Specificaties 4-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

QNAP TS-410 Turbo NAS Review

TvanD 27 juli 2010, laatste update op 27 juli 2010, 10.907 views

QNAP TS-410 Turbo NAS

Pluspunten

• Eenvoudig te instaleren
  • ziet er netjes uit
  • heeft zeer veel mogelijkheden
  • is zuinig met power

Minpunten

• Het externe power supply wordt redelijk warm

Kwaliteit voeding Score: 3
Mijn configuratie:
Nas en disken zijn aangeschaft 9 juli 2010
Ik heb voor deze NAS gekozen vanwege zijn laag power verbruik volgens de specs 20W in productie en 12 W standby. dit klopt ongeveer met 1 disk installed met mijn meetwaardes.
* Intel core 2 duo E8400 3 Ghz
* MSI moederbord P45 NEO 3 FR
* 4GB geheugen
* 1 GB netwerk
* WRT610 router
* QNAP TS-410 Turbo NAS
* 4 x Samsung ECO green F3 2 TB HD203WI
Hierbij 'n opsomming van meetwaardes tijdens installatie
Power waardes zijn Watt waardes gemeten aan de net aansluiting met een Voltcraft Energie monitor 3000
Leeg, power off 0,1 W
Leeg power on 12 W
1 disk actief / Sleep 18,8 W / 12,9 W
2 disks actief / sleep 26,7 W / 14,4 W
3 disks actief / sleep 31,1 W / 15,6 W
4 disks actief / sleep 39,2 W / 16,5 W
Power off via de timer functie 0,3 W
Migratie van een disk naar 2 disks mirror duurde ongeveer 10 uur.
Migratie van 2 disks mirror naar 3 disks Raid 5 duurde ongeveer 16,5 uur
Migratie van 3 disks Raid 5 naar 4 disks Raid 5 duurde ongeveer 60,5 uur
Deze migratie tijden zijn volgens mij zeker niet slecht gezien wat de NAS dan allemaal moet doen.
Tijdens al deze acties was de NAS normaal benaderbaar wel met een performance verlies tussen 20% en 50%
Ik heb wat performance tests gedaan tussen de NAS en de interne raid van mijn PC
Write is van de PC naar de NAS, Read is de andere richting.
Speed in MB / sec

4 disks Raid 5
13 W / 16 R 500 files van 2 MB
19 W / 27 R 5 files van 200 MB
18 W / 25 R 1 file van 1 GB

Heb jij ook een QNAP TS-410 Turbo NAS?

Ooh lekker veel cijfertjes, altijd leuk.
Meestal missen product reviews ruwe data en gaat het meer over subjectief gedoe, dank je wel hiervoor.

Goed om te lezen dat de NAS benaderbaar is, zelfs tijdens zware RAID-5 rebuilds.
Prestaties van RAID-5 vielen me wat tegen, waarschijnlijk toch iets te complex allemaal voor zon NAS.
Plus uiteindelijk is de Turbo NAS niet heel veel sneller dan mijn goedkope CH3CNAS van Conceptronics, ik krijg iets lagere bandbreedtes dan jij op 2 disk mirror, en dat komt waarschijnlijk omdat mijn schijven (6 jaar oude maxtors) veel ouder zijn.
Bedankt voor de goede review!

Graag had ik wel wat meer gezien over het besturingssysteem. Is dat gemakkelijk te bedienen, addons makkelijk te installeren, enz.

Ik ga alvast ook voor deze Qnap. Nogmaals bedankt voor de review.
Hoi Bert,
Op deze nas draait Linux, en ik heb versie 3.3.0 van Qnap er op staan zonder extra's
Ik heb ook ( nog ) geen ervaring met instaleren van addons.
De standaard grafische interface vind ik prettig intuitief werken, maar ik heb nog geen andere dingen gedaan dan hem als NAS gebruiken.
Gebruikers aanmaken, share's aanmaken etc.
Hij is in gebruik door 4 lokale pc's en meerdere externe pc's via mijn adsl aansluiting.
Hoofdzakelijk voor het maken van backup en als file server.
Ik had even een vraag naar de doorvoersnelheden. Bijvoorbeeld bij het kopieren van pc naar nas en downloaden van internet naar nas.

Heeft iemand hier nog meer cijfertjes over ?
Ben een leek op het gebied van Raid, maar is het mogelijk in deze NAS Raid op te bouwen met 2 x een 1,5TB en 2 x 2 TB? Of gebruik je dan van de grotere schijven maar 1,5 TB effectief? Thanks
De doorvoersnelheden zoals gemeten door mij zijn tijdens kopieren van PC naar NAS ( write ) en vanaf NAS naar PC ( read )
Ik heb met de NAS geen directe download vanuit internet gedaan. Mijn internet haalt maximaal ongeveer 14 Mbit download en dat kan de NAS makkelijk aan.

Als je een Raid opbouwt met verschillende schijven, dan bepaalt de kleinste schijf hoeveel er van de grotere gebruikt word.
In jou geval is het dus alsof je 4 x 1,5TB schijven gebruikt.
Je kunt later wel zonder data verlies de 1,5TB vervangen door 2 TB, en de NAS zal dan de volledige 2 TB van de schijven gebruiken.
Als je JBOD gebruikt dan kun je wel 1,5 en 2 TB combineren zonder capacity loss, maar dan heb je geen data protection.
Je kan prima twee keer twee verschillende disken plaatsen. Ik heb het gedaan met 2 x 160GB in RAID1 en 2 x 640GB in RAID1.

Je kan alles wel in RAID5 zetten, maar dan mis je uiteindelijk wel een stukje ruimte die je niet kan gebruiken.