HP Reverb G2 - met controllers

Specificaties Geschikt voor PC - Bekijk alle specificaties

HP Reverb G2 - met controllers Review

dna06 15 december 2020, laatste update op 31 december 2020, 173 views Product gekocht

HP Reverb G2 - met controllers

Met name geschikt voor liefhebbers van simulatiegames. De beeldkwaliteit komt in deze HMD volledig tot zijn recht, maar daar is dan wel een stevige pc voor nodig! Persoonlijke kanttekening: ik ben OLED gewend en ondanks het geweldige contrast prefereer ik de superieure zwartwaarden van OLED (Rift CV1 en HTCVive (pro)).

Pluspunten

• Subliem scherp beeld
  • Licht in gewicht!
  • Fysiek instelbare IPD

Minpunten

• Algehele bouwkwaliteit kon beter
  • Tracking is ondermaats
  • Zeer goede pc nodig
  • Windows Mixed Reality platform
  • Batterijen controllers snel leeg

Design & bouwkwaliteit Score: 2
Mijn introductie in VR
Ik ben een enorme VR-fan sinds de aanschaf mijn eerste Oculus Rift CV1 (2017). De indruk die Lone Echo heeft achtergelaten kan ik nog herinneren als de dag van gisteren. Wat was dat een fantastische ervaring!
Ik heb sindsdien de ontwikkelingen op het gebied van VR op de voet gevolgd en was zeer teleurgesteld toen de opvolger van deze CV1 op ieder front tegenviel; geen fysiek instelbare IPD, veel slechter geluid, mindere tracking. De betere resolutie was voor mij in ieder geval geen reden voor vervanging.
Toen later de Index werd gepresenteerd werd ik heel enthousiast. Dit leek echt op een volwaardige next-gen opvolger! Helaas was en is de prijs er ook wel naar. De reden dat ik deze HMD niet heb gekocht en getest, heeft te maken met het gewicht. De headset is zwaar. Een vriend van me heeft deze HMD wel kunnen testen en hij vond het comfort een dealbreaker.
De HP Reverb G2
Afijn, toen werd enige tijd later de HP Reverb G2 aangekondigd. Wat een prachtige specificaties! Ik wist dat de G1 helaas vele tekortkomingen had en dat daarom deze tekortkomingen bij de tweede versie waarschijnlijk bijna of compleet opgelost zouden zijn. Dit bleek gelukkig ook uit de eerste previews die toentertijd uitkwamen. Oké, inside-out tracking is altijd minder dan een situatie met externe sensoren, maar ik snap ook dat deze techniek wel de voorkeur heeft vanwege het gemak. Het lijkt me dan ook dat er op dat gebied de afgelopen tijd enorm veel moet zijn verbeterd. De resolutie is een no-brainer. Ook het gewicht van deze HMD is gelijk aan de CV1 en daardoor hopelijk even comfortabel. Het geluid is exact gelijk aan de Index en daar had ik alleen maar lovende dingen over gehoord. Tot slot was er ook sprake van een fysiek instelbare IPD dus ik hoefde me geen zorgen te maken over eyestrain. Kortom, de pre-order bij de Rekenwinkel was al snel een feit.
Installatie
Toen ik uiteindelijk de headset na een dikke maand vertraging had ontvangen, waren mijn eerste indrukken niet al te positief. Het installeren van dit apparaat op het Windows Mixed Reality platform was niet zo ingewikkeld, maar om het vervolgens allemaal via Steam een beetje soepeltjes werkend te krijgen is een ander verhaal. Hierin speelt de ondermaatse tracking helaas een grote rol. Er zijn minimale installatie instructies meegegeven in de doos zelf. Online heb ik gelukkig alles goed kunnen vinden.
Beeld
Het beeld van deze HMD is werkelijk fantastisch. Geen screendooreffect (SDE), minimale tot geen Godrays en teksten zijn prima leesbaar. In de eerste instantie waren de applicaties via Steam uitermate stotterig, maar dat was heel eenvoudig op te lossen door de rendering resolutie te verlagen. Wat veel mensen dachten en denken is dat de rendering resolutie standaard te hoog staat in Steam, maar niks is minder waar. Dit heeft te maken met het verstoorde beeld dat wordt gecreëerd op het LCD scherm en door de lenzen vervolgens weer wordt omgevormd tot een perfect rechthoekig beeld. Mijn PC was dus niet in staat om op de standaard resolutie soepel te draaien (4790K i.c.m. een RTX 3070). Dit verbaasde mij nogal.
