Specificaties 23" @ 1920x1080 (lcd, 3ms) - Bekijk alle specificaties

HP 2310ti Zwart Review

Heintje 27 juli 2010, laatste update op 28 juli 2010, 8.260 views

HP 2310ti Zwart

Pluspunten

• Stevig gebouwd (is ook nodig ivm. touchscreenfunctionaliteit).
  • Geen nieuwe All-In-One pc nodig om met de touchscreen-functie te kunnen werken.
  • Prijs-kwaliteitverhouding.
  • Prijs is zeer gunstig in vergelijking met andere losse touchscreen-monitoren.
  • Touchfunctie werkt zeer precies en zonder aparte driverinstallatie (Windows 7).

Minpunten

• Glanzend scherm kan hinderlijk zijn, maar went snel bij dagelijks gebruik.
  • Power en menu-knoppen worden makkelijk per ongeluk ingedrukt.
  • Geen HDMI.
  • Zwak geluid.

inleiding
Ik heb deze monitor gekocht, maar was er oorspronkelijk niet naar op zoek. Eigenlijk wilde ik een nieuwe 23 tot 25 inch monitor, met 1920x1080 of 1920x1200 resolutie en had een mooi tabelletje met diverse kandidaten en features uitgewerkt.

Nadat ik enkele modellen in verschillende winkels was gaan bekijken, kwam ik tot de conclusie dat ik de HP-modellen qua design het mooist vond.

Ik was tot een shortlist gekomen met daarop onder meer de 'normale' 23" van HP, de HP2310i, de 2443BW van Samsung en een de Dell U2410 of HP ZR24W.

Het vergelijken van monitoren op beeldkwaliteit in een winkel is erg moeilijk. Daarvoor moet toch veelal afgaan op de diverse reviews en specificaties.
Na een middagje een poging te hebben gewaagd om in winkels te vergelijken kwam ik in de Mediamarkt langs de All-In-One PC's, met als eerste idee: het zullen wel allemaal Atom-dingen zijn met matige beeldschermen. Niets was minder waar. Prima specs, mooie schermen tot 24" en een zeer soepel werkende touch-functionaliteit, die me erg aansprak. Mijn shortlist werd opeens uitgebreid tot de ACER 5610 en HP-1160, maar 1100-1300 euro is toch wel even een ander budget, en mijn huidige E6750-bakkie doet eigenlijk nog steeds alles wat ik wil. Beetje verspilling dus. Opeens verscheen de HP 2310ti op de website van HP en verdween de 'normale' HP2310i. Het was voor mij eigenlijk een no-brainer.
Nu dan eindelijk de review....

ontwerp, vormgeving, bouwkwaliteit
De HP2310ti vind ik prachtig om te zien, maar dat is een kwestie van smaak. De afwerking is zeer geslaagd. Nergens scherpe hoeken, randen of slecht passend plastic, maar wel glanzend plastic...
De enige ontwerp´fout´ zijn de powerknop en menuknoppen. Die zitten rechtsonder, steken naar beneden uit en raak je makkelijk per ongeluk aan, of je duwt je toetsenbord er tegenaan. Ronduit irritant.

De monitor produceert geen bijgeluiden.

De monitor staat zeer stabiel op zijn voet. Een touchscreen moet natuurlijk ook tegen een duwtje kunnen. Ik denk dat hier een aardig deel van de meerprijs t.o.v. de gewone 2310i is gaan zitten.

Ik heb de bouwkwaliteit als 'goed' beoordeeld. ik vond het wat ver gaan om vanwege de plaatsing van de knopjes naar 'voldoende' te gaan.

features
De VGA- en DVI-poort voldoen voor mij. HDMI was leuk geweest natuurlijk. De audio ingang is nuttig om daarmee de ingebouwde speakers aan te sturen. Stel je daar niet veel van voor. Er komt nog minder geluid uit dan uit die in mijn vorige Iiyama E2200W. Er is ook een USB-poort aanwezig, die je nodig hebt om de monitor op je PC aan te sluiten ivm. de touchfunctie.

