1 review

Panasonic HTX90NE (Zwart)

€ 149,-
Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Panasonic HTX90NE (Zwart) Review

mpol 15 december 2020, laatste update op 12 april 2021, 160 views Product gekocht

Panasonic HTX90NE (Zwart)

Goede koptelefoon voor niet al teveel geld.

Pluspunten

• Kabel en bluetooth beide mogelijk
  • Levendig geluid en goede scheiding van instrumenten
  • Prijs/kwaliteit is prima
  • Mooi retro ontwerp

Minpunten

• ANC geeft een minder goed geluid

Ik gebruik een koptelefoon vooral onderweg en ben wat huiverig om al teveel geld aan een koptelefoon uit te geven. De betere modellen van Sony wil ik liever een ruw leven besparen. De prijs van deze Panasonic HTX90 is nog te behappen, wanneer ik er bovenop ga zitten en hij gaat stuk, dan is het verlies te overzien.
Het afgelopen decennium heb ik daarom ook geleefd met de goedkopere Panasonic koptelefoons van rond de 25 Euro met oorschelpen die bovenop het oor liggen (halve grootte of on-ear). Ze geven een levendig klankbeeld en goede scheiding van de instrumenten, iets dat ik erg kan waarderen.
Zie een vorige review van me.
Nu wilde ik toch gaan voor actieve noise-cancelling.

Wat me vooral opviel is dat met de oorschelpen die over het oor vallen, de passieve noise-cancelling al heel goed is. Wanneer ik in de trein zit naast mensen die hard praten, heb ik de Actieve NC eigenlijk niet nodig.
Ook merk ik dat met de afscherming die de oorschelpen bieden, dat het geluid sowieso beter is dan met halve oorschelpen. In dat kader ervaar ik het geluid via Bluetooth ook als goed genoeg voor mijn gebruik.
Met deze beide punten zou de voorganger, de HTX80, ook al voldoen voor me. De HTX90 heeft namelijk als extra's de Actieve NC en de mogelijkheid om naast Bluetooth ook een kabel aan te sluiten.

De bediening van het apparaat is prettig. De Bluetooth knop zit aan de voorkant. Koppelen van mijn telefoon ging makkelijk, een Sony Xperia XA2 met Sailfish OS. Ook een Apple iPhone SE (originele SE) was makkelijk te koppelen.
Bij het aansluiten van de kabel schakelt hij gelijk over naar de kabel en gaat Bluetooth uit.
De Actieve NC kan worden aangezet met een schuifschakelaar aan de achterkant. Deze werkt bij muziek via Bluetooth en via kabel, en ook wanneer er geen muziek is. Dat laatste bleek erg prettig te zijn, ik heb niet altijd behoefte aan muziek, maar geluiden filteren kan dan alsnog fijn zijn.

Grootste bezwaar is dat bij de Actieve NC het geluid zoveel achteruit gaat in kwaliteit. Mocht Panasonic een nieuwe versie uitbrengen, dan is dit het grootste mankement wat ze mogen verbeteren.
Persoonlijk merk ik dat passieve NC al vaak voldoende is.

Er is ook een mogelijkheid om de bas meer te versterken. Panasonic noemt dit geen bass-boost en ook geen loudness, maar het heeft wel een vergelijkbaar effect.
Wat ik wel jammer vind is dat de bastonen niet heel erg laag doorgaan. Voor deze prijs wil ik daar verder niet over klagen.
In een review van de HTX80 las ik dat de middentonen soms als hinderlijk werden ervaren. Dat is niet mijn ervaring met deze HTX90.
Verder zijn er wat andere knoppen voor meer/minder volume en vorig/volgend nummer. Al die kleine knopjes vind ik maar een zoekplaatje en het is niet aan mij besteed. Ik kan me voorstellen dat andere mensen dit wel kunnen waarderen.

Update april 2021:
Ik ben nog steeds erg tevreden over deze aankoop. Wat misschien al valt op te maken uit de eerdere tekst is dat de grote oorschelpen voor mij al genoeg noise-cancelling geven in de meeste gevallen.
Over de diepe bas die ik mis, ik ervaar dat eigenlijk minder, zeker wanneer ik een goede DAC gebruik. Via Bluetooth zal de interne DAC worden gebruikt en is er wel wat vervorming van de bas. Thuis geef ik dan ook de voorkeur aan kabel, onderweg is het gebruiksgemak van Bluetooth wel fijn.

Heb jij ook een Panasonic HTX90NE (Zwart)?