Tweakers zegt: 8,5

OnePlus Nord (8GB ram) Grijs

Specificaties 6,44" • 2400x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

OnePlus Nord (8GB ram) Grijs Review

Soulaiman 18 december 2020, laatste update op 18 december 2020, 1.108 views Product gekocht

OnePlus Nord (8GB ram) Grijs

Veel hype, weinig waarheid. Daarom vertrouw ik reviews tegenwoordig vaak niet meer. Lees mijn uitgebreidere review hieronder voor meer.

Pluspunten

• Goed formaat
  • OK camera voor deze prijs
  • 8 GB RAM
  • Trilmotor zeer acceptabel
  • Notifications slider
  • 90Hz

Minpunten

• Heel overrated updatebeleid
  • Overhyped merk
  • Scherm is OK voor content consumption, maar niet scherp voor te lezen met lage helderheid
  • Behuizing voelt echt cheap aan voor deze prijs
  • Speaker is rotslecht

Als gebruiker van een zakelijke S20 (Exynos variant) gaan zoeken naar een toestel met een betere accu, want die is barslecht op de S20. Graag had ik ook een vorm van stock Android gehad en een evengoed updatebeleid als Samsung met hun S serie.

Na vele reviews te hebben gekeken, en de zoveelste keer dat mijn toestel z'n accu mij teleurstelde, naar de dichtsbijzijnde Coolblue gereden achter de 8T. Jammer genoeg was deze uitverkocht, dan maar de Nord genomen.

Ik was aan het twijfelen om de Mi 10T Pro te nemen gezien mijn zeer positieve ervaringen in het verleden met Xiaomi, maar verkoos toch liever stock Android boven MIUI.

Ik heb me vooral laten leiden door de vele reacties over het fantastische updatebeleid van OnePlus, de realiteit lijkt toch anders te liggen.

Na het opstarten van de Nord valt me meteen iets op: het scherm is van heel slechte kwalitet. Ja, nu denken jullie maar wie gaat er nu ook van een S20 naar een Nord, maar ik heb ook vele midrangers en andere toestellen zoals de Redmi Note 5 Pro, Poco F1, Galaxy A20e, iPhone X... Wat me opvalt is dat tekst precies een soort van Anti Aliasing issue vertoont, en dat is voornamelijk zichtbaar op een lage helderheid. En ja, mijn S20 draaide ik altijd op 1080p. Het is zelfs zo erg dat ik de S20 op 720P scherper vind dan de Nord! Waarschijnelijk heeft OP gekozen voor een scherm met Pentile subpixel indeling en maar 2 subpixels.

Een ander issue is de software. Waar ik veel klachten hoor over Samsung en Xiaomi, updaten deze merken wel iedere maand hun software naar de laatse security updates. Ik start de Nord op, en zie een update. op dat moment, midden december 2020, verwacht ik dan de Android 11 update te zien, maar in de plaats daarvan zie ik de update naar de Oktober secutity patch. Heel erg teleurstellend als je hoort hoe goed OP is ivm andere fabrikanten op dit vlak, dit is duidelijk iets wat in de realiteit dus niet klopt.

Verder heb ik het toestel al meermaals moeten herstarten op de eerste dag, doordat de gestures en dan met name de terug gesture, niets lijken te doen.

Ik verwachtte beter gezien de hype en de lovende reviews van dit toestel.
Schaam jullie, Redactie!

Heb jij ook een OnePlus Nord (8GB ram) Grijs?

Bedankt voor je review. Ik heb de Nord 12GB, maar ik ervaar niet dat issue met AA op het scherm. Ik heb haarscherp beeld. Ik kom van een Poco F1 (LCD) en vind met name het scherm een hele vooruitgang. Misschien is er iets mis met het display in jouw device?

De speaker en de behuizing zijn inderdaad matig, maar dat was ook te lezen in reviews. Ook mis ik een aantal handige features (o.a. één-hand-modus) en ik word gek van de onmogelijkheid om niet per ongeluk screenshots te maken.
Ik heb het idee dat het positivisme over het updatebeleid met name gaat over de duur van ondersteuning. Niet over de snelheid van de major releases. OxygenOS 11 zou in december naar de Nord komen.
Hi,

Wel het scherm is redelijk goed bij het consumeren van content, maar bij witte text op een zwarte achtergrond en lage helderheid is er echt iets raar aan de hand (ik lees vaak boeken op een zwarte achtergrond en lage helderheid). Dat valt me gewoon op, het doet me denken aan de Amoleds van vroeger zoals op de S4 waarop dit altijd een probleem is geweest.

