Philips 276C8/00 Zwart

€ 319,-
Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 75Hz • IPS • 4ms - Bekijk alle specificaties

Philips 276C8/00 Zwart Review

Hollander29Testpanel 29 december 2020, laatste update op 29 december 2020, 494 views Testpanel

Philips 276C8/00 Zwart

Een mooi afgewerkt beeldscherm met een stevige voet waar de kabels ook ingaan. Goede kleurweergave en scherp beeld. Geen defecten. Makkelijk te bedienen menu met veel settings. Jammer dat het scherm niet in hoogte verstelbaar is. Wel aan de dure kant, maar ook van hoge kwaliteit.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • QHD
  • Weergave
  • Menu

Minpunten

• Refresh rate
  • Géén DP
  • Niet in hoogte verstelbaar

Uitpakken

Zoals het hoort zat de monitor goed beveiligd in de doos. De monitor zat in een antistatische zak in piepschuim, wat ik nog wel moeilijk uitpakken vind :P. Bij deze monitor wordt geleverd de volgende dingen; een handleiding, USB-C naar USB-C kabel, HDMI kabel en een stroomkabel + adapter. Na even genieten van het peelen van het plastic sloot ik de monitor meteen aan. De monitor heeft een blok als stand waar ook alle kabels in moeten dat mooi oogt.

Specificaties

Aansluitingen
De monitor heeft 2 HDMI poorten. Naast de poorten staat HDMI 1.4 of HDMI HDR (wat eigenlijk HDMI 2.0 is). Wat ik jammer vind is dat er geen plaats is gemaakt voor een DisplayPort ingang. Er is nog één andere video-ingang, namelijk de USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) type-c. Deze video-ingang wordt geadverteerd om te gebruiken voor bijvoorbeeld je notebook. Als je die aansluit laadt je ook gelijk de notebook op, via de USB kabel. Ja, ik heb geprobeerd mijn telefoon aan te sluiten. Die is waarschijnlijk niet compatibel, of ik doe het helemaal verkeerd, maar mijn telefoon laadde niet op en ik kreeg er ook geen input van :( . De monitor beschikt ook nog over audio output, wat mij eigenlijk niet zo erg interesseert. Wat er eigenlijk nog ontbreekt is een USB-hub, maar dat is gelukkig voor mij niet een heel groot gemis.
Scherm
Het scherm is 27" diagonaal wat omgerekend 68,58cm is, maar het blijkt dus 68,46cm te zijn (wat een teleurstelling!). Het is een IPS-technologie scherm met 2560px * 1440px bij een refresh rate van 75 Hz en heeft een response time van 4ms. De monitor ondersteunt ook HDR10 met een toegewijde HDMI poort. Het scherm maakt ook gebruik van de zogenaamde 'Ultra Wide-Colour' technologie, wat ervoor zorgt dat bepaalde kleuren beter worden weergegeven.
Eigenschappen
Het scherm is glanzend maar heeft een bepaalde displaycoating: Antireflectie, 3H, waas 25%. Bij een mat beeldscherm heb je weinig last van tegenlicht. Bij glanzende schermen kan het vaak voorkomen dat je lichten van een ander lichtbron op je beeldscherm kan zien. Bij dit scherm is dit ook een klein beetje het geval en kan je ook merken bij donkere scenes (bij films bijvoorbeeld). Het treedt vooral op in de hoeken als je recht voor het beeldscherm zit, maar verder heb je er niet veel last van. Tenzij je als en debiel met een zaklamp op je scherm gaat schijnen, wat ik even moest doen om het te testen ;). Verder beschikt de monitor over een Kensington-slot om je monitor te beveiligen en er is ondersteuning voor Picture In Picture.

