Tweakers zegt: 7,5

Cyberpunk 2077, Windows

Specificaties PC • Actie, RPG, Shooter • 18 jaar - Bekijk alle specificaties

Cyberpunk 2077, Windows Review

Dynerus 16 december 2020, 2.403 views Product gekocht

Cyberpunk 2077, Windows

Cyberpunk 2077 is een geweldig spel als je houdt van actie, story en veel side missies. Je hebt een grote array aan verschillende skills en de gameplay en level design van het spel zijn ongeloofelijk. Aan te raden om met een goede computer te spelen of te wachten voor updates!

Pluspunten

• Level / World Design
  • Story, Side quests, Gigs
  • Character Animation
  • Character Design
  • Uitgebreide Skill Tree
  • Cybernetics en uitbreidingen

Minpunten

• Hier en daar nog bugs
  • Story een beetje kort
  • Goede PC voor leuke gameplay
  • Besturing van voertuigen mocht iets soepeler

Gameplay Score: 5
Beeld Score: 5
Geluid Score: 5
Besturing Score: 3
Replaywaarde Score: 3
Stabiliteit Score: 3
Cyberpunk is een super game als je de juiste setup hebt.

Ik heb rond de 38 uren in het spel zitten en heb hem net uitgespeeld. het is niet normaal hoe goed ze de wereld hebben gemaakt. Overal zie je detail. Van de kleinste assets tot grote gebouwen, Alles is zo samengesteld dat het 1 geheel lijkt en echt het gevoel van immersie geeft.

Sommige vergelijken dit spel met oudere games zoals RDR2 of The Witcher 3, En zeggen dat kwa qualiteit niet omhoog is gegaan. Dat is dus complete BS. Als je een beetje verstand van game development hebt kan je zien hoeveel tijd en preciesie ze gestopt hebben in de assets (3d modellen). Een game zoals The Witcher 3 heeft een groot deel van zijn open wereld gevuld met natuur assets zoals: Bomen, Grass, Stenen etc. Dit is erg makkelijk te genereren vergeleken met handgemaakte 3d modellen.

Hetgeen dat Cyberpunk 2077 onderschijdt van zulke open world games is dat elk 3d model dat je tegenkomt speciaal is gemaakt voor de plek waar die staat. Er is bijna geen repetitiviteit te vinden. De kwaliteit en overvloed van de 3d modellen zijn ongeloofelijk. En de schaal waarop dit gebeurt is onvoorstelbaar. Dit is waarschijnlijk waarom er zoveel tijd in de game moest worden gestopt. Er komt waarschijnlijk niet snel meer een spel die zulke kwaliteit levert afgezien van de kleine visual bugs.

Ook de characters en animaties daarvoor zijn ziek goed gemaakt. Als je ziet hoeveel sidequests en interactieve cutscenes zijn, dan zie je dat er een sh*tload aan animaties zijn voor elke aparte character met mondbeweging. Probeer deze hoeveelheid maar eens ergens anders te vinden.

Verder is de story super goed in elkaar gezet. Al moet ik wel zeggen dat ik die wat aan de korte kant vond. Zonder side quests zou ik misschien 18-20 uur over de main story hebben gedaan. Je ziet natuurlijk overal gepraat over bugs / glitches die in het spel zitten. Dit is gedeeltelijk waar. Iedereen heeft een andere ervaring. ik heb bijvoorbeeld bijna geen bugs gehad, het enigste wat ik ben tegengekomen is dat ik tijdeens een quest niet meer door kon gaan. en dit is opgelost door de game vanaf het laatste checkpoint te herladen.

Over visual bugs heb ik ook niet zoveel op te merken. Ik heb een paar keer mee gemaakt dat er een character niet op de goede plaats stond of dat de kleding niet goed op mijn eigen character zat. maar niet zo vaak dat ik me eraan stoorde. Dit is natuurlijk bij iedereen anders en CDPR heeft al een hotfix uitgebracht die veel problemen oploste.

Mijn conclusie is dat dit het perfecte spel is voor iemand die houdt van de genre.

Als je geen probleem hebt met een bug hier en daar ga je super veel plezier hebben. Ik raad iedereen aan om zoveel mogelijk side missies te doen om een langere speeltijd te behalen. Als ik het spel opnieuw kon beleven had ik dat zeker gedaan. Ook zou ik goed kijken naar wat voor computer je hebt en dat je minstens de "Reccomended Specs" van cyberpunk 2077 haalt. Als je systeem het spel beter aan kan en je op een goede kwaliteit kan spelen voorkom je een hoop visuele bugs.

Voor de mensen die niet een super goede computer of laptop hebben zou ik even wachten tot CDPR meer hotfixes heeft uitgebracht. je kan het spel maar 1x voor het eerst spelen en als je echt gamebreaking bugs hebt verpest dat je gameplay.

Heb jij ook een Cyberpunk 2077, Windows?

Meer advertenties

Witcher 3 had ook genoeg problemen in het begin, RDR2 ook. Beide gespeeld en genoeg gezien zowel op dag 1 als aantal jaar later (Nu nog bezig met een nieuwe W3 pt nummer 4 ofzo en elke keer vind ik weer ergens een nieuwe quest/quest optie). Vergeet niet dat W3 op 1.32 zit. En het zal zeker niet de laatste keer zijn, hopelijk komt de RT patch ook naar PC, Witcher 3 gespeeld op een R9 290x, GTX1080 en nu RTX2080, alleen nu met 4K texture overhaul en de 'super advanced settings' mod die toelaten om op 'Ultra+++' settings te spelen. Aankomende zomer als de RTX3080 fatsoenlijk te krijgen is en je geen arm/been kost en er mogelijk wat gepatched/geoptimaliseerd is vast nog wel een keer.