Aangaande het update beleid: ik vind het niet kunnen dat ze niet iedere maand een security update uitrollen, dat is het minste wat ze kunnen doen.

[Reactie gewijzigd door Soulaiman op 18 december 2020 09:55]

Een beetje vreemde verwachtingen heb je wellicht voorafgaand aan je aankoop gehad. Het updatebeleid van OnePlus is nooit fantastisch geweest. Acceptabel was het meestal wel, gezien de prijs van de flagships lager lagen dan high end toestellen van andere merken. De updates komen doorgaans ook iets later en houden na een jaar of twee op. Dit kun je ook overal lezen. De OnePlus 7 had vorige maand nog geen update gekregen voor Android 11, en inmiddels nog steeds niet. De OnePlus 6 en 5 draaien nog op Android 10. Dit is dus niet geweldig en voor een budget toestel als de Nord zal het redelijk zijn om te verwachten dat het updatebeleid nog slechter is. Ik zou mijn handen dichtknijpen als je uiteindelijk nog android 12 ontvangt.

Daarnaast ben je teleurgesteld door het scherm. OnePlus gebruikt 'gewoon' een FHD+ scherm met iets meer dan 400ppi. Dit scherm heeft inderdaad een pentile subpixel matrix, zoals gebruikelijk is voor oledschermen en zoals je redelijkerwijs mag verwachten. Jouw S20 beschikbaar immers over dezelfde schermtechnologie, maar dan QHD+. Mochten jouw ogen dusdanig goed zijn dat je je enorm stoort aan dit verschil, dan had je gewoon een high-end QHD+ smartphone moeten kopen. Dit is dus naar mijn inziens niet iets waar je deze specifieke telefoon voor €399 op kan afrekenen. Geen enkele telefoon beneden 700 euro zal zo aan jouw eisen voldoen.

Een beetje de sfeer van voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten overheerst wat mij betreft deze review.
Kijk luister, hoe het scherm achterliggend werkt (of beter gezegd: onderliggend) kan me eerlijk gezegd worst wezen als consument. Het enige wat ik je kan zeggen is dat ik ervaring heb met heel veel uiteenlopende toestellen en het enorm opvalt dat de Nord een slecht scherm heeft. De kleuren zijn niet accuraat en het scherm doet iets raar met tekst op een zwarte achtergrond. Daarbij zijn de pixels traag in de reactiesnelheid.

Ik test geregeld toestellen voor het werk (app validatie etc) en kom dus met heel veel toestellen in aanraking. Het is lang geleden dat een midranger zo een slecht scherm had...

Dat ik hoge verwachtingen had tja, lees maar eens de reviews op Tweakers en zoek eens op YouTube naar 'OnePlus Nord Reviews, en bekijk dan gewoon al de titels van de video's...

Daarnaast voor dit bedrag krijg je bij andere merken gewoonweg een toestel dat op deze aspecten goed in mekaar zit, het lijkt erop dat 1+ gekozen heeft voor specs boven alles.

Ik heb deze ingeruild voor een 8T en daar ben ik super tevreden van, ondanks het mindere update beleid.

Ik snap echt niet waarom jij denkt dat ik 'voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten'. Het toestel is beduidend slechter dan anderen van rond de 400-500 euro. Dat is geen low end toestel meer waar de criteria als goedkoop aanvoelen, slecht scherm en goedkope trilmotor acceptabel zijn, om maar te zwijgen over de waardeloze speaker.

Maw: je kan voor hetzelfde geld of minder een beter toestel halen, dus het is zeker niet op de eerste rij willen zitten voor een dubbeltje. Moest ik gierig zijn, want dat impliceert jouw reactie, zou ik niet naast de S20 een 8T halen en de Nord terug sturen voor een duurder toestel ;)
Ik vind het vreemd dat de laatste jaren altijd wordt gedaan alsof 300€ goedkoop is voor een smartphone.
Ik heb vorige jaar een Cubot P20 gekocht voor 110€: vingerafdruk scanner, 64GB opslag, grote 4000mAh accu, FHD+ scherm, octa core processor..., dus eigenlijk alles wat ik kan wensen van een smartphone, enkel de camera is eerder matig. Maar wanneer ik dan reviews lees van smartphones in het 300-400€ segment (dus 3 tot 4 keer duurder), dan is dit budget te laag om hoge verwachtingen te mogen hebben, en lijkt het alsof in dit segment nog evenveel compromissen moeten gemaakt worden als in het 100€-segment.

