MikroTik CRS317-1G-16S+RM

Specificaties 1x RJ45 1Gbit - Bekijk alle specificaties

MikroTik CRS317-1G-16S+RM Review

thelightning 21 december 2020, 523 views Product gekocht

MikroTik CRS317-1G-16S+RM

You get what you pay for. Onbruikbaar met RouterOS. Serieuze limitaties met SwitchOS. Prima prestaties met SwitchOS maar gebruik geen geavanceerde L2 en L3 features want dan wordt het al snel een buggy feestje en kakt de performance in.

Pluspunten

• L2 performance
  • Redundante voeding aansluiting

Minpunten

• Buggy Router/Switch OS
  • Performance limitaties
  • Geen werkende firmware upgrades

Features Score: 2
Houdt er in zijn algemeenheid rekening mee dat dit een apparaat is met 17x 10Gbit poorten waarvan 16 extern en 1 naar de CPU. Bij gebruik van de meeste slimme L2/L3 functies (routing ,LACP, etc) zal het verkeer eerst naar de CPU gestuurd worden en vervolgens weer terug naar de backplane.
Gebruik je deze functies dan heb je dus geen line-rate performance meer tussen de 16 poorten maar zijn deze gelimiteerd tot een max totaal van 10Gbit.

Ik gebruik de switch zelf al enige tijd met de Switch OS software en heb deze nog nooit durven upgraden. Elke firmware release heeft wel een dermate serieuze bug dat de switch per direct, of soms pas met uren of dagen, niet meer bruikbaar is (crasht, packetloss, latency)
Ik heb hier 5 Proxmox machines aanhangen met elk 2x 10Gbit in LACP voor productie en CEPH verkeer. L2 performance tests met bijv Iperf zijn goed (~9.6Gbit/sec) maar in real-life is ongeveer 3.5Gbit realitischer (incl applicatie overhead)

Switch heeft als groot pluspunt een dubbele stroom aansluiting. Dit is dus geen dubbele voeding maar een enkele vaste voeding met 2 stroom aansluitingen. Handig voor de A en B feeds in datacenters.

Switch is nog steeds een aanrader i.v.m. poort density, prijs en redundante stroom aansluiting maar enkel met SwitchOS als platte laag 2 VLAN switch zonder exotische netwerk functies.

Heb jij ook een MikroTik CRS317-1G-16S+RM?

Ik kan me maar deels vinden in deze review, al gebruik ik hem wel via RouterOs (wat volgens mij wel de voorkeur draagt boven SwitchOs) en ook vooral L2-gewijs. Ik vind dat deze CRS317 best stabiele firmware updates krijgt (ik heb er sinds de launch toch nooit noemenswaardige problemen mee gehad). Toegegeven dat firmware updates bij MikroTik soms eens kunnen tegenvallen, maar dat valt bij deze zeer goed mee voor RouterOs (ik vind bv. Ubiquity op dat vlak veel problematischer).
Bij deze ‘switch’ gaat er ook zeer veel via hardware acceleratie (veel meer dan de vorige generaties wordt hier de switch chip gebruikt en niet de CPU), ik heb nog geen last ondervonden van een CPU-bottleneck, ook niet op zijn kleinere broertje de CRS309 die hier ook in het netwerk hangt.
Voor mij persoonlijk is dit een echt goede switch voor de high performance thuisgebruiker die toch een beetje op zijn centen let.
Bedankt voor je toevoeging.
Mijn review is voornamelijk gebaseerd op SwitchOS kaar als je op het forum van Mikrotik leest, zie je ook veel irritaties rondom RouterOS.
Ik draai SwitchOS zodat hij enkel de switch chip backplane gebruikt (en de L3 feature niet nodig heb) Met RouterOS gaat bijna al het verkeer door de (met intern enkele 10G aangesloten) CPU gaat tenzij je truukjes uithaalt.
Het bovenstaande is een feit en kan je teruglezen in de Mikrotik specs en forums.
Ik vermoed dat ik de switch beter belast in mijn datacenter omgeving. Zo draai ik een Ceph cluster over de switch. Hier zie je bij het herbalanceren van data duidelijk de CPU connectie bottleneck. De 3 machines stampen zo hard als ze kunnen vanaf een batterij aan SSD's maar komen niet hoger dan (10/3=) ~3.2Gbit/sec. De machines zijn aangesloten via 2x 10Gbit LACP waardoor deze bottleneck naarboven komt.

Met je laatste statement kan ik het niets anders dan eens zijn.

[Reactie gewijzigd door thelightning op 25 december 2020 22:34]

Mocht het nog niet bekend zijn: “Since RouterOS v6.42 all CRS3xx series switches support hardware offloading with bonding interfaces. Only 802.3ad and balance-xor bonding modes are hardware offloaded, other bonding modes will use the CPU's resources.”
“Starting with RouterOS v7.1beta4, both modes (l3hw=yes and l3hw=fw) merged, allowing to run full hardware routing on some ports and firewall-compatible mode on another. Also, l3hw renamed to l3-hw-offloading.”

Ik vermoed dat je met de LACP configuratie nu de CPU aan het benutten bent, maar her lijkt erop dat met de nieuwere versies van RouterOS dat dit op de hardware gedaan kan worden.

Goed nieuws! Helaas lijkt de ontwikkeling van SwitchOS stil te staan dus daar verwacht ik de verbeteringen niet.
Dit klinkt in ieder geval als een goede boost voor RouterOS. Wellicht dan toch maar eens omschakelen.