1 review

Pioneer X-CM66D Wit

€ 274,25
Specificaties Hifi-set - Bekijk alle specificaties

Pioneer X-CM66D Wit Review

emmerx 23 december 2020, laatste update op 8 oktober 2021, 334 views Product gekocht

Pioneer X-CM66D Wit

Prima muziek uit de kleine boxen via ouderwetse CD, FM-radio of analoge 3,5" plug. Daarbij ook nog Bluetooth (NFC), USB, DAB+ en internet radio. Tune-in en Spotify-integratie werken pas na een firmware update (PB3912), via LAN-kabel (geen wifi).

Pluspunten

• Superklein en veel geïntegreerd (NFC)
  • CD, FM, DAB+, Bluetooth, USB, analoog IN én Spotify
  • Network wake up via wifi
  • Design en afwerking

Minpunten

• Afstandsbediening cheapo
  • FW upgrade alleen via LAN
  • Geen optische input

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik heb dit setje overgenomen via Marktplaats voor weinig, als simpel micro-setje voor een kleine kamer.
Ding blijkt echter veel meer mogelijkheden te hebben dan alleen Bluetooth audio:
  • CD-speler (ook mp3)
  • Analoge line in met 3,5" jack
  • FM radio
  • DAB+ radio
  • Bluetooth (met NFC)
  • USB-stick of drive
  • Internet 'radio'
De kwaliteit van het geluid uit de kleine boxen is goed via de ouderwetse CD, FM-radio of analoge line-in 3,5" mini-jack. Mits je alles op lineair zet, dus Sound, P.bass en EQ op vlak.
De praktische Bluetooth (v3.1) verbinding werkt prima, pairen kan eenvoudig met NFC
Daarnaast ook USB voor sticks en drives, ruisvrije DAB+ en ook nog eens internet streaming.
DAB+ werkt goed en instellen gaat snel: geen ruisende stereo zenders meer.

Internet radio kreeg ik helaas niet aan de praat, zowel Spotify als Tune-in.
Firmware updates kunnen alleen over het netwerk, niet via USB.
Maar via wifi vond de set nooit de nieuwere 3912 firmware....
Las veel ellende op fora over slechte firmware-ondersteuning door Pioneer,
dus had ik er al een externe ChromeCast Audio aangehangen....

Sinds vandaag alles opgelost met een firmware update (PB2523 naar PB3912).
Die eerder dus niet lukte via wifi, maar nu wel met een LAN-kabel ???
De update duurt even, maar daarmee is de micro-set voor mij zoveel waardevoller geworden.
Eindelijk de aanvullende functionaliteit die de 66D versie onderscheidt van de X-CM56D

Nu werkt de onhandige Tune-in applicatie eindelijk zoals in de handleiding; nog wel onhandig dus.
Maar veel belangrijker: de Spotify-integratie werkt fantastisch met mijn Android Spotify.

Die Spotify app maakt de X-CM66D ook nog eens wakker uit stand-by:
dus de Pioneer komt vanzelf uit slaap als je met je mobiel in het bereik van je wifi komt.
Dit kan ook met Bluetooth:
als het laatst verbonden Bt device in range komt gaat de 66D ook vanzelf aan..

Dan de mindere punten:
  • De versterker heeft voldoende vermogen voor de kleine bijgeleverde boxjes. Aangesloten op grotere KEF Q55 speakers komt de versterker helaas net wat vermogen te kort.
  • Dat er geen optische ingang aanwezig is lijkt nu nog geen probleem, zolang Pioneer de firmware van updates blijft voorzien.
  • De plastic afstandsbediening ( RC-949S ) is helaas van een erg treurige kwaliteit, groot contrast met de goede afwerking van de rest van de set. Gelukkig heeft mijn mobiel (PocoF2) nog een IR-poort, zodat ik die kan gebruiken als remote.
    Andere optie is een vervangende remote control met normale knoppen:
Deze review van dit al oudere product heeft vnl als doel mede-eigenaren te attenderen op de mogelijkheid de firmware zelf te kunnen updaten.
Alleen via een vaste LAN-kabel dus....

[EDIT]
Het ligt iets genuanceerder, zoals zo vaak...
Als je met een browser naar het IP-adres van de CM-66D gaat, krijg je een setup scherm.
Daar kun je een wifi netwerk instellen en de firmware upgraden; via netwerk of USB.
Ik heb tot nu geen firmware bestand kunnen vinden op de website van Pioneer.

De CM66D i naar de kinderen en vervangen door een X-HM82 met:
-zwaardere versterker (voor de KEF's)
-betere afstandsbediening
-optische ingang toslink
-subwoofer uitgang
Helaas wel zonder DAB, dat bleek best handig...

Heb jij ook een Pioneer X-CM66D Wit?