Kef LS50 Wireless II Zwart Review

renegrunn 31 december 2020, laatste update op 31 december 2020, 2.304 views Product gekocht

Kef LS50 Wireless II Zwart

Geweldige set wireless speakers met tal van aansluitingen en ondersteuning van alle bekende streaming diensten.

Pluspunten

• Geweldig geluid
  • Veel aansluitingen
  • Alle bekende streaming diensten ondersteund

Minpunten

• Roon nog niet ondersteund

Geluidskwaliteit Score: 5

Intro

Na jaren gebruik te hebben gemaakt van een set Sonos Play:5 (gen2) en daarna een set Denon Home 350 was het tijd voor iets anders waarbij ik in mijn zoektocht op zoek was naar een set wireless speakers met opties als: losless/hi-fi ondersteuning, HDMI (eARC) en uiteraard geweldig geluid.

Afgelopen jaren had ik al een aantal maal met een schuin oog naar de voorganger van deze serie gekeken, maar deze ontbrak het aan een HDMI aansluiting en was eigenlijk niet draadloos te noemen: er moest een netwerkkabel tussen beide speakers worden aangebracht. Afgelopen September werd deze langverwachte opvolger van de LS50 aangekondigd: de LS50 Wireless II.

Design

Qua design is er niet veel veranderd ten opzichte van de voorganger, ze zien er vrijwel hetzelfde uit. Naar mijn mening geen probleem: het bestaande design is vrij tijdloos en daarnaast is aan de afwerking ook niet veel te verbeteren.
De 10kg per stuk wegende speakers zijn verkrijgbaar in 4 kleuren: Carbon Black, Titantium Grey, Mineral White en Crimson Red.
Momenteel heb ik de speakers op de tv kast staan, maar zal in de nabije toekomst de bijbehorende standaard aanschaffen.
Daarnaast is de primary speaker voorzien van een touch-bediening voor de basis functies: on/off, harder/zachter en van input wisselen.

Techniek

Daar waar qua design vrijwel alles bij hetzelfde is gebleven, zijn deze speakers daar waar het gaat om techniek drastisch aangepast.

Om te beginnen heeft KEF de speakers voorzien van MAT Sound Absorption Technology. Het idee achter deze toevoeging is dat dit materiaal kortweg als 'zwart gat' functioneert waarin de geluidsgolven vanaf de achterkant van de tweeter hierin verdwijnen en zodoende de geluidsgolven aan de voorkant niet tot minimaal worden verstoord.

Ter illustratie:

Qua vermogen zijn beide speakers voorzien van een 280W klasse D voor de laag- en mid-frequenties, en een 100W klasse AB versterker voor de hoog-frequentie.

Voor meer info zie het whitepaper.

Aansluitingen & streaming diensten

Daar waar de voorganger van deze set enkel kon worden gebuikt middels een interlink connectie middels netwerkkabel, is deze set wel volledig draadloos te noemen (afgezien van stroomtoevoer uiteraard). Kanttekening hier is wel dat indien de speakers draadloos worden gebruikt, een bestand of stream tot 96kHz/24-bit wordt ondersteund in tegenstelling tot 192kHz/24-bit indien van de interlink gebruik wordt gemaakt.
Aansluitingen
De primary speaker functioneert als hub, en is voorzien van een serie aansluitingen: HDMI (eARC), S/PDIF (Toslink en RCA), Aux 3.5mm stereo jack, 2 ethernet poorten (netwerk en interlink naar secondary speaker) en kan er tevens een sub-woofer worden aangesloten.
Streaming
  • AirPlay 2
  • Google Chromecast
  • ROON Ready - momenteel nog in ontwikkeling. Geruchten gaan dat een update rond feb 2021 wordt verwacht.
  • UPnP compatible
  • Bluetooth 4.2
Ondersteunde muziek streaming diensten
  • Spotify (via Spotify Connect)
  • Tidal (Connect)
  • Qobuz
  • Deezer
  • Amazon Music
  • QQ Music via QPlay Internet Radio Podcast
Hieronder een overzicht van alle mogelijke combinaties en met welke de hoogste kwaliteit wordt bereikt.

Setup en App

Het installeren en configureren is een fluitje van een cent. Middels de vernieuwde KEF Connect app worden de speakers in mijn geval automatisch toegevoegd en na een paar stappen kwam de eerste muziek al uit de speakers.

Naast het configureren van de streaming diensten, radiostations of netwerk schijven kun je middels de app diverse EQ instellingen configureren zoals bijvoorbeeld hoe de speakers geplaatst zijn in de ruimte.

Geluid

Uiteraard dan belangrijkste vraag: hoe staat het met het geluid? Zonder om in wollige termen te spreken is het geluid gewoon top. Speakers klinken enorm goed: strak, helder en veel detail. Voor mij is het een uitstekende upgrade in vergelijking met een set Sonos Play:5 of Denon Home 350 speakers. Wat wel genoemd moet worden is dat deze speakers ten opzichte van mijn vorige sets minder maar beter gecontroleerd laag hebben. Nu is het laag een heel persoonlijk onderdeel van het geluid, maar voor mij waren de Sonos en Denon too much dan wel te geforceerd, en heb ik deze altijd qua laag terug moeten schroeven.

Stereobeeld is goed, ik heb de speakers een meter of 5 uit elkaar staan. Kef zelf geeft een maximum van 10 meter aan.

Heb jij ook een Kef LS50 Wireless II Zwart?

Staan op mijn verlanglijstje, maar wacht nog even tot ze Roon-ready zijn.
Puike review!
Thanks. Ik net zo, maar waren afgelopen kerst in de aanbieding, toen kon ik ze niet meer laten staan.
Vraagje: wat is je reden om voor de LS50 wireless te kiezen, versus de passieve versie met een digitale streamer? Ik zie op dit moment ongeveer vergelijkbare aanbiedingen voor een LS50 META plus een Hegel H95.
Simpel: geen zin in kabels ;)

Maar wat jij beschrijft zeker een mooie combi!