FlashForge Adventurer 3

€ 389,50

FlashForge Adventurer 3 Review

HenkHietbrinkNewbie 18 december 2020, laatste update op 10 februari 2021, 875 views Product gekocht

FlashForge Adventurer 3

Fantastische en betrouwbare 3D printer. In anderhalf jaar tijd heeft hij 2500 gewerkt, soms weken lang dag en nacht. Geen omkijken naar. Gekocht bij BadgersLair in Hoevelaken. Bertus verzorgde de installatie en doet het onderhoud. BadgersLair was iets duurder dan een webshop, maar die service was het zeker waard

Pluspunten

• Zorgeloos printen zonder omkijken
  • Fluisterstil: kan dag en nacht werken
  • goed in PLA
  • stofdicht afgesloten kast

Minpunten

• wifi verbinding komt pas na een upgrade tot stand
  • afmetingen werkstuk zijn slechts 150 bij 150 mm

Printkwaliteit Score: 5
Vandaag kwam mijn FlashForge Adventurer 3 terug van onderhoud en ik ben zo gelukkig als een kind.

De FlashForge Adventurer 3 heb ik gekocht bij BadgersLair in Hoevelaken.
Webshops zijn goedkoper, maar Bertus weet wat hij doet en zijn hulp was de meerprijs dubbel en dwars waard.
In anderhalf jaar heeft de FF Adventurer 2500 uren gedraaid.
Ik had hem nodig voor onderdelen voor mijn workshops en heb hem dag en nacht badges van 7, 8 of 9 uur laten draaien.
Bertus heeft me geholpen bij het opstarten.

Een 3D printer heeft bewegende onderdelen en dus slijtage.
Bertus heeft voor een paar tientjes versleten onderdelen vervangen,
bijvoorbeeld de filament doorvoerleiding
en voorgedaan hoe ik het de volgende keer zelf kan doen.

BadgersLair verkoopt Kexcelled PLA en dat werkt probleemloos.
Voor mij is dat belangrijk want de machine draait 's nachts door en ook overdag als ik werk.
PLA van de bekende webshop was minder betrouwbaar en heb ik teruggestuurd.

Wat ik doe staat op mijn website
Ik heb een paar duizend muqarnas bouwsteentjes geprint.

De website van BadgersLair

Voor deze review krijg ik niet betaald.

Heb jij ook een FlashForge Adventurer 3?

Grote spoelen Kexcelled van 1,0 kg passen niet in de machine, maar dat geeft niets.
Ik heb de spoelen op een standaard naast de machine staan op een eigen drager.
Wanneer je wil dat het deurtje dicht is, dan moet je een gaatje boren in het deurtje.
Omdat ik vaak van kleur wissel, hou ik het deurtje (klep) open.
Na het printen doe ik altijd ontladen en het deurtje dicht.
Weet je zo genoeg?

Voor de kerstperiode heb ik honderden "stervormige dodeca√ęders" geprint.
Model staat hier op http://www.fransvanschooten.nl/fvs_dodecaeder.htm
Ik was eigenlijk benieuwd of de 0,5kg er wel in passen.

Ik heb bij deze shop een paar van 0,5kg besteld totdat ik verzonnen heb hoe de grotere geplaatst gaan worden, als de printer een vaste plek heeft gekregen.

Nog steeds tevreden met dit filament?
je opmerking over die 0,5 kg verbaasde me.
Die zijn er kennelijk ook.
Ik koop 1,0 kilorollen.
Die passen niet in de machine maar staan er naast op een houder.
Die kreeg ik er bij aankoop bij.
Ik weet niet beter.

Ja ik ben tevreden, want de machine kan dag en nacht doorwerken in batches van ongeveer acht uur..
Ik ga gewoon slapen of werken.
Heatbed netjes inspuiten (het enige dat ik bij 123.nl koop) is belangrijk.

In de kerstvakantie heeft Bertus de machine een onderhoudsbeurt gegeven.
Na 3000 uur waren slangetjes en kabels versleten van het eindeloos op en neer bewegen.
Ook heeft hij het mechaniek gekallibreerd.
Het verschil kan ik zien wanneer de machine de eerste laag print.

Bij mij staat de hele handel in de gangkast, veilig, droog.
Passen de 0.5kg rollen van badgerslair ook in de machine?
Hoi! Ik heb vragen over deze printer, ik ben zelf van plan om deze printer ook aanschaffen.
Vooral omdat hij kant en klaar is gebouwd.

Maar mijn vraag is ; is deze printer zo makkelijk in gebruik?
En moet ik het bed ook eerst levelen voor het gebruik? Of gaat dat volledig automatisch?
Dit bij Nano snap ik niet zo goed, maar gelukkig heeft iemand anders dat al gedaan.
Ja ik had hem tweede hands overgenomen.
Ook dit is mijn vraag; Hoe krijg je filament erin en eruit? Gaat dat lastig of ook heel makkelijk?

Ik lees ook dat je printer elders heb gekocht omdat die persoon voor je onderhoudt doet.
Dat lijkt mij ook heel prettig, maar komt die persoon bij je thuis of moet je elke keer printer komen brengen en afhalen? Hoe gaat dat precies?

