Canon EOS R5 Zwart

€ 4.499,-
Specificaties Losse body • 45MP sensor • WiFi - Bekijk alle specificaties

Canon EOS R5 Zwart Review

vavoem 30 december 2020, laatste update op 16 februari 2021, 194 views Product gekocht

Canon EOS R5 Zwart

De R5 is voor mij primair een foto camera. Video is handig maar niet de hoofd reden. Voor video is 4K een must zeker met deze prijs range 8K niet TV in huis is max 4K (leuke bonus of niet ivm file size).

Pluspunten

• AF (met eye en face AF)
  • 12FPS met sluiter
  • 20FPS digitale sluiter
  • Hoge ISO kwaliteit
  • 45 Mpixel mooie resolutie t.o.v. mijn 5DS
  • 4K video mode
  • 8K nice to have
  • Ondanks minder knoppen voor directe functie als ik gewend ben op de 5D's toch goed benaderbaar en bedienbaar tijdens gebruik

Minpunten

• Ruis iets minder goed als R6
  • Geen mode dail maar drukken en draaien en kiezen in het menu
  • minder knoppen voor directe functie als ik gewend ben op de 5D's

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 4
Uitbreidbaarheid Score: 5
Intro:
Op 9 juli 2020 introduceerde Canon twee nieuwe R camera’s, de R5 en R6. De plaatsing van de R5 is voor mij direct duidelijk, namelijk als R tegenhanger en/of opvolger van de 5D Mark IV. De Canon EOS R6 is wat mij betreft wat lastiger te plaatsen. Ik vergelijk de R5 met alle DSLRS die ik van Canon heb of heb gehad en dat is inmiddels een behoorlijke lijst. Ik gebruikte voornamelijk met de 5D Mark IV en de 5DS. Wat betreft resolutie zit hij bij mijn 5DS het dichtste in de buurt.

EOS R5 Hoofd Specificaties:
  • 45Mpixel full frame sensor
  • ISO 100-51200, uitbreidbaar van L:50 tot H: 102400
  • 8stops IBIS (met RF lens + IS)
  • Digic X beeldprocessor
  • Eye-autofocus
  • Zoeker 0,5-inch 5,76 miljoen dots OLED-kleuren-EVF
  • Scherm 8cm (3,15-inch) Clear View LCD II, ca. 2,1 miljoen dots
  • Behuizing van magnesiumlegering
  • Gewicht Ca. 650 g (738 g met kaart en accu)
  • Oplaadbare lithium-ion batterij LP-E6NH
  • XFExpress + SD kaart slot
  • WiFi + Bluetooth
  • USB C 3.1

De EOS R5

Sensor
Het is een nieuw ontwikkelde 45MPixel sensor bij gebruik van de 1,6 crop (EF-s lenzen) kom je op een 18Mpixel resolutie. De sensor leverd goede prestaties bij zowel lage als hoge ISO-waarden. Tot ISO 3200 behoud je de meeste details, maar ook 12.800 is redelijk goed bruikbaar. De details worden dan merkbaar softer maar niet onherkenbaar. De sensor is voorzien van Canons meest recente Dual Pixel AF II-techniek (hierover later meer).

Snelheid
De 1Dx noemde ik altijd de ‘Gatling Gun’,). De EOS R5/6 is de ‘Silent Gatling Gun’. Met 12 beelden per seconde en mechanische sluiter tot 20 beelden per seconde met elektronische is de R5 een zeer geschikte camera voor outdoor sport of wildlife. Als echte allround camera kan hij ook prima indoor sport aan maar daar zou de R6 beter passen mede dankzij de goede hoge ISO-prestaties en de goede autofocus met gezichts- en oog herkenning is dit een alleskunner. Op 100 procent weergave zijn de beelden zeker bij ISO 100 haarscherp. Zeker wanneer je fotografeert met de zeer goed RF/EF L lenzen kun je de wenkbrauwharen tellen. De Canon EOS 5DS heeft iets meer detail maar dat is niet heel veel dit is nog steeds een zeer goede camera maar heeft beduidend mindere hoge ISO prestaties dan de R5.

Kloppend hart
De nieuwe Digic X beeldprocessor is het kloppende hart achter al deze topprestaties. Deze maakt het mogelijk een lading aan data naar de geheugenkaarten te pompen. Met de SD kaarten loop je wel snel tegen beperkingen aan vooral als de schrijfsnelheden tegenvallen. Alleen de dure SD kaarten zijn redelijk vlot meestal nog steeds trager dan CF of je moet de portemonnee echt flink trekken voor de snelle Sony kaarten die duurder zijn dan de veel snellere CFExpress-kaarten die ik prefereer. Deze leveren veel hogere snelheden dankzij PCIE interface en NVME geheugen en zijn ook betrouwbaarder dan SD kaarten.

more to come...

Foto 1: ijsvogel 386mm S1/1600 F4 ISO-800 (crop 1/3)

Heb jij ook een Canon EOS R5 Zwart?