Tweakers zegt: 8,5

Apple AirPods Pro (Wit)

€ 213,95
Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Apple AirPods Pro (Wit) Review

lud70 24 december 2020, laatste update op 24 december 2020, 929 views Product gekocht

Apple AirPods Pro (Wit)

Airpods Pro bevallen nog goed na klein jaar gebruik: pluspunten: meeneem gemak, gebruik in verkeer door instelbare noise cancellation, bestand tegen regen/zweet, en de lage zichtbaarheid (kleine oortjes). Ze werken ook prima voor videovergaderen. ZIe de link naar mijn Nederlandstalige videoreview op Youtube hieronder.

Pluspunten

• Bruikbaar in verkeer (fietsen/joggen/wandelen)
  • Bestand tegen regen/zweet
  • Videovergaderen/bellen: switcht makkelijk tussen Apple devices

Minpunten

• Noise cancellation: valt tegen in vergelijking met Bose QC35
  • Duurzaamheid: batterijen niet vervangbaar

Zie voor mijn Nederlandstalige video review:

Hoe bevallen ze na een jaar gebruik?
De Apple Airpods Pro. Hoe bevallen ze na een klein jaar gebruik? Ik ga dat proberen uit te leggen aan de hand van een vergelijking met de originele Apple Airpods, en de Bose QC35 noise cancelling koptelefoon.

Op die manier zie je de sterke punten van de Airpods Pro vergeleken met deze andere oplossingen, en de wat zwakkere punten. Althans punten waarin die andere oortelefoons beter zijn.

Nota bene: in de video is een vergelijkingstabel opgenomen.
Uitpakken
In de verpakking tref je de airpods pro case, en een kabel om op te laden. Je kunt de airpods pro case ook draadloos opladen via de Qi standaard. Dat werkt prima, maar ik gebruik het eigenlijk zelden. De airpods pro case zorgt er weer voor dat de oortjes worden opgeladen. Zo wordt de gebruiksduur helemaal prima. In de doos zitten ook de verschillende maten oortips. Het is belangrijk deze goed te passen, zodat ze goed aansluiten, en de noise cancellation goed werkt. Als ze passen vallen ze ook minder snel uit. Het kan zijn, dat je per oor een andere maat hebt. Dat had ik ook. Het wisselen van de tips op 1 oortelefoontje deed wonderen tegen het uitvallen.
Goede punten
Dan beginnen we met de punten waarin de airpods pro goed zijn, ten opzichte van gewone airpods en de Bose QC 35.
Ten eerste de veiligheid in het verkeer. Omdat je met de airpods pro kunt schakelen tussen het aan en uitzetten van noise cancellation, en zelfs kunt schakelen naar transparancy modus, waarin het omgevingsgeluid op je oortelefoon wordt doorgegeven, zijn de airpods pro ideaal voor op de fiets, en tijdens het wandelen. Aangekomen op je bestemming, kun je met veel gemak de noise cancellation weer aanzetten, door met twee vingers op de oortelefoon te drukken.

De airpods pro zijn ook prima bestand tegen regen, handig voor op de fiets en tijdens het wandelen. Ze zijn ook bestand tegen zweet bij het sporten.

Handig bij het sporten is ook dat de airpods pro niet uitvallen bij flinke beweging. Dat gold ook bij de gewone airpods, maar daarvan had ik wel altijd het gevoel dat ze uit gingen vallen. Let wel op, bij heel flink zweten, blijven de airpods pro niet altijd goed zitten.

De airpods pro zijn qua warme oren, wel weer veel beter dan de bose qc35. Door de overdekte oorschelpen, zijn die zomers bijvoorbeelde echt niet te doen.

Een ander sterkt punt is de bruikbaarheid voor video-vergaderen en bellen. Handig in deze tijden. Dat doen de airpods pro prima. Ze zijn goed verstaanbaar. Zonder draad heb je veel bewegingsvrijheid, en ik kan ze met gemak een dagdeel in. Het is wel handig om ze bij een kleine pauze even op te laden in hun case.

Wat ook makkelijk is, is de manier waarop de airpods pro omschakelen tussen Apple devices. Ik vermoed dat het met Android devices moeilijker gaat, maar tussen Apple devices gaat het prima. Ook als je er meer hebt dan twee. Bij de Bose gaat het prima tussen 2 devices, maar ik heb best wel wat moeite als er draadloos gewisseld moet worden met een derde device.
Aandachtspunten
Dan komen we bij de punten waarin de andere oortelefoons uitblinken.
Allereerst de prijs. De Airpods zijn momenteel het duurst van de 3

Dan de geluidskwaliteit. Die is niet verkeerd. Zeker niet in vergelijking met de originele airpods. Maar de Bose QC35 is hier toch echt de duidelijke winnaar. De bassen zijn geweldig, en je zit echt in het geluid.

