1 review

Naim Uniti Atom

Naim Uniti Atom Review

Dutchiee 14 december 2020, 723 views Product geleend
De reviewer heeft dit product te leen gekregen voor het schrijven van deze review.Dutchiee schreef afgelopen jaar 37 reviews, waarvan 54% gesponsord.

Naim Uniti Atom

Naim & Focal werken al jaren samen wat resulteert in een aantal gebalanceerde opties. De Naim Uniti Atom & Focal Chora 826 is er één van. Hoe deze combinatie is, dat lees je hier!

Pluspunten

• Naim Uniti Atom heeft een prachtige afwerking
  • Uniti Atom is een prachtige versterker, compact met vele opties
  • 5 jaar garantie op de Uniti Atom en Chora 826
  • Goede afstandsbediening van Naim die oplicht
  • Focal Chora 826 heeft een mooie diepe klank
  • Chora 826 speakers zijn wat gekanteld, hierdoor wordt het geluid beter naar je toe gericht
  • Luidspreker kabel van 4 meter

Minpunten

• Deze set is op dit moment voor 3500 euro te verkrijgen, dat is natuurlijk wel een investering máááár, dan heb je ook wel wat
  • Focal Chora en Naim Uniti Atom trekken samen wat stof aan

Naim Uniti Atom & Focal Chora 826

Specificaties

Laten we beginnen met de specificaties van de Naim Uniti Atom:

Audio Inputs
Streaming
Chromecast Built-In, Apple Airplay, TIDAL, Spotify® Connect, Bluetooth (AptX HD), Internet Radio™, Qobuz, UPnP™ (hi-res streaming), Roon Ready

USB
2 x USB Type A Socket (front and rear)

Digital (S/PDIF)
2 x Optical TOSLink (up to 24bit/96kHz)
1 x Coaxial RCA (up to 24bit/192kHz, DoP 64Fs)
1 x HDMI ARC (optional)

Connectivity
Updates
Update your system wirelessly via the Naim app.

Network
Ethernet (10/100Mbps), WiFi (802.11 b/g/n/ac with internal antenna)

Formats
Internet Radio Formats
Windows Media-formatted content, MP3, ACC, OGG Vorbis streams and MMS

Audio Formats
WAV - up to 32bits/384kHz
FLAC and AIFF - up to 24bit/384kHz
ALAC (Apple Lossless) - up to 24bit/384kHz
MP3 - up to 48kHz, 320kbit (16 bit)
AAC - up to 48kHz, 320kbit (16 bit)
OGG and WMA - up to 48kHz (16 bit)
DSD - 64 and 128Fs
Notes: Gapless playback supported on all formats.

Physical
Dimensions
95mm x 245mm x 265mm (HxWxD)

Finishes

Power Consumption
Typical use: 90W
Network standby mode: <2W
Deep sleep: <0.5W
Network Standby (with SD Card and/or USB devices attached): > 15W*.
*Actual power consumption will vary depending on the size and type of attached SD card or USB devices

Ripping and Storage
Storage
Store up to 20,000 tracks to a local USB connected storage device and serve to a network-connected player.

Supplied with
Remote control, Power-Line Lite mains cable (UK denominations only), cleaning cloth and quick start guide.

Upgrades
Mains Cable
Power-Line mains cable

Amplification
External power amplifier or subwoofer

User Control
App Control
Naim App for iOS and Android

Front Panel
5" colour TFT display and rotary volume control with proximity sensor and four buttons

Handheld

Crossover frequency
270Hz - 2.700Hz

Dimensions (HxWxD)
411/2x117/8x151/4" (105.3x30.3x38.8cm)

Net weight (unit with grille)
46.6lbs (21.15kg)

Focal & Naim

Focal & Naim werken al tijden samen, en dat maakt natuurlijk een perfect duo.
In dit geval heeft zowel Focal en Naim exclusieve combo deals.

Mocht je dus niet naar een set als de Focal Chora 826 & Naim Uniti Atom kijken, dan is er ook nog genoeg ander keus!

Bundel 1
Focal Chora 806 & Naim Uniti Atom.

