Apple MacBook Air 2020 M1, 8GB ram, 7-core GPU, 256GB ssd (Qwerty) Zilver

Apple MacBook Air 2020 M1, 8GB ram, 7-core GPU, 256GB ssd (Qwerty) Zilver Review

ITsEZ 30 december 2020, laatste update op 2 juli 2021, 1.069 views Product gekocht

Apple MacBook Air 2020 M1, 8GB ram, 7-core GPU, 256GB ssd (Qwerty) Zilver

Om maar meteen er mee te beginnen, ik ben het niet perse eens met alle lovende reviews. Dit is merkbaar een Beta product. De vraag is natuurlijk, wil jij 1100 euro neerleggen om Beta tester te zijn?

Pluspunten

• Eindelijk degelijke prestaties voor je geld
  • Lekker licht
  • Touch-ID is een verademing
  • Bouwkwaliteit is merkbaar goed

Minpunten

• Lage resolutie webcam, wat gek is in deze tijd
  • Veel programma’s of functies werken (nog) niet of half
  • Upgrades van geheugen is relatief duur

Ja, het is een snelle laptop in de benchmarks, en ook in dagelijks gebruik. Zodra je apps/programma’s voor het eerst opstart moet je MacBook even nadenken, daarna start het bijna instant op. Wat opvalt is dat deze MacBook bijna alles in het werkgeheugen zet. Dit zorgt er voor dat je redelijk veel werkgeheugen tegelijkertijd in gebruik hebt. Als je echt veel van je laptop vraagt (bijvoorbeeld veel browser tabbladen, meerdere Adobe programma’s, etc.) overweeg dan de 16GB versie. Bij alleen Firefox (6 tabbladen) en wat settings had mijn MacBook al 5GB in gebruik. Dit hoeft geen limitatie op te leveren, als je te veel programma’s opent draait simpelweg niet alles meer in het werkgeheugen. Maar wil je echt 100% van de tijd op volle snelheid draaien, dan is 16GB beter voor de veeleisende gebruiker.

Deze MacBook is merkbaar nog een Beta product. Verschillende apps werken bij mij niet of slecht, bijvoorbeeld LastPass is nog niet beschikbaar voor Safari. Zo zal je waarschijnlijk meer programma’s tegenkomen die niet of niet volledig werken. Uiteindelijk zal dit vast opgelost worden, maar als je niet nu direct een nieuwe laptop nodig hebt zou ik je aanraden om nog even te wachten.

Heb jij ook een Apple MacBook Air 2020 M1, 8GB ram, 7-core GPU, 256GB ssd (Qwerty) Zilver?

Ik heb zelf de MacBook Pro (M1) en dat is in de basis natuurlijk dezelfde laptop. Jouw ervaring lijkt wel erg geschreven na het lezen van andere reviews, maar dat kan je natuurlijk ook zo in de praktijk ervaren. Je hebt echter wel een feitelijke onjuisthed in je review staan.

Het is prima mogelijk om Intel-extensies in Safari te laden. Ik heb bijvoorbeeld gewoon BitWarden als extensie draaien in Safari en dat is gewoon een Intel-based extensie. Extensies draaien in een eigen proces en daarom is dit ook helemaal geen probleem. Ook in Chrome (is ook een ARM64 variant van) werken Intel-based extensies probleemloos. Firefox gebruik ik niet, dus wellicht dat het daar wel anders is.

Applicaties worden in het werkgeheugen gehouden zolang er werkgeheugen beschikbaar is. Anders worden code-pages weer uit het geheugen gegooid en van disk geladen. Door de vlotte SSD is dit ook redelijk snel, maar uit RAM is natuurlijk sneller. Dit gebeurde altijd al op MacOS, dus daar zit niet echt een verschil in met Intel-based Macs. Ten opzichte van andere laptops (Windows of Mac) kan je zeker met dezelfde hoeveelheid RAM toe. Meer geheugen is altijd fijner, maar 8GB is prima voor standaard werk. Ga je zaken als Docker of virtualisatie gebruiken, dan zou ik wel minstens 16GB aanraden.

Vrijwel alle Intel-bases applicaties draaien vlot op de MacBook (sneller dan op de oude Air), maar het kan nog sneller als deze als ARM64 zijn gecompileerd. Het enige dat echt mist is x64 virtualisatie en AVX instructies. Over het algemeen is dat geen probleem, maar in exceptionele gevallen werkt een applicatie dan niet.

