Satechi USB-C Pro Hub met 4K HDMI - Spacegrijs

€ 81,33
Specificaties 2-poorts USB 3.0 hub - Bekijk alle specificaties

Satechi USB-C Pro Hub met 4K HDMI - Spacegrijs Review

Kamikaza 16 december 2020, laatste update op 17 december 2020, 720 views Product gekocht

Satechi USB-C Pro Hub met 4K HDMI - Spacegrijs

De hub is door zijn kieskeurige aansluitvoorkeuren de naam PRO niet waardig. Wil je én opladen én een 4K/60Hz-scherm aansluiten? Dit kan niet, je moet kiezen tussen stroom of scherm omdat beide functies over dezelfde USB-C-poort moeten lopen. 4K/60Hz uitsturen over HDMI gaat niet, dit blijft steken op 4K/30Hz.

Pluspunten

• Solide bouw

Minpunten

• Wordt (zeker met voeding) warm
  • HDMI wél 4K, alleen wel op 30Hz

Features Score: 3
Na de overstap op een MacBook Air M1 moest ik een hubje hebben om randapparatuur aan te sluiten. Het belangrijkste was dat ik een 4K-scherm moest kunnen aansluiten op minstens 60Hz.

Aansluitingen

-HDMI: Te gebruiken voor uitsturen videosignaal, via deze Macbook op maximaal 4K/30Hz (3840*2160)
-USB-C poort 1: Te gebruiken voor PowerDelivery, uitsturen videosignaal 4K/60Hz (3840*2160)
-USB 2.0 poort 1: Standaard USB2.0
-USB 2.0 poort 2: Standaard USB2.0
-USB-C poort 2: Te gebruiken voor randapparatuur, niet voor video-output
-(Micro)SD cardreader: Voor de u welbekende geheugenkaartjes

De (on)mogelijkheden

Deze hub kán wel 4K doorgeven via HDMI, maar je blijft dan steken op 30Hz. Via een verloopje USB-C->Displayport kun je middels USB-C poort 1 wel 4K doorgeven op 60Hz.
Op de tweede USB-C-poort wordt het beeldscherm niet herkend, die is alleen bruikbaar voor andere randapparatuur zoals aardreaders etc. Een andere eigenaardigheid die hierdoor ontstaat is dat ik nu de laptop niet tegelijkertijd kan opladen én met een extern scherm kan gebruiken, want ook het opladen kan alleen via de eerste USB-C-poort.

*Update 17-12-2020: Verkeerde adapter gelinkt, nu aangepast naar de juiste adapter.

De andere aansluitingen van de hub werken prima voor het aansluiten van je webcam/muis/toetsenbord, alhoewel ik de lees- en schrijfsnelheid niet heb kunnen uittesten door het ontbreken van goede USB-HDD's of USB-sticks.

Voor mijn use-case is dit apparaat niet bijster geschikt, aangezien ik een 4K-scherm dus al aansluit via een USB-C-verloopje, waardoor deze hub nu overkill is. Een los USB-C-hubje met powerdelivery en wat USB-poortjes is goedkoper. Los daarvan vind ik de keuze om zowel PD als video-output mogelijk te maken op één USB-C-uitgang raadselachtig, want hierdoor is de bruikbaarheid van de hub voor mij (zeker met het vele thuiswerken) nihil geworden. Het is natuurlijk fijn dat een M1-Macbook zo'n extreem lange accuduur heeft, maar om dat nu elke werkdag in te gaan zetten terwijl ik genoeg stopcontacten in de buurt heb is een anticlimax. ;)

Heb jij ook een Satechi USB-C Pro Hub met 4K HDMI - Spacegrijs?

Vraag & Aanbod