Tijdelijke bundelprijs € 2.999,- (setprijs tot uiterlijk 31 januari 2021 verkrijgbaar)

Bundel 2
Focal Chora 826 & Naim Uniti Atom.

Voor deze set heb ik ook even de losse prijzen:
Uniti Atom: 2925 Euro
Focal Chora: 1399 Euro
Naim Luidsprekerkabel 2x4m: 475 Euro

Tijdelijke bundelprijs € 3.499,- (setprijs tot uiterlijk 31 januari 2021 verkrijgbaar)

Bundel 3
Focal Aria 926 & Naim Uniti Star.

Tijdelijke bundelprijs € 5.999,- (setprijs tot uiterlijk 31 januari 2021 verkrijgbaar)

Bundel 4
Focal Kanta 1 & Naim Uniti Star.

Tijdelijke bundelprijs € 7.999,- (setprijs tot uiterlijk 31 januari 2021 verkrijgbaar)

Bundel 5
Focal Kanta 2 & Naim Uniti Nova.

Tijdelijke bundelprijs € 9.999,- (setprijs tot uiterlijk 31 januari 2021 verkrijgbaar)

Uitpakken

Tijd om de gehele set uit te pakken.

Laten we beginnen met de Naim Uniti Atom en de Naim banana audiokabel.

Een stukje over de geschiedenis van Naim!

Ook de Atom is netjes door Naim ingepakt. Iets wat we ook bij de Mu-so 2nd Gen en Mu-so QB 2nd Gen zagen.

Naim levert met de Uniti Atom een afstandsbediening, stofdoek, 4 batterijen, handleidingen en twee soorten kabels om de Atom van stroom te voorzien. Eén voor in de UK en de andere voor de stekkers die wij in NL gewend zijn.

Als reviewer van verschillende producten heb ik een hoop afstandsbedieningen mogen gebruiken. Dit is by far de beste afstandsbediening die ik tot op heden heb mogen proberen/gebruiken. De afstandsbediening is duidelijk, ligt lekker in de hand en licht ook nog eens op bij gebruik, hoe gaaf is dat! Sterker nog, de middelste - grootste gedeelte licht op en laat zien hoe hard de Uniti Atom staat. Wat daarnaast ook bijzonder is. Bij het optillen van de afstandsbediening licht ook de draaiknop op de Atom op.

De onderkant van de Atom is niet heel spannend!

De voorkant is echter wel spannend. Wat een prachtig apparaat! Linksonder zit het logo van Naim, wat oplicht bij gebruik, USB poort en hoofdtelefoonaansluiting. Aan de rechterkant zitten vier knoppen waarbij de Atom kan worden opgestart, muziek op pauze/afgespeeld kan worden. De onderste twee zijn voor de input en favorieten. Bijvoorbeeld via de Naim app kun je zoeken naar radiozenders en deze ook in de favorieten zetten. Door een paar keer dit knopje in te duwen, kan je binnen no-time weer je radiozender starten.

Bovenop zit een grote draaiknop waarmee het geluid harder/zachter te zetten is. Tijdens het draaien én zelfs wanneer je je hand in de buurt houdt licht de volumemeter op.

En als kers op de taart is voor een kleurenscherm waarmee alles te zien is. Daar kom ik straks op terug!

De grillen die wij eigenlijk ook in de Mu-so 2nd Gen zagen, komen ook weer terug in de Atom. Een prachtige afwerking al zeg ik zelf. En het werkt daadwerkelijk ook, waar de grillen wat ‘warmer’ worden.

Aan de achterkant vinden wij de nodige aansluitingen. Van links naar rechts:
- Aansluiting voor het lichtnet
- Aansluiting voor 2 speakers d.m.v. een banana connector.
- Netwerkaansluiting (de Uniti Atom heeft ook nog eens WiFi en Bluetooth)
- USB aansluiting voor je muziek op een HDD/SSD
- HDMI aansluiting voor audio input
- (Rechtsboven) digital inputs waarvan 1 via een tulpstekker
- (Rechtsonder) ground switch voor (floating of default), Preamp Output en input voor bijvoorbeeld een platenspeler (en ook dat klinkt prachtig).