Het feit dat de duurste modellen in prijs stijgen, verandert voor mij niets aan mijn verwachtingen van 300€ smartphones. Ik vind het logisch om van een 300€ smartphone uit 2021 te verwachten dat deze beduidend beter is dan een model van 100€, en dat deze een vooruitgang is t.o.v. een even duur toestel van 5 jaar oud bijvoorbeeld.

Het is ook niet omdat de Bugatti Chiron vier miljoen kost, dat ik plots een Porsche van 200k goedkoop zou vinden en er niet veel van zou verwachten.

Maar ik kan je wel volgen in het feit dat je meestal krijgt waarvoor je betaalt, maar in de smartphonemarkt heb ik de indruk dat de prijzen grotendeels worden bepaald door de 'psychologische' prijs die ze kunnen vragen voor het toestel.
De Geekbench score van de Oneplus Nord is zo'n vijf keer hoger dan de score van een dergelijk Chinees toestel.
Het scherm van de Cubot P20 is FHD maar daar houdt het ook op. De kleurentemperatuur ligt tussen 9.500k en 10.000k en dat is extreem koud. De Oneplus Nord heeft met 7.300k een veel betere kleurtemperatuur. Het scherm van de P20 is dus niet gecalibreerd en ik veronderstel dat de kleuren alles behalve accuraat zijn.
Cubot stelt inderdaad dat de P20 een batterij van 4000mAh heeft. Toch presteert deze telefoon ronduit matig in de test. Bijvoorbeeld ruim minder goed dan de oude oneplus 3t die een batterij van 'slechts' 3400mAh heeft.

Ook heeft de Oneplus Nord met 128GB meer opslag. Ik kan geen vergelijk tussen de foto's van beide telefoons vinden maar ik neem aan dat de fotokwaliteit van de P20 ook flink tegen valt. Al is het maar omdat de image processing software minder goed is. (gezien het feit dat Cubot geen enkele moeite doet om het scherm te kalibreren zal dit ook wel tegen vallen)

Ik ben het met je eens dat je het meeste waar voor je geld krijgt bij goedkope smartphones. De prestatiewinst van duurdere telefoons groeit logaritmisch ten opzichte van de prijs. Dat wil zeggen dat de groei in prestatiewinst is nogal explosief is bij betrekkelijk kleine prijsstijgingen en dat de prestatiewinst na het middensegment flink afneemt. De Oneplus Nord is wat mij betreft dan ook met afstand een beter product. Dat wil niet zeggen dat je met de Cubot P20 die overigens vanaf €145 in de prijsvergelijker heeft gestaan niet tevreden kan zijn. Wellicht ben jij een weinig eisende gebruiker en dan doe je aan een dergelijk goedkope telefoon inderdaad een hele goede aanschaf.

Daarnaast moeten we accepteren dat telefoons duurder worden. Dit komt enerzijds door inflatie, anderzijds doordat de smartphonemarkt gegroeid is. De prijs van de Iphone 3 welke in 2008 geïntroduceerd werd voor 800 euro is omgerekend naar de inflatie gelijk aan ongeveer 1.000 euro in 2021. Maar telefoons uit het middensegment zijn dus inderdaad beduidend beter dan uit het absolute bodemsegment.
"Het enige wat ik je kan zeggen is dat ik ervaring heb met heel veel uiteenlopende toestellen en het enorm opvalt dat de Nord een slecht scherm heeft."

Ik wil dit best geloven hoor, maar kan de vinger er niet goed op leggen waarin dit nou zit. Vooral wanneer je zegt dat het waarschijnlijk met de subpixels te maken zou hebben omdat het onvoldoende scherp is. Theoretisch kan ik dit niet rijmen met andere telefoons, waar bijvoorbeeld de 8T dezelfde resolutie op een groter scherm maar wel minder PPI heeft.

Enfin, tekst op een zwarte achtergrond is dus niet scherp genoeg en dit lijkt me inderdaad irritant. Ik lees verder geen reviews die dit aangeven. Vind het een interessante stelling maar het is jammer dat het niet echt objectief vast te stellen of aan te tonen is.

Dat de kleuren niet accuraat zijn maakt je verhaal in ieder geval al een stuk helderder.

Welke smartphone zou je achteraf aanraden voor €400? De 8T is natuurlijk een duurder toestel. Ben oprecht benieuwd naar welke telefoons een betere keuze zouden zijn en waarom. Zit zelf te denken aan een Pixel 4A, al heeft die wel een iets minder goede soc (735g VS 765g) en is die nog iets kleiner, maar wel snelle updates gegarandeerd. Dat je voor het updatebeleid niet per se OnePlus moet kiezen is bekend natuurlijk.