In de praktijk zal je vooral problemen hebben met virtualisatie, alhoewel er al wel previews beschikbaar zijn van Parallels en Docker die al verrassend goed draaien. Die zijn natuurlijk nog wel in in previews-status. Ook debugging van .NET 5 is nog een probleem, maar daar wordt wel hard aan gewerkt. Native ARM64 komt in Go 1.16 (is al beschikbaar in beta). Ook homebrew wordt hard aan gewerkt.

Sinds Big Sur 11.1 heb ik ook af en toe een kernel panic, dus 100% stabiel is het nog niet. Voorheen was het wel stabiel. Overigens is die crash alleen bij gebruik van een extern dock, dus zal driver gerelateerd zijn. De TB16 dock is overigens ook in Windows niet heel stabiel, maar zorgt daar niet voor kernel panics. Ultrawide support is een workaround voor (SwitchResX), maar ideaal is dat niet. De verwachting is dat in Big Sur 11.2 dit opgelost is.

De webcam is gewoon een 720p resolutie en dat voldoet prima voor Skype, Teams, ... in mijn optiek. Ik heb liever een betere lichtgevoeligheid dan extra pixels (niet dat de webcam daarin uitblinkt). Ook is de positie van de webcam een stuk fijner dan bij heel veel andere laptops.

Upgrades van RAM zijn inderdaad duur. 8GB extra kost je flink extra, maar het is wel erg snel geheugen dat ook direct op de CPU zit. De prijs van SSD upgrades is ook minder makkelijk te verdedigen, want die is niet exceptioneel. Nog vervelender dat deze gesoldeerd zit en dat is gezien de form-factor volstrekt overbodig. Bij een vervanging van je logic-board ben je al je gegevens kwijt. Geen fijne gedachte, nu Apple eigenlijk ook geen goede oplossing meer heeft voor backup (zoals voorheen met de draadloze Time Capsule).

Als daily driver voor development vind ik de MBP nog niet top. Dat is voornamelijk vanwege het ontbreken van development tooling. Veel open-source ontwikkelaars hebben pas 1 maand de beschikking over de ARM64 versie. De laptop an-sich is zeker geen beta-product, maar de community begint nu pas echt op stoom te komen. Als daily driver voor een normale eindgebruiker is deze laptop zeker prima bruikbaar. Alle Apple software, MS Office, ... werken eigenlijk allemaal zonder problemen. Maar het gaat heel hard en de wereld voor M1 ziet er over 3 maanden denk ik al een heel stuk beter uit.

De gewone consument zou ik nu al wel een M1 aanraden, tenzij er uitzonderlijke situaties zijn waar het niet past. Voor ontwikkelaars is het nog wat vroeg, maar als je nog een back-up hebt, dan is het een prima machine.

Ik mis overigens wel de SD card reader (lastig als je veel met foto's werkt of met Raspberry Pi's). Maar wellicht moet ik maar mijn eigen review schrijven. :)

PS: Bitwarden is sowieso een flinke stap voorruit t.o.v. LastPass. De migratie is seamless, want hij kan LastPass migreren. Echt een aanrader wat mij betreft. Voor normaal gebruik ook gratis.
Thanks voor je uitgebreide ervaring! Dit was natuurlijk hoe ik de MacBook persoonlijk heb ervaren. Ik ben van Apple gewend dat dingen “gewoon werken”, dus vandaar dat het een teleurstelling was dat dit niet het geval was. Mogelijk ligt het probleem overigens bij LastPass, die hebben al erkend dat er problemen zijn en werken aan een oplossing. Ik kreeg al met al wel het gevoel wat ik krijg bij de installatie van Linux, je moet nog best wat moeite doen voor je dingen werkend hebt zoals je wil. En dat verwacht ik niet van Apple, in die zin is het dus nog een Beta product.
Ik sluit me geheel aan bij je reactie. Heb de MacBook Air nu 1 week in bezit, ik heb uiteindelijk gekozen voor de 512gb variant met 8gb. Ik was bang dat 8gb te weinig zou zijn, maar die ervaring heb ik totaal niet, het systeem is lekker snel en voor mijn lichte werkzaamheden is het basis model meer dan genoeg.

Heb uiteindelijk wel een calDigit TS3 Plus-dockingstation gekocht om alles te kunnen aansluiten en maar 1 kabel naar mijn MacBook te hoeven te gebruiken. Overigens is Big Sur erg kieskeurig qua monitor support (niet alleen met ultra wide), mijn 4k monitor via Thunderbolt werkte altijd prima, Big Sur i.c.m. mijn 4k monitor komt niet verder dan 30hz. Uiteindelijk via de dock en een USB-C naar HDMI kabel wel 4k 60hz gekregen. Maar on a side note, Big Sur bevat nog best wat bugs... mail is bijvoorbeeld een puinhoop... spotlight zoeken naar mails werkt gewoon niet meer. Ik kijk dan ook uit naar 11.2...