De monitor is niet in hoogte verstelbaar, wel kantelbaar. De specificaties kloppen op dat punt niet.

Ik heb de featureset als 'goed' beoordeeld, omdat ik een TV-tuner, USB-hub of speakers eigenlijk niet in een monitor thuis vind horen. Het ontbreken van de HDMI en van (in minder mate) een pivot-functie kost een ster. De touchfunctie is natuurlijk een mooie feature, maar ja...het is nu eenmaal een touchscreen.

beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is uitstekend. Heerlijk scherp voor normaal gebruik, en prima voor een TN-paneel. Op mijn werk heb ik een IPS-paneel. Daar zie je letters echt op het scherm liggen alsof ze gedrukt staan. Zo mooi is het natuurlijk niet. Ik ben echter wel erg kritisch op beeldscherpte (heb vroeger heel wat buizenbakken teruggebracht naar de winkel omdat er altijd wel iets mis mee was: scherpte of geometrie) en deze voldoet uitstekend. Ik erger me nergens aan. De kleurweergave vind ik mooi en sprankelend. 'Brightview' werkt prima. Het glare-scherm draagt hier denk ik aan bij.
Ik heb het scherm vergeleken met mijn 'oude' Iiyama E2200W. De Iiyama blijft absoluut overeind qua scherpte. De HP maakt het wat kleurrijker/feestelijker, en heeft een beter contrast. Zwart is zwarter, wit is witter, of komt in ieder geval zo over via Brightview. Laat ik het zo zeggen: als ik een Úcht flink betere monitor had gewild dan de Iiyama, had ik waarschijnlijk voor een Dell Ultrasharp moeten kiezen.
Het glare-scherm is deels een kwestie van smaak, en deels gewenning. Ik kan me voorstellen dat mensen er niet aan kunnen/willen wennen. Ik ben in ieder geval om. Het is deels een kwestie van niet naar de spiegeling kijken, maar naar de tekst of beeld op het scherm. Op een gegeven moment zie je de spiegeling dan nauwelijks meer. Maar: overdag met donkere beelden zal het scherm het altijd afleggen tegen een mat scherm.

Bij inkijk van de zijkant wordt het beeld snel wat geel. Inkijk van boven/beneden is stabieler.

Het scherm schaalt erg goed naar andere resoluties en gaat uitstekend om met de zoomfunctie van het multi-touchgebeuren. Let op: voor WXP moeten drivers worden ge´nstalleerd. Dat lukt allemaal prima, maar de touchfunctionaliteit komt op een XP-machine toch minder tot zijn recht. Zoomen, bladeren, on-screentypen: het gaat allemaal minder of niet. Maar goed: dat is geen issue dat met deze monitor te maken heeft denk ik, maar met het gebrek aan integratie van de touch-functie in XP.

ghosting
Ik heb al een tijdje geen games meer gespeeld op de PC en heb het gloednieuwe :) spel Crysis speciaal weer ge´nstalleerd om ghosting te beoordelen: geen dus. de 3ms-specificatie lijkt te worden waargemaakt.
Films zien er prachtig uit, maar donkere passages hebben overdag wel wat last van de spiegeling van het scherm.

De algemene beoordeling zit wat mij betreft tussen de 4 en de 5 sterren in.

• ATI Radeon X1950XT
  • Windows 7

Heb jij ook een HP 2310ti Zwart?

Ik vroeg me of je simultaan .. in combinatie met je muis en toetsenbord, de touchfunctie kan gebruiken. Lijkt me namelijk vervelend om steeds en alleen maar het beeld aan te raken. Fijner is het toch om ook simpel over te schakelen naar je muis. Dus ik vroeg me af of dit mogelijk is?
Dat kan. Je kan gewoon wanneer je zin hebt dus de touch-functie gebruiken :)

* heeft de 2310ti ook B)
De VGA-poort en HDMI-poort voldoen voor mij. HDMI was leuk geweest natuurlijk.
Bedoel je niks anders ?