Weergave

Helderheid, contrast en scherpte
De helderheid staat standaard op 70 en zowel het contrast als de scherpte op 50 in het menu. In mijn ervaring leek het scherm niet heel veel helderder te kunnen worden. De helderheid is wel fijn en aangenaam voor je ogen. Het contrast en de scherpte van het beeld moet je eigenlijk niet veranderen, dat is standaard prima zo en bij het veranderen wordt het beeld er niet mooier van.
Kleuren
De kleuren op dit beeldscherm worden goed weergegeven. Dankzij de Ultra Wide-colour technologie leveren de kleuren een levendiger beeld op. Via het menu kan je ook de kleurenwarmte instellen. Standaard staat deze op 6500K, wat het meest aangenaam is voor de ogen. Persoonlijk vind ik 7500K ook nog kunnen, maar daar blijft het ook wel bij. Het menu heeft ook een aantal profielen voor een betere kleurweergave, waaronder Gaming, Film en Economy.
HDR
Deze monitor beschikt over HDR10 en dat kan je gebruiken door de HDMI kabel in de HDMI-HDR ingang aan te sluiten. Na het inschakelen van HDR viel het mij wel tegen. Zoals ik weet worden zwart- en grijstinten beter weergegeven en dit zag ik wel goed terug. Alles werd iets grijzer en donkerder. Ik keek een stukje van een film en schakelde HDR ook tijdens het kijken uit. Er is duidelijk verschil te zien en HDR doet zijn taak wel. Alleen om meer kleuren te zien zou je beter HDR uit willen laten. Ofwel, zonder HDR ziet het beeld er eigenlijk mooier en natuurlijker uit.
LowBlue-modus
De monitor heeft via het menu een LowBlue-modus. Deze functie verminderd de blauwe-licht golven. Het is makkelijk in te schakelen en je kan kiezen uit 4 verschillende profielen. Het lijkt dat bij elke stap de functie steeds sterker wordt. Het is fijn om te hebben en ik zou dan wel gewoon voor stand 1 kiezen. Het filter is inderdaad fijn voor je ogen, maar voor de meest accurate kleurenweergave zou ik het uitschakelen.
Resolutie
De resolutie is Quad HD van 2560px bij 1440px op een beeldscherm met de verhouding 16:9. Ik vind het beeld er erg scherp uit zien en dat was ook zeker te merken als upgrade van een 1080p monitor. Ik heb via een site getest op pixeldefecten, maar kon er geen één vinden. Dat is mooi.
Refresh rate
De refresh rate is 75Hz. Ik gebruik dit scherm voornamelijk om te gamen en het is een vooruitgang van 60Hz, maar als upgrade wil je het liefst 120Hz of meer tegenwoordig.
Van ghosting heb ik eigenlijk geen last van, in ieder geval niet merkbaar, dus dat is top. Tijdens het gamen kreeg ik af en toe wel screen-tearing, dit kon ik verhelpen door V-sync in te schakelen. Maar, zoals ik al zei, heeft dit een limiet van 75Hz en dus ook 75fps wat ik wel jammer vind.

Uiterlijk

Kwaliteit
De monitor voelt stevig aan en kan haast niet omvallen door zijn klein maar zware standaard. Het is netjes afgewerkt en je merkt echt dat het van kwaliteit is.
Enkel aan de onderkant zit een tastbaar schermrand en de hoeken zijn gebogen (C-lines). De monitor is verticaal kantelbaar, maar niet in hoogte verstelbaar of 90° kantelbaar. Ik vind het zelf erg jammer dat het scherm niet in de hoogte verstelbaar is. Ik denk dat dit ook tegen kan vallen voor meer mensen omdat iedereen op een andere hoogte zit.
Menu
Zoals elke monitor beschikt ook deze over een menu om instellingen aan te passen. Dit doe je door het knopje achterop de standaard aan de rechterkant in te drukken (als je voor de monitor zit). Er zijn veel instellingen die je kan veranderen en het is makkelijk navigeren met slechts één knop.

Gebruik
Ikzelf heb de monitor aangesloten op mijn PC. Hierop game ik vooral, maar ik kijk ook vaak films en/of series. Daarnaast schrijf ik ook een review. Deze monitor heeft prima specificaties. Toch, vind ik de monitor niet heel geschikt voor gamen. Als je gamed, wil je hoge fps en dat ook echt kunnen voelen. Dit kan makkelijker met een monitor met een hogere refresh rate. Ik speelde COD altijd op 60fps @ 60Hz, en daarna 100fps @ 60Hz. Dat verschil qua fps kan je merken, maar het begint pas echt met een hogere refresh rate. Ik merkte wel een klein verschil tijdens het spelen met 75fps @ 75Hz. Gelukkig is het scherm 1440p en daar moest ik toch wel een moment voor nemen om te genieten van dat scherpe beeld, zowel ingame als van hoge resolutie foto’s. De monitor is verder perfect voor foto- en videobewerking, films streamen, maar niet voor high-end gaming.
Waarde
Vaak is het enige onderdeel dat bottlenecked met een PC de monitor. En, een goede upgrade kan al snel evenveel kosten als de videokaart. Ik vind de prijzen van beeldschermen best wel hoog. De prijs van deze monitor is €289 op dit moment. Voor alledaags gebruik is dit een prachtmonitor met een scherp beeld. Het is lastig om te zeggen of die prijs het ook waard is. Een upgrade van 1080p op 60Hz is het zeker en de kwaliteit is gewoon heel goed. Maar voor echt gamen zou je beter verder kunnen zoeken. Als non-gamer kan je wel snel voor deze monitor kiezen mits je bereid bent om wat extra’s te betalen voor de kwaliteit.

Al met al is deze monitor zeer mooi en kan het een goede upgrade/aanschaffing zijn voor vele mensen. Het beeld geeft de kleuren goed weer en is heel scherp met zijn 1440px. De bazige 75Hz is leuker dan de zielige 60Hz, maar als upgrade voor gamen raad ik het af. Bij direct gebruik heb ik geen lelijkheden of artefacten ontdekt. Ik ben erg tevreden over de vele settings en het single-button menu. Wat ik jammer vind is dat er geen plaats is gemaakt voor DP ondersteuning. Ook is het vervelend dat het scherm niet in hoogte verstelbaar is. De USB-C aansluiting kan erg handig zijn en samen met de video-ingangen en stroomkabel die achterin de voet komen ziet het er netjes uit. Het is een goed scherm en mooi afgewerkt. Alleen mag het dan ook wel wat kosten, je betaalt extra voor de kwaliteit.

Heb jij ook een Philips 276C8/00 Zwart?

Vraag & Aanbod