Bij deze set wordt er ook nog eens een luidspreker kabel van 4 meter meegeleverd.

Tijd om de Focal Speakers uit te pakken!
Het volgende wordt meegeleverd:
- Stofkap
- Handleiding
- Naalden en doppen om de speakers op de grond te zetten
- Een onderstel om de speakers op te zetten waarbij ze licht naar boven worden gekanteld, bijbehorende schroeven en inbus

Hoe vaak pak je een speaker op een dusdanige manier uit? Zelden! Eerste opvallende zaken. De speaker ziet er mooi uit. Eén midrange speaker en twee woofers. Uiteraard bovenin de tweeter!

Het fijne van de speaker is dat deze een aan de voorkant een baspoort. Of je de speaker nou dicht in een hoek staat, of ver weg. Dat effect is dan minder hoorbaar dan dat wanneer deze achter zit.

En voor de volledigheid een overzicht van de elementen van de Chora 826. Overigens is dit ook gelijk één van de andere te selecteren kleuren. Prachtige afwerking al zeg ik zelf!

De zijkant heeft een soort geborstelde houten afwerking.

De speaker is niet bi-wire te gebruiken. Hier gaat het dus puur om twee full-range aansluitingen.

Aan de onderkant kan worden gekozen om de naalden/doppen direct in te schroeven of via de verhoging. Deze kan namelijk ook vast worden geschroefd, waar vervolgens weer de naalden/doppen in worden geschroefd.

Het gebruik van de verhoging resulteert in een net iets naar boven gekantelde speaker. Dit zorgt er eveneens voor dat het geluid veel beter op je af komt. Er kan natuurlijk ook worden gekozen het niet te gebruiken en direct de doppen/naalden aan de onderkant van de speaker te schroeven. Dan staat deze ‘normaal’/horizontaal.

Ik moet bekennen dat ik het best mooie speakers vind. Dat blauwe en zwarte steekt mooi tegen elkaar af. Ook het logo van Focal is niet al te gigantisch op de speaker afgebeeld.

Het logo van Focal moet mij soms een beetje denken aan het moment dat ik voor een bezorging teken bij PostNL. Dan streep je ook maar even wat op de PDA. Of ik moet leren schrijven, dat kan ook..

Uiteraard zitten er ook bij deze speakers stofkappen. De stofkappen van tegenwoordig worden magnetisch bevestigd. Ik weet nog in tijden van mijn oude zuilen dat de pinnetjes van de stofkappen in de speakers gingen. Online kwam je een hoop verhalen tegen van mensen die na verloop van tijd geen pinnetjes meer op de stofkappen hadden, maar wel in de speakers hadden zitten. Tsja, dan zit je! Gelukkig is het allemaal dus even wat slimmer/handiger tegenwoordig.

Ik ben een man van humor…. When you see it..

Aansluiten

Tijd om de Naim Uniti Atom & Focal Chora 826 op elkaar aan te sluiten.

Tijd om de Uniti Atom aan te zetten! en het valt gelijk op dat het best een groot schermpje is.

Zo is de gehele installatie via het schermpje i.c.m. de afstandsbediening te volgen, maar ook via de app.

De Naim Uniti Atom wordt netjes geüpdatet.

Via het menu is een naam te selecteren. In dit geval blijf ik bij Uniti Atom.

De Atom is bomvol opties. Zo zit er ook een chromecast optie in de Atom. Zo kan je bijvoorbeeld muziek/films of dergelijke streamen naar de Uniti Atom. Bijvoorbeeld vanuit je Chrome browser, of van YouTube.

Ook via Chrome én via de Naim app zijn multiroom setups op te zetten.

Via de Atom kan er ook een UPnP-server worden opgezet. Dit houdt in dat er via een datadrager die via de USB-poort wordt aangesloten, een UPnP server kan worden opgezet. Stel dat je een HDD via USB aansluit met daarop 1000 nummers. Dan kan je via andere apps weer muziek van de Uniti Atom afspelen. Dit kost echter wel wat meer stroom.