De sweetspot heb ik als opvallend klein ervaren. Niet te vergelijken met de Rift CV1. Ik vermoed dat de scherpte van deze HMD in de sweetspot dermate goed is dat daardoor de minder scherpere gebieden daarbuiten direct opvallen. Aan het ontbreken van een handmatig instelbare IPD kan het in ieder geval niet liggen, want die is net als op de Rift CV1 goed in te stellen. Misschien valt er bij langer gebruik aan te wennen. Ik heb me er met name aan gestoord tijdens het kijken naar films in Bigscreen. Ik heb daarom de schermgrootte in Bigscreen aangepast, zodat ik er minder last van had.
De Field of View (FoV) heb ik als gelijkwaardig ervaren als de Rift CV1. Vreemd, want ook dit zou beter moeten zijn. Ik heb nadien op youtube mensen een aangepaste frontcover zien gebruiken om zo toch de FOV te kunnen verbeteren. Ik ben dus niet de enige met die ervaring.
Ook al had ik in de introductie reeds aangegeven dat ik geen problemen met eyestrain zou verwachten, is dit helaas toch niet het geval geweest. In de relatief korte periode dat ik de HMD heb kunnen testen, heb ik na sessies van 15+ min altijd wel het gevoel gehad van druk op de ogen. Ik vermoed dat dit voornamelijk komt door de kleinere sweetspot. Ik heb misschien ook niet genoeg tijd gehad om hier goed aan te kunnen wennen.
Dan een euvel waar ik mij als Rift CV1-gebruiker enorm aan heb gestoord. De zwartwaarden van het LCD scherm in de G2 zijn niet te vergelijken met die van het OLED scherm van de Rift CV1. Ik ben hierin verwend en ik kan me dan ook voorstellen dat gebruikers die niet weten hoe groot dit verschil eigenlijk is er niet naar zullen talen. Voor mij echter was dit een ENORM verschil. Hoewel de LCD display fantastisch is, begrijp me niet verkeerd, vergeleken met de zwartwaarden van een OLED is hier toch echt sprake van een verschil tussen dag en nacht. Dus bij deze wil ik ook de mensen die momenteel overwegen om hun HTC Valve te upgraden, waarschuwen.
Geluid
Over het geluid kan ik kort zijn. De luidsprekers vallen niet op het oor en dat geeft toch een unieke ervaring. Hoewel de bastonen prima klinken, gaat mijn voorkeur uit naar de Rift CV1 oplossing, waarbij de luisprekers wel goed aansluiten. Dit geeft een veel dieper geluid. Kortom, naar mijn mening goed, maar het kan dus beter.
Comfort
Ik ben zeer te spreken over het comfort. Zoals ik al zei is het gewicht gelijkwaardig aan wat ik gewend was. Ik heb de HMD zo kunnen instellen dat ik geen enkele last had van lightbleeding. Bij de Rift heb ik altijd langs mijn neus mooi kunnen kijken wat er op mijn beeldscherm stond of kon ik makkelijk mijn glas drinken pakken; dat was bij deze HMD eenvoudigweg niet meer mogelijk. Ik moest of de HMD afzetten of ik moest de flashlight activeren, zodat ik m.b.v. de camera’s de omgeving kon zien.
Het op- en afzetten van HMD verliep ook heel soepel. Het kantelsysteem werkt voor mij prima. Ik heb het wel als nadeel ervaren dat de bril even op de voorhoofd zetten niet goed werkt, want dan wordt het beeldscherm niet vrijgegeven totdat je een bepaalde toetsencombinatie gebruikt. Zeer vervelend als je bezig bent met het instellen van zaken waarbij de HMD regelmatig op en af moet.
Controllers
Hoewel er op dit vlak zeker sprake is van verbetering ten opzichte van de vorige versie controllers, is hier toch nog echt sprake van een inferieur product. Het plastic en de knoppen voelen goedkoop aan en ook is haptic feedback zeer primitief. Het lijkt erop dat het meest goedkope motortje is gekozen om deze trilfunctie vorm te geven. Ik vond de trillingen dermate hoogfrequent dat ik mij er regelmatig aan begon te storen. Dan maar liever geen haptic feedback.