En is deze printer geschikt voor beginners?
Ik heb wel wat ervaring, maar dat is nu met EasyThreed Nano.
Maar deze printer heeft moeite met details lijntjes netjes printen,
en ook bij het hoogte gaat het vaak fout.
En die snelheid om te huilen zeg.

Ik hoop dat je hier een antwoord kan geven.
Soms moet je de machine kalibreren, bijvoorbeeld als je hem verplaatst.
Of als je de nozzle vervangt. Dankzij de handige greep, kan ik dat gewoon zelf doen.

Na 2000 uur heeft BadgersLair echt leveling gedaan omdat het bed niet perfect recht stond.
Ik kon namelijk in de eerste laag verschil zien tussen voor en achter, maar los daarvan, de printkwaliteit leed er niet onder.
Ik breng de machine want ik ga zijn voorrijkosten / uren niet betalen.

Ik print muqarnas van 10 cm hoog die slechts op een twee mm dik gebogen lijntje op het bed staan.
En dat gaat goed. Of mijn Flasforge langzaam is of snel, dat weet ik niet.
Wel weet ik dat ik de machine dag en nacht door kan, dat ik rustig kan gaan slapen, naar mijn werk gaan, op visite, etc.
Ik heb alleen problemen gehad met goedkoop draad van 123. Daar moet ik bijblijven.
Kexelled laat ik gewoon tien uur draaien zonder er naar om te kijken.

Wat je kan doen is dat je jouw machine lat controleren, levelen, schoonmaken etc.
Daarna kan je maanden en maanden vrolijk werken.
Ik heb mijn FF adventurerer 3 nog maar een paar weken, maar ik ben er al heel tevreden mee.
Maar nu wanneer ik probeer er nieuwe filament in te laden maakt hij telkens veel lawaai en het gaat heel moeizaam. Ik heb de nozzle al 2 keer terug vrij gemaakt en het komt er wel goed uit. Volgens mij verspringen de wieltjes die de filament erin moeten laden en maakt dat het lawaai en gaat het daarom zo traag.

Kan iemand mij hiermee helpen? Of is hij echt stuk en moet ik hem gaan laten maken?
Hallo Lindevl,
Ik reageer op verzoek van Henk. Ik kan je hiermee helpen, er zijn een aantal verschillende mogelijkheden om te bepaal exact waar de probleem is. Henk heeft gelijk over de verschillende filamenten. Het is niet allemaal exact hetzelfde - verschillende filamenten laten restjes achter en dat is niet altijd goed voor je nozzle. En in een machine als de Adventurer waar het super makkelijk is om de nozzle te vervangen (maar relatief duur) moeten we heel goed kijken naar de conditie en hoe om het schoon te houden. Het is niet altijd een goed idee om de allergoedkoopst filament te gebruiken - het kost je tijd (en dure nozzles!).
Neem contact op met me indien ik verder kan helpen.

Gr
Het geluid komt inderdaad van de toevoer. De machine probeert draad te richting de nozzle te proppen maar als er restanten zijn, dan loopt dat niet soepel.

Van school heb ik 123 Jupiter filament en dat maakt bij lade inderdaad lawaai omdat dat filament de nozzle niet goed schoon achter laat, ook als ik denk dat die schoon is. Dan maakt mijn printer bij het laden ook lawaai. Er zijn dan toch dunne haartjes achtergebleven. Zelfde gedonder had ik met Kexcelled goud en zilver draad.
Na het ene Kexcelled filament doorgaan met het andere Kexcelled filament gaat meestal geruisloos.

Tip is om bij wisselen van filament de nieuwe draad scherp af te breken.
Tip is om de nozzle eruit te halen en schoon te maken met het pookje.
Dat moet soms meerdere malen omdat er toch irritante resten achter blijven.
Tip is om na draad van mindere kwaliteit direct een filament wissel te doen met bijvoorbeeld schoon filament.
Tip is om mindere kwalitet draad op hoge temperaturen te verwerken, zeker de laatste meter!

En helaas: nozzles slijten en moeten vervangen worden
Ik gebruik eigenlijk ook alleen Kexcelled, maar heb nu een rol van Polymaker (PETG) besteld. Gewoon om eens te vergelijken.

Dat bonkende geluid heb ik ook regelmatig gehad in het begin.
Dit kan een aantal oorzaken hebben:
- Nozzle staat te dicht op het bed.
- Temperatuur is te laag voor het type filament.
- Infill settings niet correct (bonken bij printen van de infill)

Voor die laatste heb ik gevonden dat bij advanced settings, combine infill beide op "1 layers" moet staan.
De infill wordt dan een stuk beter, massiever, geen gebonk, maar wel iets langzamer.

Overigens knip ik altijd een stukje filament af met een tangetje voordat ik het invoer.
Daarnaast heb ik een filament guide gemaakt met een stukje PTFE naar een gat in de deur. Dan kan de deur dicht blijven, ook met het wisselen van filament.

Overigens is dit wel voor het 2020-2021 model. Daar zit de schroef wat hoger.
Er zijn inderdaad verschillende situaties.
Mijn opmerkingen betroffen laden nieuw filament (dus voor het printen van de eerste laag)
De FF werkt daar al op de hoogste temperatuur.
De opmerkingen van Rinkel gaan over het printen na het laden van nieuw filament.
Dank voor de tip met het gat in de deur.
Ik snap alleen de foto niet.
Hoe gaat het draad dan door de deur?