Eenmaal klaar met de installatie is het ‘homescreen’ zichtbaar. De volgende zaken zijn zichtbaar:
- Nu afgespeeld
- Spotify
- Radio
- USB
- Ingang (waarbij de verschillende digitale ingangen of HMDI kan worden gekozen)
- Favorieten (radiozenders zijn onder presets/favorieten te zetten die je vervolgens weer snel kan worden teruggehaald)
- Instellingen

Onder instellingen zitten de volgende opties - verdere diepgang van de instellingen komen terug in het hoofdstuk software:
- Taal
- Netwerkinstellingen
- Fabrieksinstellingen
- Info

Je kan zeggen wat je wilt, maar het is wel gigantisch duidelijk wanneer de volume wordt aangepast. :)

Met de afstandsbediening is via de internetradio naar vrijwel alle radio zenders ter wereld te zoeken. Ook via de app wordt de bitrate van de radiozenders laten zien.

Pas geleden werd tijdens het Tweakers Oktoberfest event mij gevraagd of ik trots ben op bepaalde foto’s. Dit is er zo één die ik persoonlijk erg mooi vind. En dat is natuurlijk toch ook niet zo gek met een mooi apparaat.

Mocht je dus zenders in de favorieten zetten, dan komen die hier in de lijst te staan.

Er kan ook voor worden gekozen het scherm uit te schakelen wanneer er muziek wordt afgespeeld.

Bij het spelen van muziek via bijvoorbeeld een radiozender of podcast, dan wordt de label ook op het scherm weergegeven.

Wanneer je weer richting de Atom reikt zie je wat meer info over de huidige artiest en andere info. :) Na een korte tijd gaat het beeld weer naar de vorige afbeelding.

Software

Mocht je niet de app willen gebruiken, kan de Naim Uniti Atom natuurlijk ook gewoon alleen met de afstandsbediening worden gebruikt. Echter.. Naim heeft best een fijne app, die eveneens voor de andere Naim producten kan worden gebruikt.

http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-2.jpg http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-3.jpg

De app vraagt de afstandsbediening te gebruiken en te koppelen. Daarna kan het apparaat via de app worden geselecteerd, die moet worden ingesteld.

http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-4.jpg http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-5.jpg

Wat ik persoonlijk fijn vind; in mijn geval gebruik ik een iPhone 12 en kon ik binnen een aantal seconden de AirPlay-luidspreker configuratie doorlopen, waarbij het WiFi netwerk zou kunnen worden ingesteld.

http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-9.jpg http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-10.jpg

Binnen enkele seconde is eigenlijk de versterker ingesteld. Vervolgens zoekt de app naar de kamer, en gaan met die banaan!

http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-11.jpg http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-12.jpg

Bij het openen van de app worden de kamers weergegeven. Zo kan er door het instellen van multiroom meerdere speakers en versterkers worden gesynct met elkaar. Zo kan alles door het gehele huis op hetzelfde moment afspelen. Tijdens de installatie wordt er ook nog gekeken naar de huidige versie van de firmware. Deze kan dus ook via de app worden geïnstalleerd/geüpdatet.

http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-13.jpg http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-16.jpg

Ook via de app is de naam aan te passen tot een aangepaste naam of de standaard presets.

http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-19.jpg http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-21.jpg

Volgens mij heb ik al eens aangegeven in deze review dat de Naim Uniti Atom behoorlijk wat opties heeft. Ook Chromecast kan via de app worden ingesteld. Zo kun je vervolgens met Google Home de Naim speaker/versterker als Chromecast worden ingesteld.

http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-22.jpg http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-23.jpg

Na de installatie kom je in de ‘homescreen’ van de app - na het selecteren van de versterker.
De app heeft redelijk wat opties en is best overzichtelijk.
De standaard presets zijn als volgt:
- Favorieten
- Digitaal 1
- Digitaal 2
- Digitaal 3
- HDMI

In het midden kan er worden geswitcht tussen
- Presets
- Albums
- Artiesten
- Radio
- Afspeellijst

Onderin zijn onder presets/favorieten de radiozenders opgeslagen. Deze kunnen worden aangepast, toegevoegd en helemaal naar je hand worden ingesteld.

http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-27.jpg http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-28.jpg

