Toshiba N300 (Bulk), 8TB (HDWG180UZSVA)

Toshiba N300 (Bulk), 8TB (HDWG180UZSVA) Review

Fairy 26 december 2020, laatste update op 26 december 2020, 834 views Product gekocht

Toshiba N300 (Bulk), 8TB (HDWG180UZSVA)

Fijne schijven, veel stiller dan verwacht, alleen met oudere pc's rekening houden met opstarttijd. Betrouwbaarheid kan ik op basis van 3 dagen eigendom niets over zeggen.

Pluspunten

• Snel
  • Stil
  • Goedkoop

Minpunten

• compatibiliteit met oudere pc's

Ik was altijd ernstig bevooroordeeld t.a.v. harde schijven. Voor mijn NAS wilde ik perse Western Digital schijven, maar daar ben ik toch van teruggekomen. Diverse schijven heb ik intussen gehad met fouten (pending sectors).

Nu was het weer raak met 1 van de 4 WD RED schijven in mijn NAS (van 3TB). Ik ben gaan kijken naar 2 nieuwe schijven om de oude allemaal te vervangen, en kwam bij WD, Seagate uit, maar toch ben ik verder gaan kijken, want ik liep tegen het CMR en SMR verhaal aan, wat een flinke inbreuk doet aan de performance.

Ik kwam de Toshiba N300 tegen en ik zat vol met een flinke hoeveelheid voorgevoel waardoor ik in eerste instantie niet wilde verder kijken, echter het SMR verhaal van WD wat er stiekem in is geslopen en de prijzen van de hogere series en de Seagate schijven hielden me tegen om de investering meteen te doen, dus ik keek nog even verder en ben me gaan inlezen op de Toshiba schijven.

Toshiba gebruikt normale CMR schrijfmethodes en is tevens ook nog een s 7200rpm in plaats van 5400rpm.

Geluidsproduktie zou in veel gevallen een issue zijn. Echter heb ik een vrij groot huis met een eigen serverruimte (de luxe ;) ) dus geluid boeit me niet, daarover later meer.

Mijn NAS waar deze schijven in gaan is een omgebouwde HP Prodesk 600. Daar kwam ik meteen met een groot dilemma te staan, de schijven werkten niet, werden in de BIOS niet herkend, dus ik dacht dat ik met 2 DOA's te maken had, of incompatibiliteit.
Ik heb de schijven daarna in een andere PC gestopt om te testen en daar werkten ze wél. Dus verder met troubleshooten. Eerste wat ik deed was een BIOS update en zowaar daarna werden ze herkend!

Ik blij, dus ik rebooten en de BIOS in en daar stonden ze netjes vermeld, dus ik de BIOS weer uit en weer in de reboot (detail, nahet verlaten van de bios volgt automatisch een powercycle). Ik sta weer in windows en start diskpart op, wéér geen schijven!

Lang verhaal kort. De PC is al door zijn BIOS heen, voordat hij de schijven heeft kunnen detecteren. Ook een BIOS delay instellen helpt niet, want die vind plaats ná de detectie van de schijven helaas.

De workaround hiervoor is dus, je NAS aanzetten en daarna meteen een reboot doen. Dit ga ik nog automatiseren door middel van een scriptje die controleert of de schijven aanwezig zijn en zo niet, gaat rebooten. Het is niet anders, maar ik denk NIET dat dit aan de schijven ligt, dus qua compatibiliteit wil ik die niet aan de schijven wijten.

Eenmaal binnen Windows heb ik wat testen gedaan met CrystalDiskMark en was zeer positief verrast! De oude WD Red 3TB schijven haalden een R/W snelheid tusen de 80 en 84MB/s, maar de Toshiba N300 haalden rond de 250/257MB/s. Zo'n groot verschil had ik niet verwacht, ondanks het leeftijdsverschil tussen de schijven.

De random 4K score was ook meer dan 2x zo hoog dan de WD schijven.

Qua geluidsproductie. Ik heb dan wel een kleine serverruimte, dus er is wat omgevingsgeluid, maar het opstarten van de schijven kan ik vrijwel niet horen en random seeks en benchmarks van de schijven waren simpelweg niet hoorbaar. Ik vermoed dat dit ook komt doordat ik de nieuwste revisie van de schijven heb. De oudere waren volgens de reviews veel luidruchtiger en volgens mij ook minder betrouwbaar als de nieuwe schijven.

Mijn conclusie is dat als je, net als ik, vastgebrand zit op de bekende merken zoals Seagate en Western Digital, dat je ook eens moet kijken naar Toshiba. Toshiba is natuurlijk ook een gigantisch groot bedrijf en merk, maar qua harddisks volgens mij lang niet zo vanzelfsprekend als WD en Seagate.

Daarnaast was dit van de CMR schijven de goedkoopste oplossing met ook nog eens een hoge spindle snelheid.

Heb jij ook een Toshiba N300 (Bulk), 8TB (HDWG180UZSVA)?

even een vraagje, hoe verhouden ze zich nu in de tijd, sinds jouw review, ik ben aan het oriënteren voor nas/raid schijven en zou de HDWG180UZSVA 8tb van Toshiba overwegen. kun je toelichten hoe je prestaties/waardes zijn Sinds je deze review schreef?
Hoi,

Ik denk er nog precies hetzelfde over. De schijven bevallen me zeer goed. De performance is merkbaar beter dan de 4TB WD Red schijven die ik ervoor had, maar die hadden ook een lagere RPM en waren een paar jaar oud.

Vooral met het binnenhalen van grote bestanden via SABnzbd merk je duidelijk dat het verwerken, controleren parren e.d. gewoon veel sneller gaat.

Ik draai de schijven nu wel als single disk. De 2e gebruik ik als backup die ik periodiek bijwerk.
Hoe de schijven in een raidset performen kan ik niet beoordelen, maar ik zou er persoonlijk alle vertrouwen in hebben.

Wat vooral belangrijk voor mij was dat deze disk een CMR disk is. Bij WD zijn ze op de SMR boot gestapt en die specificatie laten ze ook nog eens stiekem door de productlijn heen vloeien, dus je weet nooit wat je krijgt. Daarom voor mijn geen WD RED meer.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 19 maart 2021 20:58]

wd red plus en pro is btw tegenwoordig weer wel cmr en ja, daar was ik al vanop de hoogte, ik doe enkel aan cmr disks idd of, wanneer betaalbaar uiteindelijk 100% ssd's

check ook m'n advies topic welk ik heb aangemaakt om ook daar je ervaringen te delen, zodat andere tweakers er ook wat aan kunne hebben, die vind je hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/66592506

[Reactie gewijzigd door DaveFlash op 19 maart 2021 21:01]

Klopt, maar plus is ook veel duurder, dus viel voor mij af. De Toshiba's vind ik nog steeds de beste koop.
en hoe zijn de waardes van je Toshiba? temps, writes, speed etc en hoeveel lawaai trillingen geeft de Toshiba? en heb je al eens badblocks gedraaid, zo ja wat was de uitslag?

[Reactie gewijzigd door DaveFlash op 19 maart 2021 21:07]

Daar kan ik je helaas niet bij helpen. Ik ben een gebruiker van de schijven en ben verder geen tester die de schijven helemaal uitgebreid door de mangel haalt.