Iiyama G-Master G2470HSU-B1 Zwart

€ 192,09
Specificaties 23,8" • 1920x1080 (Full HD) • 165Hz • IPS • 0,8ms - Bekijk alle specificaties

Iiyama G-Master G2470HSU-B1 Zwart Review

HikariMisako 24 december 2020, laatste update op 24 december 2020, 3.952 views Product gekocht

Iiyama G-Master G2470HSU-B1 Zwart

Hoge framerate voor een prima prijsje, ook heel goed te gebruiken als kantoorscherm.

Pluspunten

• 165hz & freesync
  • Veel kabels meegeleverd
  • Strak ontwerp
  • IPS

Minpunten

• Weinig display inputs
  • Onhandige locatie bediening
  • Slechts 1080p

Recent heb ik vanuit mijn werk een nieuw scherm voor het thuiswerken gekregen, namelijk de Dell P2419H. Ik had al een dual-monitor setup en deze verving een 10 jaar oude BenQ E2200HD. Daarnaast hing op dat moment nog een Dell UltraSharp U2410 maar die voelde in verhouding tot het nieuwe scherm erg lomp dus ging ik op zoek naar iets nieuws. Op mijn verlanglijstje stond nog een upgrade naar een monitor met een hogere refresh rate dan 60hz dus ging ik op zoek naar iets nieuws. Omdat ik de setup niet lomper wilde maken dan hij al was ging ik op zoek naar iets wat mooi naast de P2419H zou passen en kwam ik op dit scherm uit, de Iiyama G-Master G2470HSU-B1. Er is ook een variant met een in hoogte verstelbare voet te koop, maar omdat ik het scherm toch ging ophangen aan een arm voegde dat voor mij niks toe. Eigenlijk had ik liever een scherm gehad met een hogere resolutie dan 1920x1080, maar dat is op dit formaat nauwelijks te krijgen.

Uiterlijk & aansluitingen

Het design van de G-Master is lekker strak en lekker simpel. De randen links, boven & rechts zijn dun (5.7mm pixel tot rand) en de rand onderaan is een stukje dikker (19.5mm). Rechts onderin zit ook een statusled die voor mij net niet storend fel is al kan het in een donkere ruimte misschien net iets enthousiast zijn. De aan/uit knop en de overige knoppen voor de bediening zitten achterop het scherm en dat is wat mij betreft wat onhandig, er was genoeg ruimte om die voorop onderin te plaatsen. De aan/uit knop is makkelijk genoeg te vinden, maar de bediening van het OSD is vooral gokken om het juiste knopje te vinden.

De aansluitingen zijn vrij simpel maar ze doen wat ze moeten doen:
  • 1x HDMI (max. 1920 x 1080 @144H)
  • 1x DisplayPort (max. 1920 x 1080 @165Hz)
  • 2x USB 2.0
  • 1x 3.5mm audio out
Omdat ik mijn laptop en mijn desktop tegelijk aan heb gesloten en het scherm automatisch van input wisselt als de ene uit gaat en de ander aan is dit voor mij voldoende, maar de keus van aansluiting is vrij beperkt. Ook jammer is dat er maar 2 usb poorten op zitten, dit zorgde ervoor dat ik een losse usb hub moest nemen om alles aan te sluiten zoals ik dat wilde.

In de doos

Natuurlijk zit in de doos het scherm en de voet, maar ook een alle kabels die je nodig gaat hebben om het scherm te gebruiken. Er wordt een HDMI en DisplayPort kabel bijgeleverd van prima kwaliteit, en ook een usb-b kabel om de usb hub te gebruiken.

In gebruik

Na het vinden van de aan/uit knop (rechts om het scherm heen gaan met je hand, dan de onderste knop) is het scherm aan en kan er best wat ingesteld worden om het aan te passen naar wens. Het eerste wat ik heb gedaan is de time-out van het OSD veel hoger zetten, die verdween veel te snel voor mij (zal de leeftijd zijn). Ik ben verder gauw tevreden qua kleur en helderheid dus daar duik ik hier niet in, maar het scherm ziet er voor mijn ogen goed uit. Om freesync aan te zetten met een Nvidia kaart hoef je alleen in de Nvidia instellingen g-sync aan te zetten. Je krijgt daar wel een melding dat het geen officieel goedgekeurd scherm is maar dat maakt natuurlijk helemaal niet uit.
Links het nieuwe scherm van Dell, rechts de G-Master (let verder niet op de zooi, kabelmanagement komt nog).