[Reactie gewijzigd door thijsloyez op 27 juli 2010 23:28]

Klopt . Ga hem aanpassen en probeer foto's erbij te zetten. Thnx.
Goede review.

Ik mis alleen je ervaring met de toch wel erg belangrijke touchfunctionaliteit..

Kan je hier wat specifieker in zijn? Ik heb namelijk een tijdje de iilyama T2250MTS geprobeerd, maar deze was echt een drama wat betreft werking touch. Dus nu zoek ik een betere om mijn MCE7 te ondersteunen.

Hoe is jou ervaring hier mee? werken de kleine linkjes van nu.nl bijvoorbeeld goed. en reageert hij altijd op je vingers? (zelfde gevoel als bij iphone of htc-desire?)
ik denk persoonlijk dat het niet echt mis kan. gezien de prijs zal de touch screen via IR leds en camera's werken in de rand van het scherm. dat betekend in feite dat alles wat binnen een millimeter of 2 van het scherm wordt gedetecteerd. ik zou er zelf geen probleem mee hebben om even een pen of wat dan ook te pakken voor de kleinere links op een website. je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de standaard zoom nivo in je browser aan te passen zodat alles standaard vergroot wordt. zo worden ook de links groter om op te klikken.

verder zijn in windows7 natuurlijk alle knoppen groot genoeg om zonder problemen te bedienen. in de verkenner is het een kwestie van instellen op iconen in plaats van detail weergave.
Mede dankzij je review heb ik er 2 gekocht.

Hangen nu in de woonkamer, 1 als Jukebox, centrale PC in huis met centrale mailbox en agenda. De andere als monitor voor mn beveiligingscamera's.

Ben erg onder de indruk van de touch functionaliteit onder XP, werkt super (als je via Powertoys de Hoover op 0 zet).

Super review en super monitoren..........
mooie review. altijd lekker uitgebreid hier op tweakers. gezien mijn oude CRT (2e scherm) binnenkort zal overlijden ben ik op zoek naar iets nieuws. in de dixons zag ik deze touch screen staan en het klonk erg mooi op het kaartje. mijn hoofd scherm is momenteel een iiyama E2200W, dus toevallig dat we ook dezelfde hebben.

met mijn luxe probleem zit ik te twijfelen of ik een all-in-one touchscreen wil kopen (handig verplaatsen om films te kijken en nog een pc beschikbaar in geval van kuren van de andere) of gewoon een beeldscherm zoals in deze review (want ik geil wel een beetje op touchscreen).

een stukje praktijk review over de touch screen zou wel prettig zijn. hoewel ik geen problemen verwacht (zie reply op miena21) ben ik nog wel benieuwd of je kuren tegenkomt. op een youtube filmpje van een all-in-one zag ik bijvoorbeeld dat zijn vingers verkeerd om werden gedetecteerd en de foto precies de andere kant op roteerde ten opzichte van zijn vingers.
Dankjewel voor je goede review!

Ik was zelf ook op zoek naar een touchscreen pc, heb vooral gekeken naar de Acer 5610/5710. Belangrijk voor mij is echter dat ik een stylus kan gebruiken tbv. grafische toepassingen. Heb jij hier ervaring mee en kun jij mij vertellen of je die kunt gebruiken icm. dit HP beeldscherm of bv. een Acer touchscreen pc? Alvast bedankt!
Ik heb sinds2 weken ook zo'n scherm
Echter heb ik aan de rechterkant van het scherm een balk zitten van +/- 2 cm.
Als ik het scherm instel op 1920 * 1200 is de balk weg, maar dan mekkert de monitor dat het niet de juiste resolutie is....

Dit op windows 7 en XP, op 3 verschillende systemen.....

Iemand een idee???
VGA aangesloten,....autoset.
DVI,via het menu van het scherm,of via de drivers je beeld op de goede plek zetten.

Nog niet opgelost,contact openemen met service van HP,en veel geduld aan de telefoon.