Specificaties Tower, 7 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Silverstone Fortress FT01B Review

Auwdioslave 30 juli 2010, laatste update op 30 juli 2010, 546 views

Silverstone Fortress FT01B

Pluspunten

• Unibody constructie
  • Sober uiterlijk
  • Meegespoten binnenwerk
  • Goede oude schroefjes voor HD en GPU installatie
  • Goed gedempte HD rekjes
  • Stille fans
  • Professionele afwerking

Minpunten

• Loszitten window
  • Matige GPU koeling (te vermeiden door 1 van de harddrive cages weg te halen)
  • Window wat groot
  • Weinig ruimte achter moederboard voor cablemanagement

Ik heb 4 dagen geleden mijn Fortress binnengekregen. Ik heb de FT01B-W (zwarte versie met window) besteld bij 4launch.

verpakking
Het eerste wat opviel toen ik de kast aankreeg was het formaat van de doos. Ik wist dat ik een mid tower had besteld, maar de doos was zeker groot genoeg voor een full tower!.
De kast zat stevig ingepakt in piepschuim randen, waardoor er een flinke laag tussen doos en behuizing zat.
Bij de kast zitten alle schroeven die je nodig hebt, als mede 1 CP05 hot swap adapter voor in je hard drive bays. Voor dit geld had ik er graag wat meer gehad, maar het is een fijne toevoeging.

eerste indruk
De eerste indruk van de kast is erg positief. Op de frontpanel connector aansluitingen na is er geen enkel plastic onderdeel te bekennen aan de buitenkant. Het gebogen stuk alluminium voor onder, voor en achterkant is erg strak afgewertk.
Ook de window is mooi gemonteerd, maar had voor mijn smaak wat kleiner gemogen en hoger mogen beginnen. Aangezien ik geen modulaire voeding heb, is er een zichtbaar "nestje" kabels te zien op de bodem van de kast.
Wat daarnaast opvalt is dat de sidepanels wat dun zijn, zeker als je het vergelijkt met de rest van het frame.
De binnenkant van de kast heeft net als de buitenkant een mooie powdercoating gekregen, wat zeker met het window een mooi resultaat geeft.

installatie
Het installeren van de hardware was erg eenvoudig in deze kast, al is het geen volledig tool-less design. De harddrives en de uitbreidingskaarten moeten met schroeven vastgezet worden, maar dit vind ik eerlijk gezegd alleen maar positief, aangezien de hardware op deze manier een stuk steviger vastzit.

De harddrives worden vastgeschroefd in een framepje (met mooie rubberen washers voor vibratiedemping) en daarna vastgezet in een cage. Met de CP05 ge´nstalleerd hoef je de schijf alleen maar in het rek te schuiven, de andere drives moeten nog met losse kabels worden aangesloten.
De kast heeft voor mij meer dan genoeg ruimte voor de hardware. Er is voldoende ruimte rond het moederbord voor kabels en meer dan genoeg ruimte voor mijn HD4870. Ook het feit dat er 7 harddrives ge´nstalleerd kunnen worden in een mid tower is erg positief.

Cablemanagement vond ik wat lastiger in deze kast, aangezien de ruimte achter het moederbord wat smal is. Ik heb uiteindelijk alle kabels achter het moederboard gekregen (inl. de 24pins ATX kabel), maar ik moet wel wat kracht zetten om het zijpaneel er op te krijgen.
Als alle hardware ge´nstalleerd is, geeft de kast een mooie, professionele uitstraling.

Bij het opstarten van de kast viel me op dat ik een zacht (maar zÚÚr irritant) geratel kon horen. Dit bleek het zijpaneel te zijn wat nog wat vibraties van mijn harddisks oppikte. Na wat zoeken bleken de schroeven van het de window niet goed te zijn aangedraaid. Na aandraaien was het geratel weg.
Wat overbleef is een heerlijk stille kast. De enige hoorbare fan is die van mijn GPU, maar die vervang ik binnenkort met een Accellero twin turb0.
De 180mm fans van de kast zijn geruisloos en verplaatsen een enorme hoeveelheid lucht.
Het is daarom erg jammer dat, als alle harddrivecages ge´nstalleerd zijn, de GPU niet zo veel profijt heeft van de front fan, maar zelfs met deze airflow-blokkade vallen de temps van m'n GPU 4 graden onder de oude kast (CM elite 334).
De GPU blijft onder load 7 graden onder de oude temps (alle fans via mobo aangesloten).

Al met al kan ik deze kast aan iedereen die een high end kast met een sober uiterlijk zoekt van harte aanbevelen!

• Intel Core i5 750 Boxed
  • Gigabyte P55 UD3R
  • XFX HD4870 1GB
  • Seasonic S12-600
  • CM Hyper 212+
  • sony optiarc DVD drive
  • Samsung SATA disk
  • WD IDE disk

Heb jij ook een Silverstone Fortress FT01B?