[Reactie gewijzigd door 19JM81 op 30 december 2020 07:56]

Ik heb de MBP puur gekocht omdat ik een Mac nodig heb voor iOS ontwikkeling. Doe ik niet heel veel, maar met het thuiswerken had ik geen toegang meer tot de Mac op mijn werk. Via VPN kan ik er wel bij, maar fysiek een iPhone er aan hangen werd wat lastig.

Ik heb een TB16 dock van Dell en die heb ik nodig voor mijn Precision 5510. Normale TB3 docks kunnen niet genoeg power leveren, dus ik ben gebonden aan de (buggy) docks van Dell. Tot mijn verbazing werkte die geweldig met de MBP M1, maar sinds Big Sur 11.1 zijn er dus soms crashes. Ik ga er vanuit dat dit wordt opgelost en dan is die setup prima. Enige dat ik mis is de SD card reader, maar dat doe ik wel op mijn Windows laptop (gebruik ik 95% van de tijd).
Na opstarten (...en dit en dit en dit...) heeft mijn systeem al zoveel ram in gebruik.
Altijd beetje jammer, want dit zegt niets over de hoeveelheid RAM die nodig is.

Dit betekent dat je systeem RAM gebruikt wat beschikbaar is… which is a good thing! Al die mensen die met task-killers en dergelijke zoveel mogelijk RAM vrij willen houden op hun telefoon snappen niet waar RAM voor dient :P. RAM wat niet in gebruik is is zinloos RAM is een beetje de kort-door-de-bocht uitleg.

Ik heb Linux servers gehad die net opgestart waren en nog weinig hadden gedaan, maar Linux zelf (dus niet programma's) hadden iets van 18GB van de 32GB aan RAM in gebruik. Betekent dat Linux 18GB aan RAM nodig heeft? Nee, werkt ook uitstekend met 1GB! Maar het is beschikbaar, en dingen worden in RAM gezet en gehouden (ook aan de hand van je gebruikshistorie) zodat ze snel beschikbaar zijn.

Collega's van me draaien een Linux VM (een kleintje, dat wel) met IntelliJ draaiende en met NodeJS compiles bezig, en een Chrome vol van tabbladen, en dan nog electron programma's zoals Slack en Whatsapp open. Draait allemaal als een zonnetje op de 8GB versie. Dus RAM _benodigdheden_ vallen heel erg mee (supersnelle SSD maakt ook een hoop goed hier in).

Ook genoeg collega's die Lastpass gebruiken, maar ik denk dat het allemaal Chrome (en/of Firefox) gebruikers zijn. Ik weet eigenlijk niet veel mensen die Safari gebruiken :s.

Er zijn erg veel programma's waarvan ik dacht dat het problemen zou geven, maar die werken uitstekend. Een stel programmeurs trekken meestal de ene naar de andere rare opensource tool uit de kast, en doen dingen met homebrew en draaien VM's.... maar dat werkt allemaal als een zonnetje.

Dat doet niet af voor jouw ervaringen dat Lastpass in Safari niet werkt en de monitor-support niet super is... dat is gewoon valide. Ik zou die twee dingen alleen niet gelijk bestempelen als een reden om te zeggen 'je bent een Beta user'. First-generation-angst heb ik hier wel een beetje (vraag me af hoe lang Apple de M1 blijft ondersteunen zodra er nieuwere opvolgers zijn).

Maar in een bedrijf vol Mac-gebruikers ben ik die diehard eigenwijs die per se op Windows blijft - zelfs na het een jaar geprobeerd te hebben - maar ook ik moet erkennen dat de M1-releases bijzonder smooth zijn voor wat ik er van had verwacht.
...met dagelijks gebruik niet merkbaar sneller dan andere laptops in de €600+ prijsklasse...
Ik denk dat je bedoeld 'voor de meeste mensen is die snelheid niet merkbaar anders dan de meeste 600+ laptops' en dan snap ik wat je wil zeggen. Maar er is natuurlijk altijd een reden voor snellere chips, alleen is die reden niet voor iedereen van toepassing :). Maar mijn collega's merken stuk voor stuk hoe snel en responsive het ding is, na dagen lang er op te werken. De performance die hier wordt gegeven - per prijs - per watt is gewoon super. Dat niet iedereen dat nodig heeft, sure. Maar zelfs de simpelste gebruikers merken dat ie stiller en minder warm is, terwijl de (iets meer -) power-users de performance echt wel merken hoor.