Apple Watch SE (40mm) Grijs (Zwart)

€ 299,-
Specificaties iOS compatibel en 30,8g - Bekijk alle specificaties

Apple Watch SE (40mm) Grijs (Zwart) Review

TBKruitTestpanel 14 december 2020, laatste update op 21 december 2020, 6.251 views Testpanel

Apple Watch SE (40mm) Grijs (Zwart)

En dan betrap je jezelf met je elleboog op nieshoogte al pratende tegen je pols. De nieuwe Apple Watch SE is verrassend goed in bellen, maar heeft meer te bieden. Tweakers heeft mij gekozen om de nieuwe Apple Watch SE (40mm) te testen, deze werd geleverd door YourMacStore.

Pluspunten

• Helder scherm
  • Goede 'haptic' feedback
  • Apple Pay
  • Veel apps
  • Snel en gebruiksvriendelijk
  • Formaat
  • OLED scherm

Minpunten

• Batterijduur valt tegen
  • Standaard bandje zweterig

Ik ben door Tweakers uitgenodigd om de nieuwe Apple Watch SE (40mm) te testen en te reviewen. Een echt cadeautje in deze december maand. De apple watch werd geleverd door YourMacStore, dat was een vlekkeloze ervaring, net als de levering van mijn tevens daar bestelde iPhone 12 mini 128GB Blauw. Met deze twee producten ben ik aan de slag gegaan.

Ik heb zelf eerder een maand lang een Apple Watch series 3 gehad, deze had ik te leen. Daarna heb ik toch nooit meer de stap genomen om een Apple Watch aan te schaffen, maar daar heb ik, sinds ik de Apple Watch SE had ontvangen, spijt van.

De Apple Watch SE heeft mij zeer aangenaam verrast en daar ga ik hieronder dieper op in aan de hand van mijn dagritme. Sla deze review lekker over als je al een Apple Watch hebt, want dan leer je hier meer. Of sping naar de samenvatting als je alleen de bottom line beoordeling wilt.
Mijn oordeel: zeer de moeite waard als je een iPhone hebt en een handige alleskunner om je pols wilt hebben.

Een dag met de Apple Watch SE (40 mm)

Opstaan
Met een lichte aanraking wekt mijn ze mij. De haptic feedback is duidelijk en aangenaam. De tonen van de wekker zijn zacht. Ik heb mijn eerste nacht met haar erop zitten. Ik kijk op het display en zie de tijd, maar ook de temperatuur buiten en of het regent. Mijn Apple Watch SE geeft aan dat ik mijn slaapdoel gehaald heb.
Ik draai me nog even om, maar dan vindt ze het genoeg en geeft aan, wederom met een subtiele aanraking, dat het echt tijd is om te gaan staan.
Badkamer
De details hou ik maar even voor me, maar Apple Watch SE mag mee onder de douche en dat gaat probleemloos. Het is even wennen, maar ze kan er tegen. En ik heb gelijk maar eens de mogelijkheid gebruikt haar te vragen een timer te zetten, zodat ik niet te lang onder de douche sta.
Ontbijt
Ff wat eten maken; De eitjes koken: "Hé Siri, zet de timer even op 7 minuten." - Croissantjes in de oven: "Hé Siri, zet de wekker over 12 minuten." Allemaal gewoon met mijn nieuwe horloge. Super handig.
Ondertussen nog een kleine waarschuwing dat ik ook af en toe even rust mag nemen, daarvoor is er een ademhalingsbegeleidingsapp. Werkt wederom gewoon met haptische feedback.
Wandeling naar het werk
Ik heb het voorrecht naar mijn werk te kunnen wandelen. Samen met Apple Watch SE ga ik op pad. Ze houd keurig al mijn stappen bij, wijst me de weg (dat moest ik natuurlijk even testen - en ja, dat gaat verdomd goed, met - daar istie weer - feedback en route-aanwijzingen op het haarscherpe OLED schermpje) en ze meet mijn hartslag, zodat ik weet of mijn conditie nog op orde is.
Ondertussen kan ik rustig aan wat meldingen doornemen, want er komen heel wat meldingen binnen op mijn nieuwe partner. Van WhatsApp tot Reddit enz. het komt allemaal door. Natuurlijk is dat allemaal in te stellen tot in de kleinste details, maar de meldingen op de Apple Watch SE maken wel dat ik mijn telefoon minder pak om te kijken naar de melding zelf, maar ook ondertussen naar al die andere dingen die je dan ineens kan doen.
Kortom, ik kijk minder op de telefoon en ben dus daadwerkelijk minder snel afgeleid, al besef ik me terdege dat dat niet voor iedereen zo zal gelden, maar het helpt me wel.

