LaCie iamaKey USB Flash Drive 8GB Zilver Review

Killraven 6 december 2011, laatste update op 23 december 2011, 4.208 views

LaCie iamaKey USB Flash Drive 8GB Zilver

Pluspunten

• Snel (10MB/s schrijven + 32 MB/s lezen)
  • Handige, robuste vormgeving
  • Komt met 4GB online opslag

Minpunten

• Beschermkapje USB contactpunten op sleutel lijkt gemakkelijk te verliezen.
  • Prijs (misschien, ligt eraan wat je eisen zijn)
  • Geen ledje waaraan je activiteit kan herkennen.

De Lacie iamaKey 8GB flash drive sprak mij wel aan gezien het aparte design en de belofte van de fabrikant dat de kopieersnelheid kon oplopen tot 30 MB/s. Ik had wel wat reserveringen ten aanzien van LaCie omdat ik ook een externe HDD van ze heb die er mooi uitziet maar niet zo best presteert. Desalniettemin ben ik toch voor de LaCie gegaan.

Algemene beoordeling
Ook al zijn er grotere flash drives te koop tegen een geringe meerprijs (zoals de ADATA C906 16GB flash drive die ik eerder testte), vind ik de prijs/kwaliteit-verhouding goed te noemen. Niet alleen krijg je voor je geld een behoorlijk rappe flash drive, je krijgt er ook 4 GB aan online storage bij van Wuala. Daarnaast geeft het product een solide indruk en omdat de drive als een sleutel is vormgegeven kan je hem eenvoudig meenemen door hem bijvoorbeeld aan je sleutelbos te hangen.

Ter bescherming van de contactpunten kan je een klein plastic kapje over het uiteinde van de sleutel schuiven. Ook al klemt het zich enigszins vast om de sleutel, ik vraag me af of dat goed blijft zitten als de sleutel in je broekzak zit bijvoorbeeld.

Prestaties
Ik heb de performance van de LaCie 8GB flash drive getest met ATTO Disk Benchmark. (Het plaatje dat ik had geupload is echter niet meer beschikbaar, sorry :( ).

De maximale schrijfsnelheid bedraagt zo'n 10 MB/s en de leessnelheid overtreft zelfs de belofte van de fabrikant omdat die maximaal 32 MB/s bedraagt (versus de 30 MB/s die op de verpakking staat). In het dagelijks gebruik voelt de flash drive snel (genoeg) aan en heb ik nooit het idee dat ik te lang aan het wachten ben voor een bestand is gekopieerd.

Featureset
De LaCie iamaKey 8GB heeft de volgende features/kenmerken:
  • 8 GB (7.51 GiB) aan opslagruimte
  • Vormgegeven als een sleutel
  • 2 jaar garantie door LaCie (maar dat heb je toch al bij de winkel waar je het koopt)
  • 2 jaar lang 4 GB aan online storage bij Wuala
  • USB 2.0 (ook compatible met USB 1.1) / Windows ReadyBoost compatible
  • 57 x 24 x 3 mm in grootte
  • Werkt onder Windows XP SP3, Vista, Windows 7 / Mac OS X 10.4, 10.5 en 10.6
  • Metalen behuizing en Gold SIP technologie wat de flash drive water- en krasbestendig moet maken
Ik heb de drive zelf getest onder Windows 7 x64 en Windows XP SP3 en daar wordt de flash drive zonder problemen herkend en is direct bruikbaar.

Door je serienummer op te geven bij Wuala als promotiecode tijdens je registratie krijg je 2 jaar lang 4 GB gratis online storage. Ik heb de software geïnstalleerd (Java) en het komt gedegen over. Het is niet mijn bedoeling om Wuala hier te gaan bespreken, maar gebaseerd op wat ik lees op het Internet is Wuala vergelijkbaar of zelfs beter dan Dropbox. Het is toch mooi meegenomen dat je dit erbij krijgt van LaCie (Wuala is van LaCie overigens).

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Update 23/12/2011: Nadat de key het op 6/12/2011 leek te hebben opgegeven omdat ik nog maar een overdrachtssnelheid haalde van 20-40KB/s, heb ik gratis een vervangend exemplaar van LaCie ontvangen (verzendkosten van oude key naar LaCie moest ik wel zelf betalen maar de rest niet).

Als ik zo in de Pricewatch kijk dan zijn er zeker andere flash drives van 8 GB die goedkoper zijn, maar ook die duurder zijn. Ik heb hem zelf gekocht voor 27 euro bij Paradigit in Amstelveen en dat is een goede prijs voor dit product (er is één webshop nog geen euro goedkoper). Vind ik hem het geld waard? Ja, dat absoluut.

Ik zocht een USB flash drive waar ik af en toe snel wat op kon zetten en hij moest groot genoeg zijn om er bijvoorbeeld Windows 7 vanaf te kunnen installeren. Met de LaCie iamaKey lukt dit prima. Uit de benchmark blijkt dat de drive sneller is dan de fabrikant zegt en zo voelt ie ook aan. De vormgeving is zeer geslaagd en het voelt allemaal solide aan. Tel daar de online storage bij op en wat mij betreft is dit een goede aankoop geweest.

Heb jij ook een LaCie iamaKey USB Flash Drive 8GB Zilver?

Goeie uitgebreide review!

Zelf heb ik deze sleutel ook en het beste punt vind ik toch wel de duurzaamheid.
Ik gebruik hem nu al ongeveer een jaar aan een sleutelbos en hij doet het nogsteeds goed.

Het plastic kapje was ik zelf trouwens al naar een dag kwijt ;)

Ook zonder kapje heeft ie een aantal regenbuien overleefd.

