LaCie Rugged Hard Drive 80GB (5400rpm, 1394/400/800 & USB, 8MB) Review

botoo 19 maart 2007, 1.936 views

LaCie Rugged Hard Drive 80GB (5400rpm, 1394/400/800 & USB, 8MB)

Pluspunten

• mobiliteit, compact formaat, geen externe voeding nodig

Minpunten

• matige snelheid hdd

Mobiliteit Score: 5
Lacie's Rugged Hard Drive aangeschaft omdat ik o.m. AV-materiaal op twee verschillende locaties gebruik en ik liever niet de (reeds aanwezige) Lacie D2's bloot wilde stellen aan een al te frequent transport.

De rugged heeft een 2,5" hdd waarvan het merk niet duidelijk is en ook niet vermeld word bij Lacie, maar van een merk als Lacie mag je verwachten dat er kwaliteitsonderdelen gebruikt worden. 2,5" word ook in laptops gebruikt dus durf ik er op te rekenen dat deze 2,5"-ers beter bestand zijn tegen transport dan de normale 3,5" hdd's.

De Rugged is standaard HFS+ geformatteerd en word direct door OS9 en OSX herkend. Onder Windows (W2K en WXP) is de hdd niet zomaar leesbaar maar middels Mediafour's MacDrive (trailversie op cd bijgeleverd) is ook op die systemen geen enkel probleem. Drivers zijn niet nodig.

Plug & Play zoals dat bedoeld is

Klein minpuntje is de snelheid van de hdd, ook al gebruik je de FireWire 800 aansluiting die theoretisch goed is voor maximaal 100MB/s een 24GB bestand'je' vanaf de Rugged overpompen naar een G5 duurt toch een halfuurtje. ik heb de stopwatch er niet naast gehouden maar ik kreeg de indruk dat FireWire 400 niet merkbaar langzamer ging.

* update *

De bovengenoemde 80GB heb ik naar NTFS geformatteerd en gebruik die nu als externe backup-drive in een W2K systeem. Unmounten gaat soms wat braque maar dat kan aan W2K liggen.

Voor het transport van het AV-materiaal heb ik eenzelfde Rugged aangeschaft maar dan in de 120GB versie en ook die werkt naar tevredenheid. Niet zo vreemd ook omdat het op het aantal GB's na dezelfde drive is :) .

Heb jij ook een LaCie Rugged Hard Drive 80GB (5400rpm, 1394/400/800 & USB, 8MB)?

9 van de 10x zit er een maxtor harddisk in een Lacie apparaat.. Of dat bij deze 2,5" ook zo is weet ik niet.. Het zijn inderdaad fijn schijfjes hoor!
In mijn BigDisk van 500GB zat 2 maal een Samsung schijf...
En in de mijne een seagate }:O
0Anoniem: 44142
13 mei 2006 11:44
Als je dit schrijft, dan heb je weinig verstand van HD's. Als de snelheid van de interface 100 MB/s is wil niet zeggen dat de HD ook 100 MB/s kan.

Omdat de hd geen native firewire kent, is er altijd verlies als je de HD converteert naar een ander interface. Kijk maar eens naar reviews van laptop hd's en halveer de schrijfsnelheid en dan kom je tot de conclusie dat 14 MB/s (24 GB in een half uurtje) best wel een goede performance is.

Wil je sneller schrijven (30 MB/s) kies dan voor 3.5 externe hd's.
Quote:
Ik zal niet ontkennen dat ik weinig verstand van hdd's heb, maar ik beweer nergens dat ik verwacht dat de hdd 100MB/s zou doen.

Waar het mij om gaat is dat de snelheid mij wat tegenvalt, en dat is best vervelend als je vaak 10+ GB heen en weer schuift.

Het is een bewuste keus om het niet met 3,5" schijven te doen omdat die niet gemaakt zijn om veel heen en weer te sjouwen. De snelheid van mijn Lacie Big Disk 500GB is beduidend hoger, maar dat is een desktop hdd en ik voel er weinig voor om er op een gegeven moment achter te komen dat één van de twee in Raid 0 geplaatste schijven problemen geeft vanwege het transport.

[Reactie gewijzigd door botoo op 3 maart 2009 11:40]

Survey verplaatst vanaf (verkeerde) LaCie Porsche Mobile Harddrive :o
Aanvullende informatie:
De Rugged serie bestaat uit 5 verschillende hdd's met USB 2.0 en 'triple' interface tw:

- 80 GB, USB 2.0, 5400 rpm.
- 120 GB, USB 2.0, 5400 rpm.

- 80 GB, USB 2.0, FireWire 400, FireWire 800, 5400 rpm.
- 100 GB, USB 2.0, FireWire 400, FireWire 800, 7200 rpm.
- 120 GB, USB 2.0, FireWire 400, FireWire 800, 5400 rpm.

Datasheet is hier te downloaden in PDF :)
0Anoniem: 173774
12 mei 2006 16:23
Misschien had je dit beter in je survey kunnen plaatsen.
;)
0Anoniem: 130054
13 mei 2006 08:07

Noem eens een fabrikant van kwalitatief slechte 2.5" drives.