Uiteraard kan de versterker ook naar wens worden ingesteld. De volgende instellingen zijn via de app aan te passen:
- Stand-by
- Stijlen (kleur van de app)
- Ingang instellen
---- Favorieten
---- AirPlay
---- Analoog 1
--------- Lip Sync (0 = standaard)
--------- Ingangsgevoeligheid Hifi (2,5V)
--------- AV vast volume (uit)
---- Bluetooth
--------- Versienummer
--------- IP-adres
--------- Tijdzone
--------- Gebruiksgegevens delen
--------- Aantal overige opties m.b.t. privacybeleid van Google e.d.
---- HDMI
--------- Automatische HDMI-keuze
---- Qobuz
--------- Ingang geactiveerd
--------- Plaats Qobuz-favorieten op het startscherm (ja/nee)
--------- Kwaliteit (Hi-Res - 24- Bit / 192 kHz)
--------- Inloggen op Qobuz
--------- TIDAL-app openen
---- Servers
---- USB
- Audio instellen
---- Maximumvolume (85 standaard ingesteld)
---- Luidsprekerbalans (0 standaard = center)
---- Max. Volume hoofdtelefoon (100)
- Registreer uw product
- Zoeken naar updates
- Andere instellingen
---- Naam kamer (Uniti Atom)
---- Timezone (Europe/Amsterdam)
---- Netwerkinstellingen (draadloos/bekabeld)
--------- DHCP (aan/uit)
--------- Overige IP info
---- Tijd tot autom. stand-by (20 minuten)
---- Servermodus
---- Muziekdatabase opnieuw opbouwen
- Betreffende
---- IP-adres & overige ip info
- Help

http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-30.jpg http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-28.jpg

Qua steaming is er ook echt een hoop wat de Naim Uniti Atom ondersteunt;
Chromecast Built-In, Qobuz, Apple Airplay, TIDAL, Spotify® Connect, Bluetooth (AptX HD), Internet Radio™, UPnP™ (hi-res streaming), Roon Ready

Met Spotify, Tidal of dergelijke is het zoeken naar een nummer wat je wilt via je mobiele device en vervolgens de Naim Uniti Atom selecteren via de app.

De Naim app op de telefoon is stabiel en werkt eigenlijk zonder problemen. Ik heb nog geen crash gehad én zelfs geen één probleem gehad met het spelen van muziek via de ‘externe speakers’ op Spotify. Ergo, als je Spotify/Tidal op je telefoon opent en de Atom als ‘luidspreker’ selecteert.

Wat natuurlijk ook gelijk enorm gaaf is, is dat de Naim Uniti Atom gelijk een albumcover op het schermpje toont. Of het nou een podcast of spotify nummer is.

Muziek & films

En dan is het eenmaal zover, tijd om de Naim Uniti Atom en de Focal Chora 826 speakers te beluisteren.
Persoonlijk valt het mij ook gelijk op hoe gebalanceerd en helder deze set klinkt.
De Chora 826 klinken erg vol, de bass is goed aanwezig. Sterker nog, ik vind de Chora 826 qua lage tonen beter klinken dan de Bowers & Wilkins 702 S2. En als liefhebber van de 702’s zegt dat wel iets. Dit maakt de Chora 826 uitermate geschikt voor films en muziek waar je ook juist wat meer lage tonen wilt horen.

De Focal’s klinken op mids en hoog onwijs neutraal. Bij prachtige klassieke nummers als een Moonlight Sonata (1st movement) van Bach, klinken de lage tonen van de piano zo neutraal, scherp en mooi. De lage tonen zijn perfect. Het is echt alsof ik naar speakers van 3000+ euro aan het luisteren ben.

Als je dan The Martian, James Bond of Mission Impossible kijkt, dan merk je dat je met deze speakers en de versterker echt de film wordt ingezogen. In dit geval is het zo helder, dat je voor je gevoel op de set bent. De diepe klanken van de Chora 826 komen prachtig naar voren.
Zeker in actiefilms of andere films waar veel met geluidseffecten gebeuren, kun je echt meegenieten van de kleinste dingen. Zoals een Mission Impossible waar je tussen de muziek en spraak kogelhulzen hoort vallen. Een ervaring op zich.