CP2077 Heb ik ook al 'uitgespeeld' en buiten de glitches/bugs her en der me erg vermaakt, alleen al de wereld is een pareltje op zichzelf. Dat er problemen zijn zal ik niet ontkennen, dat je files kan/moet aanpassen om er een betere ervaring uit te krijgen is voor PC spelers niets nieuws en is al een ervaring op zich.

Ik ga door tot de hele map leeg is en geen enkel vraagteken meer heeft en mijn 'jobs/gigs' allemaal weg zijn. Daarna ga ik opnieuw :).

Bedankt voor de review!
Heb je het nou over die ene Reddit post? Zo ja, dan weet ik niet of dat een echte fix was of meer een placebo.. Zo niet, dan wil ik graag weten welke je bedoelt! (:
@prutser001 Ik weet niet hoe ik het beste kan uitleggen. Maar hebben jullie niet last van texture, blurry/ flickering issues? Zie veel reacties op youtube die er ook last van hebben.

Bv als je stilstaat met auto en je kijkt in de verte dan zie je kleine trillingen en flikkerend beeld van objecten. En ook dat scherpte van alle objecten in de verte slecht is. Lijkt alsof alle scherpte van objecten te laat op je afkomt/ plots verschijnt (gebouwen, billboards, auto, lantaarnpalen) etc ipv dat het in de verte al goed zichtbaar zou moeten zijn.

Ook kleine haperingen vaak bij het rijden voornamelijk als je rondjes draait. Heb via stadia enhancer 4k gekozen wat iets helpt en een stabiele 50 mbps maar het blijft haperen.

Maar ja heb wel maar een 1080p 60 monitor met i7 processor laptop en zit op Stadia. Miss ligt het hieraan.

[Reactie gewijzigd door Edy27 op 17 december 2020 17:23]

Ik speel hem gewoon op mijn eigen PC en herken dat wat jij noemt niet echt.
Enige hapering die ik af en toe merk is als hij 'quick saved' (rood icoontje even in beeld)

Zelf geen ervaring met Stadia, sorry.
Een alternatief voor mensen zonder een goede pc is om het te spelen op Google stadia, ze hebben nu ook een tijdelijke promotie waarbij je er een gratis chromecast 4 en controller bij krijgt.
Ik heb het op stadia, ik kan het alleen spelen op ccu, al ziet het spel er goed uit, het is allesinds niet gemaakt op met een controller te spelen, heb geen 4K monitor dus op pc verplicht op 1080P te spelen en daar schort bij stadia toch iets aan alsook de m en kb controls :-/
Sorry, maar "hier en daar nog bugs"? Mag hopen dat je ook andere commentaren hebt gehoord, eventjes los van alle ellende op de consoles.

Zelfde geldt voor
Mmmm Heb echt wel een goed systeem :) Intel® Core™ i9-7900X Processor; ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 Dus geen dinky toy.

Maar heb meer dan voldoende meegemaakt om toch met een andere mening te komen. Uiteraard super dat jij een betere ervaring hebt, maar dat geldt zeker niet voor de meeste van ons. Glitches, screen tearing, frame drops, floating objects, storyline stopt en gaat niet verder, crashes, zo kan ik nog wel ff doorgaan.
Nja, bij de een loopt het nu eenmaal beter;
Heb hier een 20-tal uur kunnen spelen tot dusver en nog geen game-breaking bugs gehad.

Nog geen enkele crash gehad en nog geen issues tegen gekomen met storyline die niet verder zou gaan.
Hier en daar een klein object dat in de lucht staat, ja.
Een paar rare botsingen met auto's, zeker
T-pose bij omhoog gaan vd ladder, yes

Frame drops nog niet echt opgemerkt, enkel dat het spel een stuk zwaarder is als je in een auto rijdt in de drukste delen van het spel. (i7-9700K met 2080 Ti)
Screen tearing geen last van met g-sync (helpt natuurlijk ook met fps schommelingen, voelt gewoon beter aan) :p

Het meeste last had ik nog van het 3 minuten google'n om de keybinds te kunnen aanpassen.
Ik speel met ESDF en de F wordt vast ingesteld.. maar is eenvoudig aan te passen in een config bestand

Qua gameplay is de politie (wanted level) en AI/interactiviteit in het algemeen het grootste negatieve punt. Maar het blijft voor mij de GOTY voor 2020. Heb geen ander spel gezien dat beter is dit jaar..

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 24 december 2020 01:26]

Het is niet normaal hoe goed ze de wereld hebben gemaakt. Overal zie je detail. Van de kleinste assets tot grote gebouwen, Alles is zo samengesteld dat het 1 geheel lijkt en echt het gevoel van immersie geeft.
In grote lijnen ziet het er inderdaad goed uit, maar juist als je op details gaat letten laat Cyberpunk steken vallen. De emersie vond ik daardoor juist een stuk minder dan andere games, ze laten steken vallen op verschillende gebieden (AI, destruction, interactie met npc's, AI van het verkeer, repetitiveness in animaties, de politie :o en wat er te doen is in op de map naast de main mission)'.

GTA 5 (een game uit 2013!!!!) vergeleken met Cyberpunk.

Physics:

Sommige mechanics vergeleken met GTA SA (uit 2004):