Niet alleen de bouwkwaliteit is onvoldoende tot matig, tevens zijn de batterijen veel te snel leeg. Hoewel iedere controller 2AA batterijen vereist, zijn deze naar enkele uren spelen helemaal leeg. Ik heb apart 8 x 1.5V oplaadbare batterijen aangeschaft en dat was maar goed ook! Hoe krijgt oculus het voor elkaar om uit 1 AA batterij zoveel meer speeltijd te halen?
Ik heb tevens ervaren dat het gebruik van de onderste trigger-button het indrukken nét niet helemaal lekker aanvoelt. Het ideale drukpunt die je normaal met het topje van je vinger indrukt, ligt net op verkeerde plaats, waardoor je de knop als het ware met je middenkootje bedient. Niet erg ergonomisch, naar mijn idee.
De grote tracking ringen zijn geplaatst aan de bovenzijde van de controller, waardoor het regelmatig voorkwam dat deze ringen met elkaar in contact kwamen tijdens de VR ervaring. Dit haalt de hele ervaring naar beneden. Zelfs als ik er rekening mee hield, bleef dit een hekel punt.
Tracking
De tracking is helaas van slechte kwaliteit. Ik heb begrepen dat door de lichtomstandigheden in de kamer aan te passen er veel verbetering mogelijk is. Hier ben ik het mee eens, maar het zou voor een product als dit (versie 2.0!) geen verschil mogen maken hoe de ruimte is verlicht. Er zijn grote verschillen in tracking waar te nemen bij zonlicht, weinig licht, bronlicht, veel licht etc. Dit is voor een consumentenproduct not done. Ik heb in de meest (voor mij mogelijke) ideale omstandigheden Beat Saber proberen te spelen, maar ik heb door foutieve tracking veel fouten ervaren.
Ook bij het begin van mijn VR sessie heb ik regelmatig ervaren dat de HMD niet in staat was om de omgeving goed te herkennen, waardoor ik regelmatig weer mijn helm moest afzetten en het grote licht moest aandoen om de tracking goed aan de praat te krijgen.
Ik had van deze G2 veel meer innovatie verwacht. De samenwerking met Valve ten aanzien van de lenzen gaf mij extra vertrouwen dat deze Reverb 2.0 een enorme stap voorwaarts zou maken. Helaas is dat voor mij slechts op één vlak zo gebleken. Het is eigenlijk wel een beetje triest dat ik op bijna alle vlakken ben gaan terugverlangen naar de Rift CV1.
Ik ben zeer goed te spreken over de scherpte van het beeld in de sweetspot, maar dat is dan op het gewicht van deze headset na ook het enige positieve dat ik heb mogen ervaren. Wellicht dat de afwezigheid van Godrays een derde positieve factor is, maar ik kan niet zeggen dat ik mij daar veel aan heb gestoord in het verleden.
De sweetspot ervaar ik als te klein, waardoor ik toch last kreeg van eyestrain. Ook is de FoV naar mijn ervaring erg klein; dit had groter moeten zijn dan de FOV die ik gewend was. Dit laatste is gelukkig te verhelpen met een andere facecover. Niet aan te raden voor brildragers: probeer de lenzen van G2 gaaf te houden!
Het geluid is goed. Evenals het draagcomfort. De controllers doen wat ze moeten doen, maar daar is ook alles mee gezegd. Gecombineerd met de inferieure tracking maakt dat deze HMD naar mijn mening enkel geschikt is voor een prachtige sim-ervaring. Hiervoor kunnen de controllers aan de kant worden geschoven en kan men vervolgens genieten van de onwijs scherpe beelden waartoe deze headset prima in staat is. Zorg er echter wel voor dat je een dikke PC hebt om deze prachtige beelden op 90Hz goed te kunnen renderen op de native resolutie, want dat is echt wel nodig.
Ik had nooit verwacht dat dit het resultaat zou zijn van mijn G2 ervaring. Ik vond het daarom belangrijk om door het schrijven van een uitgebreide review anderen voor eenzelfde ervaring te behoeden. Ik ben nu terug gegaan naar een CV1 en ik heb er tot nu toe geen spijt van gehad. Ik ben deze ouwe rot zelfs weer extra gaan waarderen! Ik was blij van Facebook af te zijn, maar helaas moet ik dit feit nog even wat langer voor lief nemen.

Wie had dat verwacht? Not me!

Heb jij ook een HP Reverb G2 - met controllers?