DE Zwart

€ 449,-
Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 60Hz • IPS • 8ms - Bekijk alle specificaties

Dell UltraSharp U2721DE Zwart Review

Seven_of_Nine 4 januari 2021, laatste update op 5 januari 2021, 2.432 views Product gekocht

Dell UltraSharp U2721DE Zwart

Het gemak van alles aan / achter 1 USB-C kabel. Perfect voor de home-office maar de echte tweaker zal net niet content zijn...

Pluspunten

• USB-C PD tot 65W
  • 2x USB-A aan de zijkant
  • Bouwkwaliteit
  • Dunne bezels
  • DisplayPort 1.4 (MST)
  • Ethernet controller onboard
  • Driverloos functioneren in Win/OSX/ChromeOS

Minpunten

• Bedienknopjes zijn nogal moah
  • Geen monitor voor gaming (refreshrate)
  • Prijzig
  • USB-C PD max 65W - lastig voor de mensen met 15" MacBooks en andere "groot" verbruikers

Monitoren; ik blijf het een apart stukje rand-apparatuur vinden. Extreem essentieel maar toch een device wat je regulier niet vaak vervangt. Ikzelf heb altijd met enige *ahem* precisie de afgelopen 25 jaar elke pak en beet 6-7-8 jaar mijn monitor vervangen. Wat ooit eens begon met een iyama "platte" CRT werd eens ge-upgrade naar een Samsung 17" LCD (ook nog een mooie 4:3) naar uiteindelijk een Dell WFP2408

Ondertussen; het verhaal is bekend bij velen; is de monitor thuis opeens een cruciale asset maar ik begon mijzelf te realiseren dat in het USB-C tijdperk wat ondertussen in al mijn devices zit via diverse dongles ik meer snoeren op mijn bureau had liggen dan dat mij lief was. Hoe fijn zou het zijn als je gewoon met / via 1 kabel (USB-C) gewoon kan inpluggen en klaar!

Ik ging op zoek naar een normaal type beeldscherm qua afmetingen (geen videowall) met het gemak van USB-C (geen Thunderbolt; gewoon USB-C). Ook qua resolutie had ik wel behoefte aan meer werkruimte dan 1920x1200 maar 4K op een scherm kleiner dan 32" lijkt me (is!!!) gewoon niet handig.. Oh and last but not least zo nu en dan transporteer ik wel wel eens bestanden medio 60Gbyte dat wil ik het liefste via UTP en niet WiFi doen.

Een soort van beeldscherm met ingebakken dockingstation voor meer zakelijk gebruik; daar zijn er een paar van (Lenovo heeft er 1; staan een paar goede reviews van hier op tweakers, en volgens mij heeft Philips er ook eentje).

Ik heb mede door het uiterlijk maar ook het gemak van aan de linker zijkant beschikbaar zijnde USB poorten voor deze Dell gekozen.

Via een grote webwinkel was de monitor snel in huis. PostNL sticker op de doos en je bent klaar schijnbaar...

Interessant zijn de 2 verschillende energie labels; label A en F...... (heeft te maken met het kunnen doordrukken van 65W naar je laptop over USB-C PD)

De doos heeft intern alles netjes verpakt zitten; de voet, een 220V snoer, de USB-C kabel voor naar je laptop en 1 losse DisplayPort kabel ( voor het doorlussen naar een ander scherm ). HDMI ontbreekt maar dat is geen ramp.

Netjes is het rapport (calibratie) van het scherm ik ben geen professionele gebruiker; ik geloof het wel qua kleur prestaties, maar het geeft je toch een gevoel dat aan de productie lijn er een werkend scherm zonder defecten is verpakt door mensen ipv machines.

Ten opzichte van de vorige 24" is deze 27" maar ietsjes forser echter wel een heel stuk minder zwaar.

De nieuwe resolutie is QHD:

Net even wat groter dan regulier HD -> duidelijk zichtbaar hoeveel meer pixels er zijn tov regulier HD
Jupz ik heb een bad-desktop-management maar in dit geval (gewoon op de native resolutie) is duidelijk zichtbaar dat met detzelfde scherpte voor je ogen, krijg je meer dektop space.

