Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti GAMING OC 8G

Specificaties Max. 1,74GHz • GDDR6 • 2x DP, 2x HDMI - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti GAMING OC 8G Review

martward02 14 december 2020, 538 views Product gekocht

Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti GAMING OC 8G

Qua prestaties: het is een 3060ti. De kaart draait wel erg koel en maakt dus niet al te veel herrie en kan goed overklokken. Vind hem zelf ook wel mooi. Pas wel op, het is een grote kaart dus goed meten van te voren!

Pluspunten

• Koel
  • Stil
  • Mooi
  • Goed te overklokken

Minpunten

• Duur

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Introductie
Ik was op zoek naar een vervanger voor mijn 2060 (niet-super) en ik had al aardig wat centjes opzij gelegd. Ik was eerst van plan een 3070 of 3080 te halen, maar door de hoge prijzen, lage beschikbaarheid en matige hoeveelheid vram ben ik toch voor een 3060ti gegaan. Ik heb deze een dag na de launch gekocht voor iets meer dan 'ie eigenlijk zou moeten kosten, uiteraard.
Performance
Ga ik niet veel over zeggen. Het is een 3060ti en daar zijn meer dan genoeg reviews van, getest door mensen die daar de tijd, equipment en kennis van hebben om dat goed te doen. Ik speel op een 1440p 144hz scherm en dat doet de kaart prima, al heb ik Cyberpunk nog niet geprobeerd... Verder speel ik op de tv via Moonlight op de Chromecast met Google TV, dit werkt ook uitstekend met de h265 codec (wel een hotfix nodig van GeForce experience!).
Koeling
De kaart is erg groot en heeft 3 fans en een passthrough net als de founders edition kaarten. De kaart draait erg koel, zeker vergeleken met mijn rtx 2060 die ik hiervoor had. Ik heb de kaart nog niet boven de 65 graden zien gaan na een half uur Unigine Heaven te loopen met een overclock, daarover later meer. Zonder overclockt heb ik 63 gemeten als maximale temperatuur.
Overklokken
Ik zal maar meteen beginnen met de boodschap dat ik niet echt een overklokker ben. Mijn R5 3600 draait stock en mijn vorige kaart had ik naar beneden geschroefd voor een lagere temperatuur. De lage temperaturen op deze kaart zorgden er echter voor dat ik toch wel benieuwd werd. Uiteindelijk heb ik in MSI Afterburner de volgende waarden staan:

Powerlimit: 111%
Temperature limit: 90°
Core click: +120MHz
Memory clock: +1000MHz

Ik heb niet met voltages lopen rommelen, want dat heb ik veel te weinig verstand van. De fan curve heb ik default gelaten aangezien ik geen last had van het geluid en tevreden ben met de temperaturen. In de Shadow of the Tomb raider benchmark zie ik zo'n 7% verschil met en zonder overklok. Ik heb de kaart niet zover overgeklokt dat ik artefacts of crashes zag, dus het zou zelfs kunnen dat ie nog hoger kan, maar vond dat voor nu niet nodig en dit waren getallen die ik op internet ook tegenkwam. De temperatuur blijft nog steeds ruim onder de 70 graden, en alles lijkt stabiel (getest met Horizon: Zero Dawn en een heleboel loopjes van Unigine Heaven).
Als je op zoek bent naar een 3060TI kan ik deze met een gerust hart dik aanraden. De enige kritiek die ik heb (prijs) ligt niet aan deze kaart maar aan de hele markt, dus daar reken ik de kaart niet op af. Dit is kwalitatief de beste kaart die ik ooit heb gehad (los van de videochip), door de uitstekende koeling en de overklokbaarheid. Ik ben zelf geen overklokker, maar ik heb het met deze kaart wel gegaan en ik laat mijn overklok met een gerust hart aan staan.

Heb jij ook een Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti GAMING OC 8G?