Seagate Desktop Drive 8TB Zwart Review

Cafe Del Mar 16 december 2020, laatste update op 16 december 2020, 515 views Product gekocht

Seagate Desktop Drive 8TB Zwart

Ik zocht gewoon een schijf om data te backupen, dus nam "gewoon iets" van 8TB. Dat heb ik me beklaagd.

Pluspunten

• mooi

Minpunten

• ongelooflijk traag
  • veel lawaai

Mobiliteit Score: 3
Ik zocht gewoon een schijf om data te backupen, dus nam "gewoon iets" van 8TB.
Dat heb ik me dus enorm beklaagd. Ik heb getest met 2 pc's, op verschillende USB3 poorten en met verschillende USB3 kabels, telkens hetzelfde resultaat. Op diezelfde computers met dezelfde kabels haalde ik met andere USB3 schijven die ik nog had liggen vlot 100MB/s (schrijven).
Pas toen de prestaties zo enorm tegenvielen, ben ik gaan zoeken (wat je dus op voorhand hoort te doen :)) wat er mis is met deze schijf en kwam ik een review tegen die dezelfde conclusie trekt: waardeloze prestaties.
Using the filesystem method, we recorded sequential read and writes from the Backup Plus at 68.83MB/s and 37.29MB/s, respectively. When looking at random activity, the Seagate drive measured in at 38.14MB/s write and 21.13MB/s read.
Zonder meer waardeloos.

De schijf gaat retour en er komt iets in de plaats dat wel gewoon ~ 200MB/s doet.
pricewatch: WD Elements Desktop Storage 8TB Zwart

Heb jij ook een Seagate Desktop Drive 8TB Zwart?

Die afbeelding laat een getal van 205 MB/sec voor lezen zien. Dat vind ik vrij normaal.
De Write is inderdaad te laag... (zou ook rond de 200MB/sec moeten liggen voor deze schijf).

En verwijziging naar StorageReview wijst naar een ander type schijf (Seagate Backup Plus).

Ik heb ook een Seagate desktop harde schijf, van 6TB...
Werkt met 220MB/s voor zowel schrijven als lezen...

Dus hoe weet je dat je niet een maandagochtend exemplaar hebt gekregen?
De write is verschrikkelijk. Om de schijf vol te schrijven heb je 3 dagen nodig.
Dat is niet bepaald wat ik in gedachten had anno 2020 :).

Uw opmerking over de storagereview link is correct, de review gaat over STGY8000400, de link gaat over STDT8000100.

@maandagochtendexemplaar
Zo kan je elke review wel kapotrelativeren, niet? Ik weet niet of ik er een boodschap aan heb, dat het al dan niet een maandagochtendmodel is. Deze schijf voldoet gewoon niet.
Ik snap de reactie op mijn vraag over het maandagochtendexemplaar.
Maar anderzijds zijn dit soort 'reviews' ook vaak een 'klacht-review'.
En als dit dan de enige review is, dan is het altijd even de vraag of
dit niet toevallig een maandagochtend exemplaar is...
Ik wil er geenszins een rant van maken, ik heb niets tegen Seagate bv :). De lage prestaties blijven wel een probleem. Beide screenshots geven ook wat objectiviteit, in de zin dat ik niet (enkel) "voel" dat het traag gaat, maar dat de benchmarks dat ook aantonen.
Ik wil wel mede-tweakers waarschuwen voor de lage prestaties van deze disk. Mogelijks is het gelinkt aan een "maandagochtendexemplaar", maar de link naar een ander model toont toch dat zo'n belabberde prestaties geen vergissing (hoeven te) zijn.
Van dit specifieke model (STGY8000400) vind je ook geen/weinig reviews met benchmarks. Aangezien "we" ergens moeten beginnen, is dit dan de eerste stap :). Het zou alleen maar goed zijn mochten mede-tweakers ook reviews met benchmarks posten, dat kan het oordeel van potentiële kopers enkel helpen.
Volgens mij is dit een SMR schijf, de Archive,
Ik heb zelfs niet de moeite genomen om te shucken, veel kans speel ik dan de garantie kwijt of toch het recht om terug te sturen. Bij "losse" schijven kan je het typenummer exact opzoeken, bij een externe disk blijft het (letterlijk & figuurlijk) een black box.
Snap ik hoeft ook niet, internet en dan reddit staat er vol mee dus is al voor je gedaan, maar dit is waarschijnlijk ook de reden dat je disk wat minder performed. Vanwege de SMR techniek.

Ik zou lekker amazon in de gaten houden en dan de Elements of de Mybook`s. Deze zijn regelmatig voor rond de 130/140 euro te vinden.
(...) Vanwege de SMR techniek.

Controleer tegen die tijd voor welke schijven WD aangeeft SMR te gebruiken. De 8TB schijven zitten op het kantelpunt van momenteel net niet SMR.
Ik had zelfde probleem, maar het aanzetten van Write Caching loste bij met het probleem op, sequentieel kun je dan 150-180MBps write halen.