De Naim Uniti Atom is een geweldige stereo versterker, met eigenlijk alle nodige opties die je nodig zou hebben. Initieel dacht ik dat de 40 watt niet genoeg zou zijn, nou ik kan je verzekeren dat dat zeker niet het geval is. Volgens mij gaat het hier ook om een stukje Britse bescheidenheid. Als je wilt kun je met gemak de ramen in het kozijn laten trillen. En dan vervormt het geluid niet eens. Of je nou Spotify of Tidal er tegenaan gooit. De Naim Uniti Atom speelt het gewoon prima af.

Ik ging van een Denon x6400h surround versterker naar de Naim Uniti Atom stereo versterker, en dat verschil - zelfs met dezelfde speakers - is echt gigantisch hoorbaar.
Mocht je dus op zoek zijn naar een 2.0 set, en je wilt ergens beginnen, dan kan ik persoonlijk deze set toch echt aanraden.

Koop vooral ook geen surroundversterker als je daadwerkelijk een 2.0 set wilt. De kosten gaan naar meerdere - en vooral niet benodigde - componenten en licenties. Deze kosten kunnen in dat geval beter in goede stereo elementen worden gestopt. En dat verschil ga je merken.
Voorheen maakte ik gebruik van twee zuilen op een surround versterker, en daarop merkte mijn vrouw en ik samen vaak op dat wij spraak minder goed konden verstaan. Met een pure stereo versterker is dat probleem weg. Echt waar; spraak is enorm helder en geweldig verstaanbaar. Ook in heftige films waar er veel wordt gesproken, én waar er ook nog eens enorm veel achtergrondgeluid is, is de spraak helder. Wij hebben oprecht enorm vaak momenten gehad dat we terug moesten ‘spoelen’ om nogmaals te horen wat er werd gezegd - of juist extra ondertiteling aanzetten.

Zo staat ook weer dagelijks de Spotify lijst aan met: “Your Top Songs 2020”. Dat zijn dan ook gelijk de nummers die je al zo vaak heb kunnen luisteren dat je ze kan dromen. En ook met deze set klinkt het echt geweldig.
Sterker nog, ik betrapte mijzelf erop dat ik bij een aantal nummers gewoon in het midden van de bank ging zitten om precies het muziek te luisteren zoals die werden voorgeschoteld door deze set. Dat zijn momenten dat ik kan genieten. Ik zeg het vaker in mijn audioreviews. Ken je het gevoel dat muziek je laat bewegen? Met zo’n set en de combinatie van nummers voel je toch een soort van geluk, je gaat lichtjes bewegen. Genieten gewoon.. :D

Onderstaand nummer speel ik echt op elke set speakers, koptelefoons, in-ears en overig af. En ook dit geval is het weer genieten. De instrumenten zijn echt kraakhelder. Omdat de speakers ook lichtjes zijn gekanteld (naar boven - is overigens een keuze, hoeft natuurlijk niet) komt het geluid ook beter op je af.

Zo, even vooruit spoelen naar kerst. De diepe stem van Andrea Bocelli komt echt prachtig naar voren. De Chora 826 laat het echt zuiver klinken. De instrumenten op de achtergrond worden ook mooi weergegeven. Er is geen vervorming van instrumenten hoorbaar.

De Atom wordt ook goed herkend door Roon. Zo kun je gemakkelijk muziek streamen naar de Uniti Atom.

En zo heb ik ook nog een hoop andere Spotify (via bijv. Airplay), Podcasts, radiozenders via de Uniti Atom af kunnen spelen. De Naim Uniti Atom is in mijn optiek echt een kleine powerhouse met een hoop opties.

De Naim Uniti Atom & Focal Chora 826 hebben mij beide positief verrast.
Sterker nog, ik ben best een ‘zeur’ als het op audio aankomt, maar met deze combinatie zou ik nog oprecht gelukkig zijn ook - en mijn vrouw ook. Luisteren van muziek (zeker met de wat ‘zwaardere muziek’), kijken van films het gaat allemaal met deze set.