[Reactie gewijzigd door itarix op 29 juli 2010 21:41]

Tnx, ff mijn best gedaan met de foto's en de guide van Reinman als leidraad gebruikt. Het blijkt te werken want mijn vorige review had maar 2 sterren ;).

Hoe zit het met de krassen op jouw flash drive na een jaar aan je sleutelbos? Die van mij glimt er nog op los. Heb hem voor de foto's natuurlijk wel ff opgepoetst :).

[Reactie gewijzigd door Killraven op 29 juli 2010 21:55]

Mijn stick is geen mode item en zit vol piepkleine krasjes.
Er zitten ook een paar grote op maar het tast de functionaliteit van de stick niet aan.
Zeer nette review.

Op de foto's zie hij er mooi glimmend uit, hoe zit het eigenlijk met de krasbestendigheid?
Vingerafdrukken enzo zie je wel zitten als je ze zoekt en er zitten waarschijnlijk al een paar kleine krasjes op (je ziet er eentje op de foto waarbij de sleutel op het papier ligt). Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik de sleutel wel heb opgepoetst voor de foto's :).
En vanavond overleden na een goede 6 jaar :'(
Haha, hoe emotioneel verbonden kan je worden met een USB-stick? Niet met een normale USB-stick, dat weet ik zeker. Maar je eerste LaCie Key vergeet je nooit ;). Ik gebruik de mijne overigens nog ook al is 8GB vandaag de dag een beetje aan de krappe kant 8)7.

[Reactie gewijzigd door Killraven op 17 juni 2015 10:22]

Ik vond het juist zo leuk dat hij zolang mee ging, hopelijk gaat mijn 32GB key van 2014 net zo lang mee 8-)
Ik heb er zelf net 2 aangeschaft omdat ik het zat was om USB stickies kwijt te raken of dat de uitschuif mechanismen niet fatsoenlijk meer werken.
Tot op heden bevallen ze me prima.
Mijn Corsair Flash Voyager is ietsie trager. De Transcend blijft beduidend hangen op zo'n 8/20.
Overall, uitstekend ding. Ookal heb ik ze net 1 dag gebruikt
heb deze stick zelf ook aan mijn sleutelbos. voordeel dat ik altijd een stick bij heb. (behalve als ik me sleutels kwijt raak maar dan heb ik een groter probleem). ding werkt nog prima. kapje was na 2 dagen al kwijt en de hele lacie print is eraf gesleten door de vele sleutels die er aan hangen. beste stick die ik ooit heb gehad. en deze heeft de wasmachine overleefd *proberen op eigen risico natuurlijk*
Hoe zit het met slijtage? Doet deze het nog steeds na een jaar?
Hoe zit het met slijtage? Doet deze het nog steeds na een jaar?
Yep, werkt nog steeds maar het feit dat het geen USB3.0 is begint nu toch wel op te breken...
Ik was het kapje ook na een week of twee kwijt. Zonder kapje is hij trouwens wel een stuk mooier. Heb al veel positieve reacties gehad op het design en vind hem zelf ook echt gaaf. Bovendien is hij lekker snel.

Het ding is solide en stevig, maar zit niet erg goed in de usb-poort. Ik heb hem, zoals iedereen waarschijnlijk, aan een sleutelbos hangen en het gewicht van de bos laat hem best wel doorhangen. Vooral in een verticaal geplaatste poort is dit een probleem. Een kleine tik en hij ligt eruit.

Een vriend van mij heeft hem ook gehad, maar die van hem was na een jaar kapot omdat hij zijn sleutels nogal eens liet vallen.
Zelf heb ik 'm ook aan mijn (dikke)sleutelbos hangen, echter met zo een 2-delige hanger, dan kan ik die snel even van mijn bos nemen.
plaatjes:
Heb ik trouwens in een gereedschapswinkel gehaald .. 3 stuks voor ¤1.5.

Heb nu die USB al 2.5 jaar en ben er heel tevreden over, echt een aanrader
Na ruim 2 jaar nog zeker geen reden tot klagen. Heb hem wel met componentenlijm weer gefixed nadat hij in 2 delen was gespleten. Zit aan de binnenkant een soort van dubbelzijdige tape die het bij elkaar houd en slechts in het puntje zit een PCB met de chip.
Stabiliteit & betrouwbaarheid
Update 06/12/2011: De key lijkt het na anderhalf jaar te hebben opgegeven. Na een format behaal ik nog maar een transfersnelheid van 20-40 kbyte/s en dat is onwerkbaar. Ik heb inmiddels contact opgenomen met LaCie om te kijken wat voor service men kan bieden.

---
- hoevaak is z'n ding dan gevallen? (dat vind ik altijd een ramp voor usb sticks)
- atlijd aan je sleutelbos?

btw anderhalf jaar, das zeker mooi!!
Gevallen? Hij is niet gevallen maar een week of iets geleden merkte ik dat hij heel traag was geworden en dat ie soms niet werd herkend door een computer. Toen heb ik de USB stick geformateerd en dat duurde al veel langer dan normaal. Toen ik daarna wat naar wilde schrijven ging dat tergend traag.

De key heeft inderdaad altijd aan mijn autosleutel + huissleutel gezeten (met z'n drietjes dus aan één ring). En het beschermkapje ben ik allang kwijt maar of dat nu de oorzaak is, ik weet het niet. Hoe dan ook, anderhalf jaar is geen slechte score inderdaad en ik hoop dat LaCie hem kan (en/of wil) omruilen voor een nieuwe dan wel repareren (maar dat laatste lijkt me de moeite niet waard met zo'n key). Ben alleen de bon kwijt dus ik ben aan het duimen voor coulance...