Samsung The Frame QLED 65"

Specificaties 65" • Ultra HD • LCD • HDR • 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung The Frame QLED 65" Review

FFW 20 december 2020, laatste update op 22 januari 2021, 960 views Product gekocht

Samsung The Frame QLED 65"

Mooie TV, maar service is een teleurstelling update 27 december : Het bestellen van een Frame is drie weken na aanschaf nog steeds niet mogelijk wegens een website-fout. update 22 januari : We zijn nu twee maanden verder en de "gratis" frame is nog steeds niet bezorgd.

Pluspunten

• 4k Beeld spectaculair
  • Design
  • Oneconnectbox

Minpunten

• afstandsbediening beperkt
  • niet actieve kanalen in lijst
  • irritaties mbt reclame in beeld
  • Art store niet uitgebreid genoeg
  • Gratis Frame bestellen onmogelijk !
  • Bixby

Ik heb de Samsung Frame 65" gekocht omdat ik geen zwarte rechthoek in de huiskamer wilde. Ik twijfelde tussen de custom builds van mirror-tv (ongeveer 3000,-) en de in de winkel verkrijgbare Frame (1600,-).

Mijn vorige TV was een 21:9 56" Philips uit 2009 die hoewel hij heel traag was toch een supermooi 2560x1080 beeld gaf. Het nadeel van deze tv is dat er geen CI+ kaart in kan en je er dus allerlei externe kastjes bij moet hebben voor bv Netflix of Ziggo. Tijd voor vervanging.

Omdat ik geen tijd had om naar de showroom in Eindhoven te rijden heb ik een 32" mirror-TV gekocht op marktplaats, puur om te testen. Deze tv had een schilderij-lijst en was dus een spiegel als hij uitstaat. Het is een ongelooflijk leuk concept maar de reflecties in tv modus waren te zichtbaar waardoor deze tv toch afviel.

Ik heb de Frame in de BCC kunnen bekijken. Waar de medewerkers echter meer geinteresseerd waren in het aansmeren van een electriciteitsabonnement dan het verkopen van de televisie. Echt een momentje van WTF, waarom vallen ze me daar in een electronicawinkel mee lastig. Ik heb de TV dus voor 1600 euro elders online besteld en na een week werd deze bezorgd. Voor een meerprijs van 50 euro kreeg ik er 3 jaar extra garantie bij (op 0 dead pixels en vervangende tv bij schade).

Geen externe kastjes meer, maar zendermenu en afstandsbediening is te beperkt.

Omdat ik niets meer nodig heb dan kabeltv, netflix, disney, apple TV+ en andere digitale diensten heb ik geen kastjes meer nodig. Ik heb er daarom voor gekozen om de oneconnect-kabel door de muur te trekken, (1 gaatje van 1cmx2cm) waardoor er rondom de TV geen kabel zichtbaar is en het boren tot een minimum wordt beperkt. (zie afbeelding) De bekende Oneconnectbox is erg groot (maar de TV werkt helaas niet zonder) en bevindt zich nu onzichtbaar in de hal.

De TV komt met allerlei vooraf geinstalleerde applicaties zoals RakutenTV, patheThuis, CanalDigitaal, Smartthings, Amazon prime (is in het Duits of Spaans).. etc en die kun je er niet afhalen of onzichtbaar maken. Die blijven dus altijd in je snelkeuze menu staan wat gewoon stom is. *UPDATE, het is wel mogelijk om ze te verwijderen door app te highlighten, dan cursor naar beneden te klikken en te verwijderen.

Wat nog irritanter is dat er soms een reclame in dit menu staat mbt Rakutentv of een andere aanbieding die ze je willen aansmeren. Echt belachelijk en als dit de toekomst van TV is dan hou ik mijn hart vast voor wat komen gaat !

Verder is de afstandsbediening te beperkt. Design ging hier duidelijk voor het praktische. Als je naar kanaal 200 wilt kun je op een inaccurate manier (er voorbij) scrollen, of handmatig het getal 200 intypen. Hier komt een aftermarket afstandsbediening dan van pas (ik gebruik een bluetooth Apple Pro toetsenbord).
Verder kon ik met mijn oude TV inactieve kanalen uit het menu weglaten. Met deze Samsung uit 2020 kan dat niet, en heb je 2000 kanalen beschikbaar waarvan er 1800 niet werken, en moet je dus steeds een foutmelding wegklikken als je een ongeabonneerd kanaal selecteert.

Verder zijn te veel instellingen in het On Screen Menu grijs, en vind ik dat Samsung zich te veel bemoeit met hoe ik mijn tv wil gebruiken.

Gratis lijst, maar de site is down.

De TV wordt zonder lijst geleverd, Je mag op de Samsung webshop een gratis lijst uitkiezen, er is veel keuze door de samenwerking met VT wonen..maar die bestel website is momenteel defect waardoor je een error krijgt bij het bestellen "u heeft geen lijst uitgekozen". Volgens Samsung is het probleem bekend en mag ik het volgende week nog eens proberen. (update, zelfs 3 weken na aankoop werkt dit nog steeds niet)

De Samsung Art-store is een betaalde service van 65 euro per jaar en lijkt op het eerste gezicht een ruime keuze te hebben van 1500 kunstwerken..helaas is dit in de realiteit erg beperkt (te vergelijken met een voorgeprogrammeerde mp3 speler met een 'gevarieerde' lijst van 1500 nummers). Het bevat daarom maar weinig kunstwerken die me kunnen bekoren. Er zit wat mij betreft veel moderne (poster) rommel tussen en te weinig klassieke schilderkunst (op een enkele Degas of Matisse na).
Als je zelf kunstwerken wilt toevoegen moet je ze converteren naar het juiste 4k formaat anders worden ze niet weergegeven.

Maar dat mag de pret niet drukken. Het is een mooie TV en de films zien er fantastisch uit.

Heb jij ook een Samsung The Frame QLED 65"?

Mooie kritisch blik en opvatting heeft je review.

In dat kader vraag ik mij af hoe het staat met het zgn inbranden tijdens de schilderij-weergave. Lijkt mij als dat circa 18 uur per dag het schilderij aan staat dat dit toch wat impact zo moeten hebben.
Kun je ook iets zeggen over het energieverbruik in die modus?
De TV schakelt uit als er niemand in de ruimte is (bewegingsmelder) .

Met dezelfde functie kan Samsung ook meer (voor Samsung) nuttige data verzamelen over je leefpatroon. Bij de installatie van de smart-TV moet je behoorlijk wat privacy voorkeuren instellen.Natuurlijk kun je er voor kiezen om helemaal niet op internet aangesloten te zijn. Maar ja wat heb je dan aan zo'n tv.
2 maanden na aanschaf nog geen gratis lijst ontvangen..Samsung support zegt dat ik wel een foto van het serienummer heb gestuurd, maar dat dat serienummer uitgeknipt had moeten zijn om te kwalificeren voor de promotie.

Het is niet mogelijk om gecodeerde kanalen uit de kanalen te filteren.
CNN staat bv op kanaal 503 en het duurt even voor je daar bent zonder numerieke toetsen op de remote. Om dezelfde reden moet je 7 x klikken om weer terug op kanaal 1 te komen.

De ART store blijft reclames weergeven, hoewel ik al een jaar abonnement heb
De ART mode is niet langer fullscreen maar blijft in passe partout. (instellingen zijn gecontroleerd) dus de Frame is nu ook zijn unique selling point verloren.

De TV begint me dwars te zitten.