AOC AGON AG273QXP Zwart

€ 349,-
Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 165Hz • Nano IPS • 1ms - Bekijk alle specificaties

AOC AGON AG273QXP Zwart Review

DouweEgbertsTestpanel 27 december 2020, 147 views Testpanel

AOC AGON AG273QXP Zwart

Voor de gamer met een stevige pc is dit een mooie monitor. Echter: de bouwkwaliteit valt tegen en als je pc niet boven de 144 fps komt is hij prijs-technisch niet zo interessant.

Pluspunten

• Goed verstelbare voet
  • Helderheid
  • DPI
  • Looks

Minpunten

• IPS glow
  • Bouwkwaliteit
  • OSD bediening onhandig
  • Prijs/kwaliteit

Vanuit het Tweakers testpanel heb ik (twee van) deze monitor twee weken in huis gehad. Voor de test heb ik mijn eigen monitor, een AOC CQ32G1, aan de kant geschoven. Ik heb hem voor werk en gaming gebruikt.

Algemene beoordeling

Over het algemeen is er buiten de hieronder beschreven IPS glow niet heel veel aan te merken op de monitor, zowel in positieve als negatieve zin. In vergelijking met mijn eigen monitor vond ik met name hogere pixeldichtheid wel opvallen en hij is iets helderder.

Featureset

De monitor is een 27 inch 1440p IPS paneel met maximale refresh rate van 170 hz. Het OSD biedt toegang tot veel verschillende instelmogelijkheden, maar eigenlijk niet hele opvallende zaken die je op vergelijkbare monitoren niet treft. In de doos zit ook nog een zonnekap, deze heb ik persoonlijk niet gemonteerd gehad.

Pixeldefecten

In de 2 weken dat ik de monitor heb gebruikt zijn geen pixeldefecten aan het licht gekomen. Bij het uitpakken van de monitor heb ik hem via eizo.be meteen onderworpen aan testen op alle kleuren.

Bouwkwaliteit en afwerking

De monitor staat als een huis als hij eenmaal op je bureau staat. De voet is zwaar uitgevoerd en houdt het scherm erg stabiel. De voet is ook goed te verstellen. Toen ik mijn eigen monitor kocht dat ik dat ik wel kon leven met een niet verstelbaar scherm, maar dat is toch wel een gemis.

Er is echter ook een maar in deze categorie. BIj het loshalen van de stickers van het scherm viel me op dat de bezel wel erg los om het scherm zit. Deze sluit niet op alle punten aan zoals op onderstaande foto (slecht) te zien is.

Contrast en helderheid

In deze categorie zit de reden verscholen dat ik twee van deze monitoren in huis heb gehad. Bij het testen van de kleurweergave kwam ik erachter dat het eerste scherm last had van gigantische IPS glow. Hierop heb ik contact gezocht met Tweakers die op hun beurt de fabrikant hebben benaderd. De fabrikant gaf aan dat dit niet correct was en stuurde een tweede monitor naar me op. Deze had echter exact dezelfde glow als de eerste. Met twee testcases niet voldoende voor een harde conclusie uiteraard, maar voor mij wel reden om dit in deze review te benadrukken.

Op onderstaande foto is het effect te zien. Let op, op de foto is het effect ongeveer 50% erger dan dat je het in het echt ziet.

Nadat ik deze glow in de testen gezien heb, heb ik het niet meer kunnen negeren. Ik zag het met name tijdens het gamen als het scherm overwegend donker was en het irriteerde me mateloos. Bij lichte weergaven is het niet/nauwelijks te zien.

Vormgeving

Het ontwerp van de monitor staat me erg aan. Het frontaanzicht is strak en zonder onnodige extra's. De achterkant is voorzien van een (beperkt te regelen) ledring die voor mij niet zo veel toevoegd, maar ik kan me voorstellen dat dat leuk is als je setup een kleurenthema heeft.

Ghosting

Ook ik heb de UFO testen gedaan en geen problemen met ghosting ervaren. Ook tijdens het gamen heb ik hier niets van gemerkt.

Ik vind het scherm prijs/kwaliteit gezien niet aantrekkelijk. Nog buiten de IPS glow om is de featureset nou niet zo onderscheidend dat de prijs rechtvaardigd in mijn ogen. Hieronder in de conclusie nog een vergelijking met mijn huidige monitor.

Gaming ervaring IPS

Ik heb met name Cyberpunk en Warzone gespeeld in mijn tijd met de monitor. Ik moet zeggen dat er voor mij tijdens het gamen te veel gebeurd om echt iets waar te nemen van de eigenschappen van IPS. Dit is voor mij in de toekomst dan ook geen punt dat ik mee zal wegen bij de aanschaf van een monitor.

2K

De 2K resolutie vind ik met name voor gaming erg prettig. Voor kantoordoeleinden zou ik toch eerder voor een ultrawide kiezen dan voor dit format. Als ik content side by side weer wil geven zou ik toch gaan voor een grotere maat scherm.

Hieronder staat mijn eigen monitor in de vergelijking met deze monitor:

Ik vind het prijsverschil vrij fors voor het verschil in features. Voor mij is de IPS alleen de meerprijs ook niet waard.

Heb jij ook een AOC AGON AG273QXP Zwart?