Ik bel nog even naar mijn ouders om te checken hoe het gaat. Ze hebben niet in de gaten dat ik met een horloge bel. De kwaliteit van de gesprekken is gewoon goed.
Op het werk
Hier weinig spannends te vermelden. De Apple Watch SE doet haar ding en laat me weten dat er berichten komen en ik kan makkelijk even meelezen met wat appjes, maar kan prima de neiging weerstaan om mijn telefoon erbij te nemen en me te mengen welke discussie dan ook.
Wel is het fijn dat ik er af en toe aan herinnerd wordt te gaan staan. Dat kan geen kwaad.
Naar huis
Wederom een fijne wandeling. Even gespeeld met de hartslag meet features. Rennen, sprinten, stilstaan. Het wordt allemaal keurig gemeten. Ik heb later nog een ander hartslagmeter erbij genomen om te zien of de resultaten gelijk zijn. De resultaten van mijn Polar hartslagmeter (met band om mijn middel) en mijn Apple Watch SE waren steeds gelijk, dus die metingen zijn goed.

Nu kom ik wel bij mijn eerste en belangrijkste minpunten aan. De Apple Watch SE heeft een batterij die met intensief gebruik niet veel langer dan een dag meegaat. De batterij was na 24 uur wel weer toe aan de oplader. Het tweede punt dat mij tegenvalt is de band. Deze ademt slecht en zorgt daarom voor veel zweetvorming tussen arm en band. Dit is iets wat ik ga oplossen met een ander bandje, maar het is wel jammer, want dat maakt het draagcomfort aanzienlijk minder.

Batterijduur is ongeveer 24 uur met intensief gebruik.
Koken
Bij thuiskomst is het tijd om te gaan koken. Even de handen wassen en ja hoor, ook daar krijg ik een melding bij, handenwassen wordt keurig bijgehouden en na twintig seconden de melding dat het klaar is - fijn extra hulpje.
Tijdens het bereiden van de maaltijd heb ik de Apple Watch SE op haar oplader gelegd die ik nu steevast in de keukenlade bewaar. Het is een handig moment om even op te laden tijdens het koken, dan bevind ik mij toch op dezelfde plek. Het opladen gaat snel en na een uur is haar batterij alweer zo goed als gevuld. Ik laat haar tijdens het eten nog even liggen, dan kan ik haar weer om als ik de keuken verlaat.
De avond
Na het eten gaan we samen op de bank zitten. Ik blader nog even door mijn berichten heen, maar merk dat ik nu de voorkeur heb voor mijn telefoon. Dat kijkt toch lekkerder. Dat laat ze toch nog even wat van zich horen. Het is tijd om te gaan staan, maar ook: Je hebt je doelen gehaald, alle ringen zijn vol. Dat is nou precies weer zoiets wat de Apple Watch SE haar toegevoegde waarde geeft. Het is een feest om elke dag te werken naar de doelen en ik kom er ook echt meer van in beweging.
Naar bed
Een laatste herinnering voor de dag: "Het is tijd om te gaan slapen." Het ingestelde slaaprooster werkt goed. Ze herinnert me aan de met mezelf afgesproken bedtijd, maar wel even van te voren. Ze nodigt me uit om alvast tot rust te komen.

Alle apps bij elkaar, er kan veel met zo'n smartwatch.

