Samsung Syncmaster 920N Zilver Review

dazenl 14 mei 2006, 1.392 views

Samsung Syncmaster 920N Zilver

Pluspunten

• Gewoon goede monitor voor weinig geld. Zou persoonlijk niet 70 euro meer willen betalen voor de 930BF en als ik 't 'over' kon doen, had ik 6 van deze schermen gekocht ipv 2 benq's, 2 930BF en 2 920N's Kortom: aanrader.

Minpunten

• Backlight leakage (ook bij de 930BF aanwezig).

Voor m'n werk heb ik een multimonitor setup nodig. Ik had al 2 Benq's: FP937s+ en 2 samsung's: 930BF. Nu wilde ik er nog 2 bij hebben. Aangezien ik 3 videokaarten in m'n pc heb, met elk 1 digitale en 1 analoge uitgang bovengenoemde monitoren allemaal digitaal ondersteunen, besloot ik te kiezen voor een sub-D monitor (digitaal was in ieder geval dus geen eis voor mij). Ik wilde nu 2 wat goedkopere schermen proberen, aangezien ik deze 2 schermen minder ga gebruiken dan de andere 4 in m'n setup. Na wat rond te hebben gesnuffeld op internet kwam ik bij deze 920N van samsung uit.

Qua kleur en contrast is deze monitor IETS minder sterk dan z'n 70 euro duurdere 930BF broertje. Neemt niet weg dat ik juist positief verrast was: ik had een veel groter verschil verwacht. Waar ik ook positief door verrast ben is de 'scherpte' van het beeld: ik zie gewoon geen verschil tussen de digitaal en sub-D aangesloten monitoren. Ghosting is aanwezig, maar dat is ook op z'n duurdere 930BF broertje 't geval (die 4ms is ipv 8). Je ziet 't overigens alleen als je zwarte letters op een wit window verschuift, in games of films kan ik 't niet zien en daarmee is 't een geschikt scherm om te gamen. Ook films zien er perfect uit.

Eigenlijk het enige puntje van kritiek dat ik heb is de 'backlight leakage', die vooral aan de bovenkant van 't scherm wel een beetje storend is. Overigens is deze leakage precies zo 'erg' als bij de 930BF. Als dit een belangrijke factor is, zou ik voor de 937s+ van Benq gaan, aangezien ik daar nauwelijks leakage zie.

Ik had 1 dode pixel in 1 van de 2 schermen. Mijn beide 930BF's hebben geen dode pixel en 1 van mijn 2 937s+ heeft ook 1 dode pixel.

De 937s+ kost op moment van schrijven 280 euro, de 930BF kost 300 euro en deze 920N kost 230 euro. Als ik een keuze moest maken, zou ik de 920N als winnaar kiezen, aangezien het kleine kwaliteitsverschil tussen deze 3 monitoren het relatief grote prijsverschil in mijn ogen niet rechtvaardigt.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 920N Zilver?