Cooler Master Hyper 212 Black Edition

€ 34,99
Specificaties 120mm diameter met 26dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Hyper 212 Black Edition Review

TumTum 22 december 2020, laatste update op 27 december 2020, 771 views Product gekocht

Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Geweldige koeler. De prestaties zijn zeer goed en acceptabel voor een 5900X zonder overclock. Heb wat testjes gedaan. Volgens HWiNFO64 & AMD Ryzen Master kom ik uit op ongeveer 70/75 graden met prime95 en cinebench tests. Opstelling koelers in kast: 2 voor (in), 2 koelers boven en 1 achter (uit).

Pluspunten

• Prestaties!
  • Geluid

Minpunten

• Nog niet gevonden?

Koelvermogen Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Geluidsproductie (min) Score: 5
Meetresultaten Cinebench R23:
Multicore test met CM 212 Black = 70 tot 75c
CPU Max Package power in mijn test = 135W
CPU boost/allcore snelheid tussen de 4.15 en 4.2Ghz

Met Prime95 (small FFTs test) kom ik ook uit op ~70c.

Idle: Rond de 32~ graden
Normaal gebruik: Tussen de 35 en 60 graden.
Je merkt dat alles heel stil is, maar bij acties, zoals het starten van een game, dat de koelers gaan werken. De CPU temperatuur springt dan omhoog. Dit is iets wat ik nog kan tunen in de bios.

Dit toont aan dat de 5900X zonder OC te koelen is met de CM Hyper 212 Black. Geluid niet gemeten, maar het valt mee. De ventilator is vrij stil en ik heb ook een paar case fans die zorgen voor meer geluid. Het geluid is dan ook acceptabel tijdens de test.

Ik adviseer om de CM 212 black alleen te gebruiken met bijv. Een 5900X als je deze nog hebt liggen. Tuning is hierbij belangrijk. Ik ben zelf ook aan het kijken naar een alternatief, zoals de dark rock pro 4. De prestaties zijn ok, maar bij spikes naar 80 graden is het belangrijk om een goede koeling te hebben. De CM 212 black kan dit wel aan, maar je moet de RPM verhogen om de pieken af te vangen. De pieken komen vrijwel niet voor in benchmarks, zoals in cinebench en prime95, maar alleen bij het openen van bepaalde applicaties. Dit is normaal gedrag, maar niet altijd prettig.

Fans:
  • be quiet! Pure Wings 2 PWM 140mm Top 2x
  • be quiet! Pure Wings 2 PWM 120mm Front 2x
  • Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 (ongebruikte fan van processorkoeling) Back 1x
Update 23-12-2020:
In de screenshots zie je de temperatuur met veel processen op de achtergrond. De videokaart was ook druk aan het werk en dan zie je een temperatuur van maximaal 71 graden met ~1300RPM. Een zeer mooi resultaat.

Update 25-12-2020:
Net even kort kunnen spelen met de instellingen. Ik heb de fan calibratie tool van ASUS geprobeerd.
De resultaten zijn bijgevoegd als afbeelding. Met maximaal 1650RPM van de 2000RPM is het gemiddeld 65 graden met de cinebench test. De case fans werken dan ook hard mee en dat zorgt voor een hoge geluidsproductie.

Ik heb gemerkt dat de temperatuur (Tdie 1) soms kan springen naar de 81 graden. Dit is niet zo in cinebench. Het zijn harde spikes die lastig te reproduceren zijn. Dit probeer ik met 3dmark bijv. als derde test te halen. Dit is dan ook nog geen seconde. De vraag is of dit af te vangen is met een andere koeler, of dat de spikes daar ook soms voorkomen. Voor OC is een andere koeler dus wel aan te bevelen.

Update 2: Ik kan de CPU spike reproduceren door PCMark 10 op Steam te openen. Als ik dit draai, dan komt mijn CPU nauwelijks boven de 70 graden (Tdie 1). Als ik PCMark 10 open en afsluit (zonder benchmark), dan gaat de CPU fan even maximaal, omdat er een spike is naar 75+ graden. Geen idee waarom de CPU dat doet, terwijl de benchmark resultaten netjes zijn. Na wat zoeken kom ik meer meldingen tegen. Dit is dus een Ryzen 5000 dingetje. Na wat tunen in de bios kom ik tot maximaal 80 graden. Tijdens cinebench heb ik PCMark 10 geopend en gesloten. Dit zorgde voor een spike van 79,8 graden.

Heb jij ook een Cooler Master Hyper 212 Black Edition?

Is het misschien mogelijk afbeeldingen/screenshots te plaatsen ?
Done. Heb de test opnieuw moeten draaien hiervoor. Ik heb aardig wat actieve windows, maar dit geeft een beeld van het resultaat.