Gigabyte AORUS GeForce RTX 3090 Xtreme 24G

Specificaties Max. 1,86GHz • GDDR6X • 3x DP, 3x HDMI - Bekijk alle specificaties

Gigabyte AORUS GeForce RTX 3090 Xtreme 24G Review

ron582 14 december 2020, laatste update op 14 december 2020, 1.228 views Product gekocht

Gigabyte AORUS GeForce RTX 3090 Xtreme 24G

In een woord Geweldig!! Wat een kaart.

Pluspunten

• Echt supersnel en stabiel 2100Mhz is geen probleem
  • Mooie kaart, had wat mij betreft iets meer rgb opgemogen
  • Beeldscherm is wat mij betreft echt een toegevoegde waarde. Je leest er alles op af, is helder en makkelijk in te stellen. Ik heb eerlijk gezegd geen problemen gehad. Met opstarten is fusion 2 wat traag maar voor de rest werkt het prima.
  • Blijft lekker koel, gemiddeld tussen de 60 en maximaal 67 graden.
  • 3x HDMI en 3x Display poort aansluiting

Minpunten

• Prijs is eigenlijk te gek voor woorden
  • Iets meer RGB was wat mij betreft voor deze kaart beter en mooier geweest
  • Ventilator zijn onder full load echt wel hoorbaar.
  • Behoorlijk zware kaart, op het uiteinde zakt ie toch iets door

Wat een videokaart, enorm groot, super snel!!

Ik kom van een msi RTX 2080ti, hier was ik al enorm blij mee.

Heb na de RTX 2080ti nog een Gigabyte RTX 3090 Master geprobeerd, dit was al een verbetering waar je u tegen zegt. Ik wilde qua gevoel toch nog een stapje hoger, als je dan toch zoveel geld uitgeeft kun je ook maar beter voor het extreme gaan. Daarbij had ik bij de Master het gevoel dat het een gebruikte kaart was?

De Gigabyte RTX 3090 Xtreme doet bij de games die ik ermee speel nog een schepje bovenop, niet heel veel maar toch 🤣 3x 1440P scherm op 144Hz en eenmaal een 1440p IPS scherm op 165Hz, het is allemaal geen probleem voor deze kaart.

Ik lees wel wat negatieve verhalen over het beeldscherm, voor mij is het een toevoeging 🥰 Het is mooi helder, ook achter smoke glas. Je leest er belangrijke informatie op af, kloksnelheid, temperatuur, fps, ventilator snelheid etc etc.
Ja ja, dit kan ook met MSI afterburner. (Ik vindt het mooi en dat is het belangrijkste)

Als je het geld ervoor over hebt!! Het is een geweldige kaart, meer kan in er niet van zeggen.

De ondersteuning op de foto is maar tijdelijk, heb nog geen mooie oplossing gevonden. En ja de zwarte witte kabels vervang ik nog voor zwart of Carbon.

Ik draai in mijn systeem met een i9 9900K op 5000Mhz.

Het is geen echte review maar mijn bevindingen.

Heb jij ook een Gigabyte AORUS GeForce RTX 3090 Xtreme 24G?

Vraag & Aanbod

Ik heb zelf een RTX3080 Master en inderdaad het is een flinke koelblok. Ik zie dat je op de foto waar je de GPU horizontal gemount, je een PCIe bracket gebruikt om doorbuigen te voorkomen, toevallig past dat in jouw geval maar erg stevig is het niet denk ik, ik ben zelf nog opzoek naar een goeie aftermarket oplossing hiervoor.

Een vraagje over de een vertical mount met een riser cable heb je dan nog steeds PCIe 4.0? En hoe zijn de koelingsprestaties t.o.v. horizontaal?
Zie mijn toelichting.. had niet op reageren gedrukt.
Ik heb de kaart in eerste instantie horizontal gemount. Puur voor het aanzicht. Voor mijn gevoel haalde ik niet alles uit de kaart en was zelfs een beetje teleurgesteld 😞

De prestaties bleven in mijn beleving achter. Om het te testen heb ik de kaart daarom rechtstreeks in het PCIe slot (ik heb 3,0 met een z390 bord) gemonteerd. Nadat ik dit gedaan had, had ik ineens een hogere framerates 🤔

In mijn beleving verlies ik door de riser cable toch behoorlijk wat prestatie. Nu ik de kaart in het PCIe slot heb zitten draait de pc gewoon beter, soepeler etc etc. Geen problemen die ik met de riser cable wel had. Kan het niet goed uitleggen.
Het vreemde is wel dat in hier bij mijn 2080ti totaal geen last van had.

Qua koeling maakte het niet veel uit, misschien omdat ik nog behoorlijk veel ruimte tussen de kaart en glasplaat heb. En een behoorlijk goede flow van onderuit naar boven toe heb.

Ik heb de originele Lian li O11DXL-1 gebruikt. Is zeer stevig en past precies in mijn kast. Deze is ook echt stevig.