Apple Watch SE en ik

Samenvatting
Prijs en kwaliteit (beeld/bouw)
Zou ik deze ook kopen als ik deze nu niet had ontvagen? Deze vraag hield me wel bezig, ik heb nu het gevoel dat ik de Apple Watch SE liever niet meer af doe, maar dat komt natuurlijk omdat ik haar nu draag. De Apple Watch SE is een zeer kwalitatief hoogwaardig product, dat heel goed is gemaakt en goed werkt. Veel handige features heeft en daarom echt wel wat toevoegt. Voor de huidige prijs is het nog altijd wel een flinke investering.
Het beeld is echt geweldig. Mooie heldere kleuren, goed zwart en de helderheid kan lekker laag, zelfs dan is alles nog goed af te lezen. De reactiesnelheid op verandering in omgevingslicht is snel. Daarnaast is de kijkhoek ook echt prima. Ik had er nooit last van dat ik niet kon lezen wat er op het scherm stond.
Het is een stevig goed gebouwd klokje, dat niet breekbaar is. Het oogt toch nog heel subtiel en dat is ook wel zo fijn. Ik denk dat veel polsen de 40mm wel prima gaan vinden, al zullen sommige ogen daar soms iest meer moeite mee hebben, maar daar hebben de mijne helemaal geen last van.
Comfort en ergonomie
Het is een zeer comfortabel horloge. De kast van 40 mm is precies goed, groter zou voor mij niet hoeven. Het bandje laat wel wat te wensen over, maar dat kan aangepast naar smaak en stijl. Het is een apparaat dat je na een dag dragen al niet meer per se voelt, behalve als er wat te zien is, dan herinnert ze je graag aan de meest uiteenlopende zaken. Het is wel jammer dat de batterij elke dag even opgeladen moet worden, maar dat is een kwestie van een ritme opbouwen.
De Apple Watch SE weegt niet veel en draagt prettig.
Features
Alles wat ik nodig zou denken te hebben van een smartwatch en nog veel meer - dat kan met de Apple Watch SE. Ik heb me meermaals laten verrassen met features en dat zal de komende tijd ook nog wel gebeuren.
De beste features vind ik:
  • Sleep tracker
  • Activity rings
  • Health (heart rate/ breath brakes)
  • Siri
  • Camera remote
Wat zou het leuk zijn als Android users dit ook konden gebruiken, maar ik denk niet dat iemand die geen iPhone koopt, wel een Apple Watch zou kopen. Toch zou het mooi zijn als de Apple Watch ook bruikbaar wordt voor andere besturingssystemen.

Graag zou ik de Walkie-Talkie functie nog eens uitproberen, maar ik heb niemand in de buurt met een Apple Watch, dus die ga ik nog eens later proberen. Daarnaast lees ik veel over de 'always on' functie van de AW 6, maar dat heb ik geen moment gemist. De Apple Watch SE reageert goed op beweging en gaat dan ook meteen aan als je er op wilt kijken en je pols naar je toe draait.

Als je nog vragen hebt, laat me dat dan weten in de comments. Ik ben benieuwd wat jou zou bewegen om deze smartwatch wel of niet te gebruiken. Hopelijk hebben jullie iets aan deze review.

Ik wil Tweakers en YourMacStore graag bedanken voor dit geweldige cadeau.

Toegevoegd naar aanleiding van vragen

Hoe zit het met de hartslag informatie
Ik heb een vraag ontvangen van een medetweaker en gekeken naar de mogelijkheden om informatie over de hartslag die de Apple Watch SE registreert te exporteren. Er wordt door de Apple Watch SE - mits je dat instelt - ongeveer elke 10 minuten een hartslag meting gedaan. Deze data wordt natuurlijk opgeslagen op je device - en ik hoop niet gedeeld met Apple. (Geen idee hoe ik dat kan checken, maar ik ga niet de volledige privacy verklaring doorspitten, er zijn vast andere die dat al gedaan hebben.

Je kunt in de 'gezondheid'app op je iPhone details inzien van de metingen die de Apple Watch SE heeft gedaan. Dus ik kan daar grafieken en tabellen inzien met de gemiddelde waarden - pieken en dalen.
Ik kan met de iPhone natuurlijk screenshots maken en dat dan uitprinten/exporteren.
Er zijjn 4 tabellen en grafieken:
  1. Hartslag
  2. Hartritmevariabiliteit
  3. Gemiddelde wandelhartslag
  4. Hartslag in rust.
1. Hartslag
Het tabblad hartslag laat de gemeten hartslag zien in een tabel met de 'range' die je hartslag bestrijkt over een tijdseenheid: per uur, per dag, per week, per maand of per jaar.
2. Hartritmevariabiliteit
Het tabblad hartritmevariabiliteit laat een grafiek zien met daarin de gemeten range (variatie) van je hartslag. Dit wordt per dag, per week, per maand of per jaar getoond.
3. Gemiddelde wandelhartslag
Dit toont een grafiek van de gemiddelde gemeten wandelhartslag over een periode (dag, week, maand of jaar). Dit wordt gedaan op basis van een basale meting van het horloge dat je aan het wandelen bent. Hierin kunnen natuurlijk flinke afwijkingen zitten. Het is mogelijk om ook je locatie bij te houden tijdens een wandeling of het hardlopen, maar dat moet je wel activeren in een andere app.
4. Hartslag in rust
Deze grafieken (dag, week, maand en jaar) laten je gemiddelde gemeten hartslag zien in rust. Het is een per dag gemeten gemiddelde met een als het goed is kleine variatie. Het is de hartslag die wordt gemeten en verzameld als je in ruststand bent. Dus als de watch weinig beweging meet en als je slaapt. Je kan zelf instellen welke uren je aan het slapen bent, natuurlijk ervanuit gaande dat dat een ideale situatie is.