Dat geldt ook voor de noise cancelling. Dat doet Bose ook het best. Bij de airpods pro, komt er ook met noise cancelling aan, nog best wat geluid binnen. Dat vindt ik overigens best handig, bijvoorbeeld in een trein. Je krijgt nog net mee dat er iets omgegroepen wordt. Met de Bose liep ik zo’n omroep vaak mis.

Door de goede muziek kwaliteit en de noise cancelling vindt ik de Bose ook het meest geschikt voor ongestoord werken. Het draagcomfort is prima. Verder zien mensen ook – aan die knoeperd van een koptelefoon - dat je ongestoord wil werken.

Voor het vliegtuig vind ik de Bose ook het best, door de combinatie van goede noise cancelling, het gevoel in je eigen cocon te zitten, het draagcomfort, en de lange batterijduur. Daarnaast heb je altijd een kabel om op terug te vallen.
Begint het er nou op te lijken dat ik de Bose QC35 beter vind, dan de Airpods Pro?

Nee, ik denk dat ze allebei hun eigen toepassing hebben.
De Bose is vooral geschikt voor thuis, of op werk, of in het vliegtuig, als je helemaal afgesloten wil zitten.

De Airpods Pro zijn ideaal voor in het verkeer, tijdens het fietsen of tijdens het sporten. Ze kunnen prima tegen regen en zweet. Je kunt zelf instellen hoeveel of hoe weinig noise cancellation je wil. Als je wat omgevingsgeluid wil wegfilteren kunnen ze dat prima. Maar je kan het ook juist versterken. Muziek klinkt beter dan uit de originele airpods. Verder hebben ze in combinatie met een recente iPhone ook nog spatial audio, voor extra ruimtelijk effect bij het kijken van Dolby Atmos. Ze werken ook prima in het Apple eco systeem, waarin je snel kunt switchen, maar bijvoorbeeld ook met de Apple Watch, zodat je alsnog makkelijk het volume van de airpods kunt bedienen.
Alles bij elkaar ben ik na 1 jaar nog blij met de aankoop van de Airpods Pro. Je neemt ze makkelijk mee, ze werken ook prima voor bellen en teleconferencing. En in het verkeer, zou ik echt niet met een andere koptelefoon meer willen rijden.

Heb jij ook een Apple AirPods Pro (Wit)?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties

Vergelijk je nu draadloze oortjes met een Bose QC35 over-ear headset? Die vergelijking gaat toch totaal niet op?
In die zin dat het beide draadloze noise cancelling apparaten zijn, waartussen ik zelf zou twijfelen. Maar ze hebben ieder inderdaad een eigen toepassingsgebied. Voor welk(e) noise cancelling appara(a)t(en) heb jij gekozen?
Ik heb zelf een Bose QC35 ii en zal dit blijven gebruiken voor op het werk of bijvoorbeeld het vliegtuig. Heb momenteel Samsung Galaxy Buds zonder noicecancelling. Wanneer ik zou overstappen naar iPhone zou ik echter ook voor de Airpods Pro gaan.
Dan zal de keuze maken op basis van de situatie. Wandel je bijvoorbeeld naar vrienden, café, restaurant, dan kies je de Airpods omdat deze direct terug in de broekzak zitten. Ga je bijvoorbeeld op reis, of zit je aan je bureau te werken, dan de Bose QC35 ii.
Ja, merk ook dat ze ieder eigen ‘gebruiks omgeving’ hebben. Vooral op fiets of sport gebruik ik de airpods (in transparancy modus), omdat mijn Bose nog geen variabele noise cancelling hebben (en around ear sowieso omgevingsgeluid tegenhoudt, want vaak nou juist weer een pre is). In zomer vind ik de Bose QC (vooral buiten) trouwens vaak te warm. En inderdaad ook bulky in verhouding met oordoppen zoals je zegt.
KAn iemand me zeggen hoe ze zitten? Ik twijfel. Ik gebruik nu goedkope oordopjes. Die hebben het nadeel dat ze na 2 a 2,5 uur al leeg zijn. Als ik langer onderweg ben op de racefiets is dat niks. Zijn de dopje bruikbaar als je langere tijd gaat sporten? Blijven ze dan ook nog goed zitten?
Blijven wel goed zitten. Maar ik word niet blij van een hele dag deze dingen in (bijv. bij achter elkaar videovergaderen). Geen ervaring met super-zweet-oren, maar ze blijven minder goed zitten direct na douchen.
Iemand anders wel duursport ervaring met de Airpods Pro?