De Chora 826 is ook te koop in andere kleuren mocht deze afwerking nou niet de juiste zijn. De Focal Chora 826 heeft de mogelijkheid gekanteld te staan, en dat geluid komt dan ook echt oprecht beter op je af. Dat merk je aan alles. Het is natuurlijk een eigen keuze, je kunt natuurlijk ook de naalden of doppen er direct onder schroeven. Maar de keuze om wat te kantelen die Focal met de 826 meegeeft is echt een gaaf iets. Zelf heb ik dit nog niet eerder meegemaakt.
Nadeel van de Chora 826 is dat, door het kantelen, snel stof op de voorkant van de speakers komt. Het trekt namelijk wel wat stof aan.
Maar, dat zijn voor- en nadelen op het visuele vlak. Wanneer ik met de Focal Chora 826 puur focus op het geluid, heb ik eigenlijk geen aanmerkingen. Echt, oprecht. Ik kan er geen één bedenken. Echt alle nummers - en ik heb er een hoop mogen beluisteren - klinken echt heerlijk, perfect gewoon.

De Naim Uniti Atom heeft fijne (en vooral stabiele) software en is met het schermpje ook gewoon fijn te bedienen. Dat de afstandsbediening verlicht is, is natuurlijk ook gewoon erg handig. De afwerking van de Uniti Atom is daarnaast ook echt prachtig. Het geborstelde staal aan de bovenkant, draaiknop en natuurlijk het verlichte logo zorgt wel voor een pronkstuk. Het oog wilt immers ook wat. ;)
Het mindere deel van de Uniti Atom is de prijs bij losse aanschaf. €2900~ isch is natuurlijk wel een investering. En deze set samen kost nu; ongeveer €3500 euro.
Ja, het is een investering, maar wel één die zich terug laat betalen ... in puur genot.

Het fijne van deze set is dat er ook een Naim kabel wordt meegeleverd. Dit resulteert in een complete set waarmee je gewoon direct aan de slag kan.

In de maanden dat ik deze set nu heb kunnen lenen, zijn mijn vrouw en ik eigenlijk oprecht blij met de Naim Uniti Atom en Focal Chora 826. “Hier kunnen wij echt wel de komende jaren mee vooruit” vertelde mijn vrouw meerdere malen. Ik deel het gevoel.
Het voelt vanwege zo’n bundel als een instap, maar dat is het eigenlijk niet. Zoals ik al eerder in deze review aangaf geven deze speakers echt een gevoel of ze in een ~3k prijsrange zitten. Persoonlijk vind ik dat enorm knap. Deze bundel is dus niet zomaar een instap, het is een goede start. Ik vind het een prima set. En zelfs dat vind ik een understatement!

Beide krijgen van mij 5 sterren. Prima deal en zeker een uitstekende combinatie.

Heb jij ook een Naim Uniti Atom?

Leuk om een review te zien in dit segment. Heb de Atom hier thuis nog draaiende in demo gehad icm met mijn Harbeth speakers. Was verrast door de kracht en rust die de Atom wist te bieden tov mijn vertrekkede Big Kahuna 2020AE Denon amp. Vond de Atom vooral lekker muzikaal. Laag kwam goed door(zeker op monitoren die hier draaien.)

Nadeel vond ik verder wel dat de coverart al snel niet echt zichtbaar mee was op afstand. Uiteindelijk gaf bij ons de Room Perfect de doorslag om voor een Lyngdorf te gaan ipv de Atom, als de akoestiek beter was geweest had het maar zo de Naim kunnen zijn.

Buiten dat, nette prijs voor een all-in-one met speakers er bij.
Klopt, in dit segment zie je op dit moment nog steeds veel te weinig voorbij komen. Maar, daar gaan we hopelijk wat verandering in kunnen brengen ;).
Ik vind het persoonlijk best een gaaf ding. Ook op de afstand vanaf de bank (andere kant van de kamer) vind ik persoonlijk het scherm nog best leesbaar. Maar, coverart is inderdaad vaak niet over het gehele scherm, waardoor dat wel net iets kleiner wordt.

Leuk om met zulke dingen te spelen. :D Ook als je zo'n set even als demo kan testen.