QNAP Turbo Station TS-239 Pro II Turbo Review

trogdor 28 juli 2010, 1.904 views

QNAP Turbo Station TS-239 Pro II Turbo

Pluspunten

• Performance. Hij is echt retesnel.
  • Stil.

Minpunten

• Externe (laptop) voeding.

Kwaliteit voeding Score: 3
Net een QNAP TS-239 Pro II aangeschaft, firmware upgrade gedaan naar 3.3.1 Build 0720T, twee 2T WD pro schijven er in (WDC WD2003FYYS-02W0B01.0) (in raid1), en gaan met deze banaan.
De WD schijven heb ik van de qnap compatibility chart geplukt.

Dacht ik.
Er blijken disconnect problemen te ontstaan. spontaan.
Het lijkt vaker te gebeuren als het warm is. En in de zomer is het warm.
Geprobeerd met verbinding via een switch, een directe verbinding met een macbook, en een directe verbinding met een xp machine om een brakke switch of macbook uit te sluiten, maar geen verschil.
Symptomen: op de console van de NAS gaat bij directe verbinding met de mac de eth af en toe spontaan down en na een seconde of wat weer up.
Onder xp krijg ik de vrolijke melding "disc is full" (lol, met nog 1.6 TB beschikbaar).
Ook bij handmatige copy acties vanaf de mac naar de samba share komt die melding soms, zowel bij directe (1gb) verbinding of via de wireless.

Keep you posted.

Update:
In een koelere omgeving en met de fan wat harder geen problemen meer.

Installatie
De quick install guide klopt niet helemaal, daar staat in dat de NAS een address op het 192.168.100.x subnet aanneemt. Maar als je DHCP hebt lopen dan komt hij gewoon op een toegewezen address terecht.
Daar naar toe browsen en door de installer klikken. Kan niet makkelijker.

Beheer
Via de admin website is het beheer eenvoudig en redelijk inuitief.
Het enige probleem is dat deze NAS zoveel dingen kan dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Je kan er ook met een ssh sessie in, of direct met een keyboard en monitor (vga aansluiting aan de achterkant!)
Dat laatste is wel handig als je met je netwerk settings aan het knoeien bent. Het is een linux variant, dus je kan gewoon ifconfig en route gebruiken.

Prestaties
Kort experiment met grote files
Schrijven: 90 GB per uur = 1.5 GB per minuut = 25 MB per seconde.
Lezen: 36 GB in 12 minuten = 3 GB per minuut = 50 MB per seconde. wow niet verkeerd.

Nog even over de voeding. Dat is een extern baksteentje. Doordat de voeding extern is kan je die
a: niet makkelijk wegwerken
b: kwijtraken
en belangrijkst: wordt de voeding niet gekoeld. Terwijl hij toch aardg warm wordt.

• macbook pro
  • generieke xp PC

Heb jij ook een QNAP Turbo Station TS-239 Pro II Turbo?

Hoi,

Heb zelf nog geen nas van Qnap alleen volgens mij klopt de volgende rendering niet helemaal:

...of direct met een keyboard en monitor (vga aansluiting aan de achterkant!)

De VGA aansluiteng? is toch slechts voor onderhoud? en dus niet voor beeld bedoeldt.....
Ik zie de paradox niet... een VGA-aansluiting zodat je beeld hebt om je onderhoud te doen (wordt zonder nogal moeilijk). Ik veronderstel dan ook dat dit gewoon ter vervanging van de consolepoort is.
Of bedoel jij dat dit enkel gebruikt kan worden door technici van Qnap zelf (zou kunnen aangezien er in de hardware specs "(reserved)" bij staat)
Je kan op de NAS gewoon een vga monitor aansluiten, en een usb keyboard.
Inloggen met een van de users die je hebt aangemaakt en spelen maar.
Er staat in de specs inderdaad dat de poort 'reserved' is, maar daar heb ik niet veel van gemerkt.
Deze directe toegang is vooral erg handig als je perongeluk de netwerksettings hebt verprutst of juist iets speciaals wilt.
Persoonlijk is dit meer een forumpost dan een review.

Heb je in de instellingenpagina de fan speed op voluit gezet? Lost dat het probleem op?

Veel linux-based nassen hebben problemen met bepaalde WD schijven. Zie de qnap productforums of dit voor jou ook geldt.

Waarom is een externe voeding een nadeel?
Bedankt voor je opmerkingen, ik heb het eea aangepast.
Het was eigenlijk ook een forumpost, maar daar stond een verwijzing hier naar toe door de mods, dus vandaar.