Azerty Luma 15 57165NL Review

Jurjen.Hartveld 22 december 2020, laatste update op 22 december 2020, 413 views Product gekocht

Azerty Luma 15 57165NL

Aangekocht op 15 dec 2020. Prijs: EUR 999,- Beoordeling: 8.2/10 Goed: Bouwkwaliteit, accuduur, goed scherm, uitstekende prijs/kwaliteit. Minder: Touchpad heeft soms kuren, kan luidruchtig worden en niet de laatste gen hardware.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Snelheid
  • Prijs / Kwaliteit
  • Standaard undervolt (-0.5v).
  • Accuduur

Minpunten

• Touchpad
  • Luidruchtig onder heavy load
  • Niet de laatste gen hardware

Aangekocht op 15 dec 2020. Prijs: EUR 999,-

Beoordeling: 8.2/10

Review:

** Dit is feitelijk de zelfde laptop met het TongFeng chassis, zoals ook de merken XMG (15-mag), Aftershock (Vapor 15) en Eluktronics voeren. Qua prijs doet deze het echter een stuk beter!
Pluspunten +++
Bouwkwaliteit
Prachtig chassis, volledig gemaakt van een magnesium legering. Strak donkergrijs design, volledig RGB mechanisch toetsenbord en led-bar voorop de laptop. Het beeldscherm heeft zeer goede kijkhoeken, mooie kleuren en is dus 144hz, wat voor soepele beelden zorgt.
Hardware
Daarnaast is de laptop erg snel met een i7 6 core 9750h en wordt standaard geleverd met 16gb dual channel geheugen op 2.666 mhz. De CPU heeft een out of the box undervolt van zo'n -0.5v en is dus unlocked. Ik heb mijn CPU verder weten te verlagen tot -1.5v, wat de temperatuur onder load goed heeft gedaan. De 1660ti doet zijn werk goed, is vlot maar wel gelimiteerd tot 75 graden celcius, waarna hij zijn thermal throtteling in zet.
Accu
De accuduur is een van de grote pluspunten, met 90kwh kun je gerust een aantal uur zonder oplaadkabel op stap. Prima dus voor wat office werk, browsen of een uur of wat gamen!
Prijs/Kwaliteit
Eigenlijk geven al deze zaken hierboven al aan, wat betreft de prijs een no-brainer. Zelf heb ik een ongelofelijke zwak voor wat betreft behuizingen van magnesium, aluminium of dergelijke materialen en dat deze laptop dat volledig en op een mooie manier heeft is echt goud waard. Waar soortgelijke laptops in deze prijsklasse gedeeltelijk of volledig van plastic zijn, heeft deze dat niet.
Minpunten ---
Touchpad
Het touchpad heeft soms wat kuren. De issue is bij alle uitgevers van dit model bekend, is ook door de gebruiker zelf deels te verhelpen. Soms worden kliks en aanrakingen niet goed geregistreerd door een kleine afstand tussen het klik registratie gedeelte en de pad zelf. Ik gebruik zelf een muis, maar in de gevallen van wanneer ik zonder zit valt het mij soms op.
Geluid
De fans hebben, naast een weinig instelbaar fan-profiel, soms de neiging wat luidruchtig te worden onder stevige load (lees: gamen). Het zorgen voor een goede coolingpad, wat undervolten e.d. kunnen de temperaturen lager houden. In idle hoor je hem (nagenoeg) niet.
Last gen
Om tot zo'n scherpe prijs te komen zijn er wat concessies gedaan, met name dus op de generatie hardware die erin zit. Verwacht geen gtx 3000 series, 11th gen processor. Wellicht had een AMD 4600H of 4800H nog leuker geweest, maar met deze prijs mogen we niet klagen. Intel 9th gen it is!

Heb jij ook een Azerty Luma 15 57165NL?

Er zijn updates beschikbaar voor de BIOS en touchpad firmware op de XMG Fusion 15 pagina die mogelijk helpen :)
Thanks voor de tip! Ik ga eens op onderzoek uit :)
De nieuwe touchpad firmware lijkt z'n ding te doen! Nogmaals dank voor de tip. Overigens, heb jij die xmg bios erop geflashed?
Das mooi te horen! Ik had zelf geen probleem met de touchpad voordat ik de nieuwe firmware flashte maar heb t alsnog gedaan voor de zekerheid.

En voor de bios: Ja, want de XMG Fusion 15 = Azerty Luma 15.

(Tip: Gebruik de XMG Control Center voor beheer van RGB, Power profielen en meer)

Je kan zelfs de drivers direct van Intel krijgen (incl bios update) hier:
Das wat ik heb gedaan en werkt zeer goed!

Succes!

[Reactie gewijzigd door konniksanders op 3 maart 2021 09:12]