Zelfs in Windows is het verschil in framerate al meteen te merken als je een venster een beetje rondsleept met je muis of scrollt op een website. Eigenlijk voor die soepelheid al de moeite waard om een sneller scherm te nemen. Ik heb het scherm geprobeerd met de volgende games:
  • Trackmania 2 Stadium
  • Doom Eternal
  • The Witcher 3
Trackmania is totaal geen zwaar spel, dus dat haalde meteen alle frames die er te halen waren en dat ziet er erg soepel uit. Doom Eternal & The Witcher hadden wat andere instellingen nodig maar ook daar is het verschil meteen enorm te waarderen. Ik lever liever wat grafisch detail in om de spellen op hogere framerates te beleven dan om het per se op de hoogste instellingen te spelen.

Voor de eisen die ik had is dit scherm precies wat ik wilde. Het scherm is snel, mooi en betaalbaar. Het design valt niet op en dat vind ik juist heel fijn.
Er was online nog niet veel te vinden over dit scherm (vandaar ook de review) dus ik hoop dat anderen hier wat aan hebben. Stel vooral vragen in de comments!

Heb jij ook een Iiyama G-Master G2470HSU-B1 Zwart?

Vraag & Aanbod

Prima 1080p scherm voor het geld. :D Nette review. :D
Input lag en response time zijn onbekend bij deze monitor dat is jammer.
Klopt, die informatie is bij Iiyama niet te vinden en kan ik helaas niet zelf meten.
De specs op de Iiyama site noemen wel een 0.8ms MPRT.
Dat kan ik niet voor je bepalen, ik ben er in ieder geval ontzettend tevreden mee.
Wat betekent osd locked bij de Iiyama G-master G2470HSU-B1
Input lag is 5,7ms (gemeten) en 0,8 matrix response time (advertised)
Hier is uitgebreide review van een Poolse site met een tabelletje hoe deze monitor performed t.a.v. concurrenten: Poolse review iiyama G2770HSU
Wat betekent osd locked bij de Iiyama G-master G2470HSU-B1?
response time is 1ms als ik het me goed herriner :)
Zijn de responsetimes beter dan bij een TN-scherm denk je? Heb nu een oude Benq TN 1ms en zoek een monitor om naar over te stappen, en deze leek me wel een leuke, maar vaak staan IPS monitor niet echt bekend om hun supersnelle responsetimes. Deze had een 800qs responstime, is dat ook echt te beleven en zal je weinig last hebben van input-lag, ghosting en smearing in bijv. Csgo, Modern warfare en andere competitive shooters? Alvast bedankt!
Bij de recente Monitor Best Buy Guide is dit paneel ook meegenomen door Tweakers. Dus nee, het paneel is niet beter dan een TN paneel. Voor mijn oog is dit meer dan snel genoeg, maar ik speel zelf geen competitive shooters dus daar heb ik niet echt een goed beeld bij.
Bij een gamingmonitor zul je eerder kijken naar de responstijden en op dat vlak doet het scherm van iiyama het juist erg goed. In gecombineerde zwart-wit-transities zijn de schermen met TN-paneel nog altijd sneller, maar in grijs-grijs-transities is de iiyama de op één na snelste. Dat gaat wel ten koste van enige overshoot, dus de beeldkwaliteit is niet optimaal.
Zit er echt aan te twijfelen mijn 240hz lcd dell alienware in te ruilen voor dit model.
Voor mij valt deze monitor jammer genoeg af omdat zijn minimale helderheid veel te hoog is, laat in de avond zet ik graag mijn helderheid super laag, dat zal niet gaan met deze monitor, de minimale helderheid is 115 cd/m² , wat erg hoog is in een donkere kamer, echt jammer.
De maximale helderheid is wel gewoon prima? Want ik zit nooit in de monitor-settings, heb mijn 144hz Benq eigenlijk altijd op 350 cd/m² staan, ook in de avonden. Minimale helderheid is voor mij dus geen probleem. Maar thanks voor t melden.
Beetje late reactie maar met f.lux kan je de helderheid nog lager maken, dit doe ik ook bij mijn AOC monitor die ik op 0% helderheid heb staan maar dat ook niet genoeg vind.

Hotkey in flux voor helderheid is alt+pgdn/pgup.
Iemand die ervaring heeft met het beeldscherm en weet of de monitor compatible is met een nvidia kaart of ik dan toch beter een gsycn monitor kan halen (is het verschil dusdanig groot)? (freesync / gsync).
Bij mij werkt het perfect met een nvidia kaart, het scherm is herkend als g-sync compatible.