Edit: ik ontdek net dat je zelf kan instellen of deze gegevens gedeeld worden met bijvoorbeeld onderzoekers. Dit heb ik uit staan. Echter kan je waarschijnlijk niet controleren wie de gegevens krijgt. Dus dit zou ik nooit aan Apple toevertrouwen, al zal de data wel geanonimiseerd moeten zijn.

Heb jij ook een Apple Watch SE (40mm) Grijs (Zwart)?

Leuk geschreven.
Vraag, zijn er wat van de hartslag gegevens uit printen als grafiek? Of tabel?
Wordt er iets gelogd?
Ik ben overgegaan tot aanschaf apple watch 6 (zal eerdaags arriveren dus kan het nog niet verifieren) nav: https://appletoolbox.com/...e-and-apple-watch/#export
Goeie aanvulling, had nog niet zover gekeken. Dank
Bedankt, zeker eens doorlezen.
Dag Lord Anubis, dank je wel.
Ik heb wat informatie toegevoegd naar aanleiding van je vraag.
Het is geplaatst na de samenvatting.
0Anoniem: 310408
23 december 2020 13:19
Super leuk geschreven. Hulde.
Dank, heel fijn om te lezen.
Je geeft onderin de review aan dat je hem hebt gebruikt in combinatie met Philips Hue. Hoe is dat bevallen?
Ik gebruik dit nog sporadisch omdat ik de meeste tijd de lampen bedien met Google home. Maar het werkt prima. Je kan de lampen aan- en uitzetten en wat scènes klaarzetten. Maar het heeft zeker niet de toegevoegde waarde om de Apple Watch daarvoor te gebruiken.
De app is meer een extraatje dan echt ontwikkeld om goed te gebruiken.
Dankjewel voor je snelle reactie.
IK begrijp dat het lastiger is om je lampen te bedienen met de watch dan met je stem (google home), hoe verhoudt zich dit met je telefoon? Of gebruik je de widgets nooit op je iPhone zelf?
Ik gebruik de widgets op mijn telefoon erg weinig. Geen tijd en zin om deze te maken/in te stellen...

[Reactie gewijzigd door TBKruit op 12 april 2021 20:20]

Fijne review! Zijn zaken waar ik me waarschijnlijk ook aan zou storen zoals het bandje.
Persoonlijk zit ik te twijfelen over de aanschaf. Ik ben groot Apple fan maar omdat ik tijdens mijn werk (vaak 9 uurs diensten) geen sieraden kan en mag dragen weet ik niet of de aanschaf wel zo verstandig is. Het tracken van mijn gezondheid gaat natuurlijk lastiger als de AW in mijn kluis ligt. Heb eerder iemand een AW om zijn enkel zien dragen, maar of dat zo nuttig is..
Is het zinvol om de AW aan te schaffen als je deze zoveel uur per dag niet kan dragen? Misschien qua tracking van gezondheid niet maar wel vanwege de andere functies?
Zie onder, verkeerde reactie balkje gekozen :D
Ha Bestekman,
persoonlijk denk ik dat de aanschaf van een dergelijk 'dure' tracker niet de moeite is als deze niet de hele dag kan doen wat je er juist uit wilt halen. Dan kan je beter eerst een veel goedkopere fitbit gebruiken en die proberen om je enkel, deze zijn redelijk waardevast, dus kan je later ook weer verkopen.

Ik heb het bandje inmiddels omgewisseld voor een schakelbandje van zwart staal. Is even wennen, maar staat veel beter en draagt vele malen lekkerder. Ik heb die gekocht via een algemene website, het metalen bandje van Apple is veel te duur voor mijn beurs. Het huidige bandje was € 20,- en is aan te passen op je pols. Tool om dat te doen zat er zelfs bij.

Ik gebruik de AW nu voornamelijk om de tijd te zien, Siri op te roepen, te bellen en volume aan te passen van muziek die ik afspeel. En als wekker, daar is het wel echt top voor, je wordt met een subtiel trillertje wakker en niet met een luid piepende telefoon.
Welk bandje heb je er om gedaan? Die van Fullmosa toevallig?
Die heb ik niet. Ik gebruikte een metalen schakels bandje besteld ergens online. Ik gebruik nu Komo Bands. Groot fan van. Met name de Chevron Band.
Ah nice, die hebben nog een mooie Black Friday aanbieding ook. Dank!
Compliment, prima gebruiker review!