Nu dat mijn zakelijke Lenovo laptop het zal doen met dit scherm was eigenlijk wel een gegeven. Maar ik heb in huis 2 stuks HP Chromebooks waar destijds expliciet aangegeven werd dat de USB-C poorten links en rechts alleen voor opladen waren en er geen DP-Alt (video doorgifte en opladen in-1) mogelijk was. Het was een grote verassing te zien dat dit wel werkt.

(HP heeft de specs van dit Chromebook aangepast; echt waar expliciet destijds was vermeld geen DP-Alt maar nu wel. Ik heb nooit geweten dat het vrijgeven van zo'n hardwarematige feature achteraf gewoon kan)
Ik heb nogmaals de reviews van destijds (2019) doorgenomen en dit heeft er altijd wel ingezeten. My bad.

Ook onze MacBooks Pro werken gewoon (2017 en een 2020 versie; intel CPU based).

Onder aan de streep; het is een business orientend monitor.
Via USB-C werken alle devices en worden ze opgeladen (ook onze Ipad Pro 2020 trouwens).
De PC; de Mac maar ook Chrome OS werken prima en krijgen via de monitor als USB device de Realtek Ethernet LAN connectie aangeboden en deze werken gewoon (geen drivers nodig in alle genoemde OS-en).

(een Realtek 8153B controller)

Klein punt van kritiek; de verkregen USB-C to USB-C kabel is nogal lomp. Echt dik en stug.
Hij werkt maar dit soort kabels pluggen niet makkelijk.

De bediening; de knopjes, moah het werkt maar om nou te zeggen dat je er gelukkig mee bent? Neen.
Let wel; by default hoef je niks in te stellen; zo vaak zit je er dus niet aan.

Ergonomie is prima; het scherm laat zich prima verstellen, het voelt robuust aan.

Oh het scherm heeft geen defecte of stuck pixels; ook geen last van backlight bleeding.
Iets wat ik voor deze prijs in combinatie met het manual testrapport eigenlijk wel had verwacht.

Maar onder aan de streep is dit scherm iets voor een tweaker? Qua value for money (deze jongen is ernstig prijzig) probably not, het is geen 4K, het is te duur, en die LAN aansuiting dat is wel een hele dure "optie"

Maar day to day work; QHD is voor mij prettig mee te werken; ik heb 1 connectie maar te maken tussen scherm en de devices. Ik ben erg content.

Heb jij ook een Dell UltraSharp U2721DE Zwart?

Helermaal niet mee eens, 4K op 24" zoals ik nu heb, werkt echt geweldig op 200x scaling, superscherpe tekst :) Juist op de Mac (op Windows werkt scaling wat minder). Ik zou op 27" zelfs meer dan 4K willen, 5K zoals op de iMac 27".

Maar voor ieder zijn ding :)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 7 januari 2021 21:58]

Dank voor deze hele fijne review voor scherm wat al tijd op mijn verlanglijstje staat. Icm Dell Full HD laptop en ook Macbook pro 13,3 retina uit 2017. Twijfel wel of ik de UTP versie nodig heb. En wacht nog even of de prijs nog iets daalt.
Ondertussen is de U2722DE uit.
Zelfde paneel van binnen maar qua connectiviteit is het wattage in de voeding naar je laptop verhoogd naar 90w
( het uiterlijk is ook iets anders )
( https://www.dell.com/nl-n...itoren-monitoraccessoires )

Nu hebben wij het niet nodig in onze MacBooks maar ik zou qua $$ eens kijken of de U2722DE.

Ik heb via de Dell dual monitor stand een U2719D via displayport passthrough aangesloten maar let op; de Mac support dat protocol niet; Windows wel.

De ethernet aansluiting is fijn maar geen must. Direct naast de MacBook ligt de UniFi accesspoint voor die extra euro’s moah had ik ook misschien iets anders leuks kunnen doen.

Hij doet het elke prima trouwens; ik werk er fijn op
Dank voor je reactie. Kreeg net mail inzake Eizo EV2795-BK (met UTP) van 850,-- voor 650,-- deze maand dus dat scheelt dan nog maar 100 met de Dell. En het lijkt alsof de Dell uitverkocht is dus misschien doe ik eens gek en ga voor de -normaal financieel onbereikbare- Eizo.