LG OLED55CX6LA Zwart

€ 1.299,-
Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55CX6LA Zwart Review

LordPan 29 december 2020, 1.034 views Product gekocht

LG OLED55CX6LA Zwart

Meeste staat in mijn plus en min punten of in de uitgebreidere review. Ik heb hem met een black Friday deal aan 1300€ kunnen kopen en is voor mij zeker zijn geld waard. De enigste minpuntjes die ik opgeschreef zijn echt niche omdat ik die kolom niet leeg wou laten.

Pluspunten

• beeldkwaliteit
  • afstandbediening
  • WebOS gebruikersinterface
  • gebruiksgemak met andere toestellen

Minpunten

• geluid webbrowser niet via HDMI Arc
  • Sommige app's niet beschikbaar in de store

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Ik was al eventjes in de markt voor een nieuwe TV (leeftijd, ogen, afstand, kleine ondertiteling en nog geen smart TV) en toen mijn vorige TV enkele weken voor Black Friday soms lijnen begon te vertonen in het beeld was de kogel door de kerk, ik moest een nieuwe, grotere TV hebben.

Zoals elke goede tweaker had ik alle specs van verschillende TV's naast elkaar gelegd, reviews gelezen en bekeken en zelfs als het even kon een winkel binnengesprongen om zelf te bekijken. Vooral de prijs van de LG Oled schrikte wij nog wel af, maar toch nog een mooie deal kunnen doen (1300€) en ik heb geen enkele spijt hiervan.

Wat je overal leest is natuurlijk dat het contrast fenomenaal is, dat klopt ook, maar wat vaak niet wordt gezegd is hoe goed, vlot en intuïtief WebOS wel niet werkt. Ook de magic remote van LG is echt een genot om mee te werken. En, na een beetje zoeken, het gemak waarmee alles samen werkt is een verademing. Waar we vroeger met 2 afstandsbedieningen zaten te werken (Geluid, setupbox; die laatste deed vroeger de TV aan en uit), is dit nu volledig omgeslagen. De audio installatie wordt via het HDMI bediend, tot zelfde de HDMI inputs's van de (oudere) Pioneer versterker kan ik via de remote kiezen (eigenlijk, de TV stelt deze allemaal automatisch juist in voor mij) en de Orange Setupbox is dan via de infrarood "2de toestel" optie ook heel goed te bedienen. Ook heb ik het gemak van HDMI Arc (problemen met de optische in op de versterker) leren kennen omdat nu ineens +75% content een oorsprong op de TV heeft en niet meer rechtstreeks via de versterker gaan. Hierin zit ook nog een minpuntje dat ik recent ontdekt heb, maar nog geen oplossing voor gevonden heb, en dat is dat de webbrowser blijkbaar zijn geluid niet goed over HDMI Arc gestuurd krijgt.

Wat ik uit verschillende reviews haalde, maar in de praktijk volledig geen last van heb, is dat hij blijkbaar minder lichtopbrengst heeft dan bv QLED panelen. Maar zelfs overdag is dit geen enkele beperking op het kijkgenot. Ook heb ik het gevoel dat hij meer totale lichtopbrengst heeft dan mijn vorige LED TV, dus ik vermoed niet dat ik snel zal klagen van te weinig licht. En als het echt zover komt, dan heb ik nog steeds de "overdreven" stand Levendig die duidelijk bedoeld is voor in fel verlichte winkels nog op te kunnen vallen.

Ook zijn er nog enkele app's (vooral op Belgische consumenten gericht) die ik mis die ik wel graag zou willen zien: een VRT NU, VTM en Vier app zou heel leuk zijn, maar die moeten voorlopig nog via een chromecast of de ingebouwde Airplay functionaliteit gaan. Het recent gestarte platform Streamz is daarentegen wel te vinden.

Kort samen gevat: "10/10 I would do it again"

Heb jij ook een LG OLED55CX6LA Zwart?

Vraag & Aanbod

Dan Heeft U zeker het gemis van DTS geluid doordat de DTS-ondersteuning :) is weg gehaald voor de 2020 oled tvs door LG. ook heeft de nieuwe Web browser video die hij niet goed doorgeeft.
De hierboven genoemde nadelen zijn de reden voor mijn overstappen naar een Sony A8, weg met de LG :) , jammer want zoals u zegt de WEBOS is fantastish en ik ga het missen.
Aangezien dat noch Netflix, noch Disney+ DTS ondersteunen (voor zover ik kan vinden toch) is dit voor mij zeer weinig van toepassing. De enigste content die ik bekijk met DTS geluid zijn bluray’s en die gaan nog steeds eerst naar het surround systeem en dan pas naar de tv.

Ik heb dit inderdaad ook gezien voor ik hem aankocht en zeker een C9 overwogen. Maar de processors in tv’s zijn eigenlijk echt wel op het minimum gerekend en ben dan toch voor de iets snellere alpha9 gen3 gegaan. Ook het feit dat C9’s moeilijker te vinden waren en geen kortingen hadden speelden ook mee met mijn beslissing.
Heel begrijpelijk en zeer doordacht.
Voor mij was het DTS geluid probleem de grootste vermissing dat deed me beslissen voor de omruil.
Ik wens u veel plezier met de mooie nieuwe tv enjoy en gezonde jaar wisseling.