Corsair K70 RGB Cherry MX Red (Qwerty)

Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Red switches - Bekijk alle specificaties

Corsair K70 RGB Cherry MX Red (Qwerty) Review

voz 30 december 2020, laatste update op 10 februari 2021, 57 views Product gekocht

Corsair K70 RGB Cherry MX Red (Qwerty)

Ik heb deze ramplank nu een tijdje in mijn bezit, tijd om een review te schrijven. In het kort: fijne ramplank, kleurtjes leuk instelbaar, ziet er goed uit, is compact en degelijk. Dit is nog de versie met tramp stamp-logo. Soms dubbele registratie (bouncing) is irritant, verbeterd na firmware-update

Pluspunten

• Degelijk
  • Compact
  • RGB goed instelbaar

Minpunten

• Tramp stamp logo is lelijk
  • Bouncing cq. chatter
  • Support

Update 10-2-2021: Stukje over bouncing cq. chatter toegevoegd.

Ik heb dit toetsenbord een jaar of wat in bezit. Tweedehands gekocht van een mede-tweaker. Ik zal een aantal criteria wat verder toelichten.
Precisie
Zie onder customer support, het toetsenbord "bounced" soms. Verder zijn de toetsaanslagen erg fijn, gewoon wat je mag verwachten met Cherry MX switches.
Bouwkwaliteit
Prima, zeer degelijk toetsenbord. Degelijke aluminium plank met kwalitatief hoogwaardige toetsen. Toetsen vertonen geen enkel spoor van slijtage. Het aluminium heeft in de loop der jaren wel wat kleine krasjes opgelopen, maar niet buitensporig. Alle toetsen voelen nog goed aan, ook de mediatoetsen en het volumewieltje werken na jaren nog uitstekend.
Customer support
De vorige eigenaar had dempertjes onder de toetsen gedaan. Deze heb ik een hele tijd laten zitten, maar nu ik veel thuis werk, merk ik dat het toetsenbord "chattert" oftewel toetsaanslagen dubbel registreert. Best irritant als ik dingen in slack dubbel post, en steeds moet backspacen omdat een karakter er te vaak staat. Na het verwijderen van de dempertjes werd dit beter, maar niet zo heel veel beter. Contact opgenomen met Corsair support, zij gaven aan eigenlijk niet zoveel te kunnen doen. Nou ja, jammer, opletten dus. Dit duurde tot ik het tijd vond voor een nieuwe muis. Dat werd een Corsair Dark Core Pro RGB SE. De hierbij geleverde iCue-software bleek ook te werken voor mijn toetsenbord, en zowaar bleek er een firmware-update te zijn voor mijn ramplank! Nooit geweten dat dat uberhaupt bestond. Dus geinstalleerd, en ja hoor, het bounce-probleem is een stuk minder ernstig! Ik heb in de voorgaande tekst bewust de dubbele registraties laten staan voor het laten zien van de frequentie daarvan op dit moment. Ik vind het best kwalijk dat Corsair support dit niet heeft benoemd. Op zich ken ik de support van Corsair ook wel van andere producten en vind ik "slecht" tekort doen, maar meer dan voldoende is het zeker niet geweest in dit geval.
Chatter cq. bounce
Om even iets verder in te gaan op het hierboven beschreven probleem: Chatter is het effect dat een toetsaanslag vaker dan eens geregistreerd wordt bij het eenmalig indrukken. In principe is het normaal voor een mechanische switch dat meerdere keypresses geregistreerd worden, maar dit zou de firmware van het keyboard moeten oplossen. Bij dit keyboard was dat echter niet het geval. Dit gedrag werd pas merkbaar bij thuiswerken. Ik had het eerder ook wel eens opgemerkt, maar nooit echt iets mee gedaan omdat het niet zo vaak voorkwam en dus niet hinderlijk genoeg was. Na een firmware-update is het veel beter geworden, maar het probleem is niet helemaal weg. Omdat het toetsenbord al een paar jaar oud is, kan ik niet beoordelen of de chatter nog steeds ontstaat door een slechte implementatie van debouncing door corsair, of door slijtage van switches. Na het installeren van een tooltje is het nu niet hinderlijk meer.
Degelijk, fijn, mooi toetsenbord. Jammer van de key chatter. Jammer van de support die niet met een goede oplossing komt voor mijn probleem.

Ik zou zeker wel weer een Corsair-toetsenbord kopen, maar meer op basis van algemene ervaringen met het merk dan specifiek op basis van mijn ervaringen met dit toetsenbord.

Heb jij ook een Corsair K70 RGB Cherry MX Red (Qwerty)?