1 review

Lenovo IdeaPad Flex 5 15IIL05 (81X3002BMH)

Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 256GB • Intel Core i3 - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad Flex 5 15IIL05 (81X3002BMH) Review

The Milkman 9 januari 2021, laatste update op 9 januari 2021, 403 views

Lenovo IdeaPad Flex 5 15IIL05 (81X3002BMH)

Een laptop die ook als tablet dienst kan doen. Een convertible noemen ze dat. Vandaag mocht ik er een in bezit krijgen en in deze review schijf ik mijn bevindingen. Korte conclusie: Snelle laptop voor thuis, degelijke kwaliteit en eenvoudig design.

Pluspunten

• Strak minimalistisch design
  • Prima scherm
  • Goed touchscreen
  • Toetsenbordverlichting
  • USB-C Lader
  • Prima toetsenbord

Minpunten

• Camera schuifje alleen met nagel te bedienen
  • Geen rubbertjes voor tenting-modus
  • Touchpad daarintegen minder 'snappy'

Algemene indruk

Mijn eerste indruk is goed. Het komt mij over als een nette compacte laptop zonder helemaal volgeplakt te zijn met stickers en andere fratsen.

Als ik Windows voor het eerst opstart, blijft mijn indruk goed. Door de rappe NVMe SSD is de laptop enkele seconden opgestart en klaar voor gebruik. In Windows krijg ik een 'snappy' gevoel als ik door de interfaces blader.

Dus wat betreft snelheid: Prima voor de doelgroep van de laptop; een moderne, snelle laptop 'voor thuis'.

Scherm / Touchscreen

Niets mis met het scherm. Kan mooi donker worden gedimd, en is helder genoeg voor een lichte woonkamer. Voelt ook stevig aan, wat waarschijnlijk te danken is aan de extra glaslaag omdat het touchscreen betreft.

Het touchscreen is heel fijn. Reageert goed en snel. De interfaces reageren voor mijn gevoel zelfs sneller dan wanneer ik de laptop met het touchpad bedien.

Pluspunt, er zit een camera-schuifje op deze laptop. Minpunt, het is een heel klein schuifje, die je met je vingernagel moet bedienen. Voor mij niet zo'n punt, maar toch.

Toetsenbord

Tikken op het toetsenbord is prettig en fluisterstil. Natuurlijk mede omdat het een nieuwe laptop betreft, maar de toetsen zijn stevig en hebben een prettige travel. Toetsenbordverlichting is vandaag de dag wel de standaard, en dat is bij deze laptop prima voor elkaar. Het was even zoeken hoe deze te activeren, omdat het Fn+Spatie is, en deze optie niet op de functietoetsen (F1-F12) zit. Hij activeert helaas niet vanzelf als het donkerder wordt, dus in de praktijk laat ik hem gewoon op 'standje 1' aanstaan.

Bouwkwaliteit

Omdat de laptop er zo lekker eenvoudig uitziet, voelt de laptop stevig en solide. Het gebruikte kunststof voor de behuizing heeft een structuurtje, waardoor deze prettig en ruw aanvoelt.

Toch een opmerking over de behuizing. Wanneer je het touchpad en toetsenbord gebruikt, veert de behuizing een stukje mee. In het dagelijks gebruik zal dit voor geen problemen zorgen, maar het geeft toch de indruk dat de interne bouwkwaliteit een stukje stevigheid mist. Ik heb er een gifje van gemaakt. Het lijkt misschien erger dan in het echt, maar toch, een minpuntje.

Tenting

De tenting-feature, aldus het kunnen doorklappen van het scherm om er een tablet van te maken, is een leuke feature. In de praktijk is de laptop iets te dik en zwaar om hem in de hand te kunnen houden, maar als je hem in de tabletmodus op je schoot legt op de bank werkt het heel prettig.

Minpuntje wel is dat de laptop in bepaalde standen kaal op 't plastic komt te staan. Voor mijn gevoel missen er wat beschermrubbertjes hier en daar. Als je wat dikke USB-sticks gebruikt kan het zijn dat ze de tafel raken. Even op letten.

Bij-de-tijd-heid

Tot slot, is de laptop bij de tijd?
Helder 1920p-scherm, minimalistisch design, USB3.2-C aansluiting waar de voeding op aangesloten kan worden, 2x USB3.2 poorten, HDMI-aansluiting, 8GB DDR4 geheugen en snelle 250GB NVMe SSD.
... en een SD-kaart slot. Yeah.

Ik kan deze laptop met een gerust hart aanbevelen. Wel gewoon voor normaal internet/office gebruik.
Maar dan is een snelle laptop ook belangrijk. En dat is deze genoeg!

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Flex 5 15IIL05 (81X3002BMH)?