Dell XPS 13 9310 (cn93214sc)

Specificaties 13,4" • 1920x1200 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Dell XPS 13 9310 (cn93214sc) Review

theBazzTestpanel 14 december 2020, laatste update op 15 december 2020, 1.717 views Testpanel

Dell XPS 13 9310 (cn93214sc)

Als je op zoek bent naar een makkelijk mee te nemen laptop, met een super scherm voor al je dagelijkse werktaken is dit een heel goede keuze.

Pluspunten

• helderheid van het scherm
  • robuust gebouwd
  • heerlijk toetsenbord voor zo'n kleine laptop

Minpunten

• microfoon klinkt blikkerig
  • geen touchscreen

Door het tweakers testpanel ben ik uitgenodigd om de Dell XPS 13 9310 te reviewen. Voor mij super, aangezien dit precies het soort laptop is wat ik dagelijks gebruik. Ik ben geen fanatieke gamer, maar wil een goede laptop voor mijn werk en af en toe een filmpje kunnen kijken.

In deze review deel ik mijn ervaringen met jullie. Het is meteen mijn eerste review, dus als jullie vragen of opmerkingen hebben hoor ik het graag.
Uitpakken van product
De unboxing moet tegenwoordig bij elk product een feestje zijn. Zo ook bij Dell, en ik moet zeggen dat het ze nog gelukt is ook. Waar ik meestal gewoon snel mijn product wil hebben en de doos meteen opzij gooi, komt de laptop in een mooie zwarte doos. Bij open doen glimt de laptop je meteen tegemoet. Onder de laptop zijn zijn vakken voor de oplader het netsnoer en een verloopkabeltje van USB C naar normale USB. Dat laatst is heel fijn aangezien de Dell XPS 13 alleen 2 USB C poorten heeft en geen ‘normale’ USB poorten.

Natuurlijk is zo’n doos mooi. Daar worden ze voor gemaakt. Maar persoonlijk vind ik het wel jammer dat de vakken in de doos van plastic gemaakt zijn, juist nu er steeds meer bewustzijn komt dat we minder plastic in het milieu terecht willen laten komen.
Bouwkwaliteit
Een van de dingen waar ik bij een goede laptop naar kijk (nog voor ik hem aan zet), is de bouwkwaliteit. Hoe vaak heb ik niet een laptop in een winkel geprobeerd waarbij het scherm zonder enige moeite is te vervormen…

Dat zit bij deze laptop wel goed. De buitenkant is van geborsteld aluminium gemaakt. Stevig, ziet er goed uit en ik zie er geen vingerafdrukken op.

Zodra je de laptop openklapt valt op dat er niet gekozen is voor het standaard mat of glanzend zwart, maar dat de laptop een carbon-look heeft gekregen. Ik weet niet van welk materiaal gemaakt is, maar het voelt heel prettig aan aan mijn polsen tijden het typen. Het lijkt iets zachter aan te voelen dan plastic op de een of andere manier.

Het toetsenbord is super. Genoeg travel dat je echt het gevoel hebt dat je aan het typen bent en dat je ook makkelijk blind kun typen. Ondanks dat het een kleinere laptop is heb je voldoende ruimte op het toetsenbord.

Scharnier is stevig, en een klein maar toch heel mooi puntje: zodra je de laptop open klapt gaat hij direct aan.
Scherm
Dit is echt een plus punt! Het is echt een heerlijk scherm. Kleuren zijn mooi en de helderheid is super. Waar ik zelf heel blij van wordt is dat het geen spiegelend scherm is. Helemaal als je zoals ik vaak op locatie op je laptop aan het werk bent tussen twee afspraken door. Je zit dan niet altijd op de beste werkplek en vaak gewoon in een koffietentje of zomers op een terrasje te werken.

Dan is het heel fijn dat je met dit scherm ook kunt doorwerken als de volle zon er op staat.

Mooi van dit scherm is ook dat het een heel dunne bezel heeft. Hierdoor heb je een heel compacte laptop om mee te nemen, maar toch met een groot genoeg formaat scherm.

Nadeel is dat het geen touchscreen is. Voor mijn laatste laptop zou ik nog gezegd hebben dat dit ook helemaal niet nodig is, maar nu ik er aan gewend ben merk ik hoe zeer ik het mis om even snel in te zoomen, tabbladen te sluiten, de cursor even te zetten op een bepaalde zin etc.
CPU en dergelijke
De laptop draait op een Intel Core i7. Helaas kan ik niet zeggen dat ik er zware benchmarks op gedraaid hebt. Ik heb de laptop gewoon gebruikt zoals ik dat altijd doe. En ik mag zeggen dat hij dan perfect functioneert.

Hij voelt snel aan. Een stuk sneller dan de Lenovo Yoga 530 die ik heb (die overigens al 2 jaar oud is). De standaard office programma’s kosten hem geen moeite. Ook audiobewerken (met audacity) gaat soepel en snel.
Eenvoudige videobewerking
Voor de online trainingen die ik geef maak ik regelmatig video’s. Het kunnen bewerken van deze video’s is dan ook een must voor me. Dit is tegelijk de zwaarste belasting die een laptop in mijn bezit ondergaat.
Het zijn geen heel ingewikkelde video’s. Meer wat knippen en plakken, fade aan het einde en klaar zeg maar. Maar ook dat gaat erg goed op deze laptop. Het viel me mee hoe snel de video’s verwerkt werden.
Accuduur
Ik merk dat ik deze laptop bijna niet oplaadt. Ik kan met gemak een hele dag hierop werken zonder te hoeven laden. Nu belast ik hem ook niet heel zwaar (voornamelijk office taken en op internet), maar het valt me wel op.
Geluid
Tja, wat kun je verwachten van kleine speakers in een kleine laptop. Nou, nog best veel blijkbaar. Het blijven kleine speakers, maar het geluid is prima om een film te kijken of om je muziek te streamen tijdens het werk.
Microfoon en Camera
De microfoon en de camera zijn prima voor je zoom-meetings. Al klinkt het geluid wat de microfoon opneemt wat blikkerig.
Ergonomie
Tja, hoe goed is de ergonomie van een laptop... Als ik echt goed wil zitten op een voor mij goed ingestelde werkplek gebruik je natuurlijk geen laptop.

Dat gezegd hebbende, is dit een heel fijne laptop om mee te werken. Voornamelijk doordat de laptop lekker dun is, waardoor je je polsen recht kunt houden als je steunt op een bureau. De travel van de toetsen is prima waardoor je makkelijk blind kunt typen.

En wat ik zelf vooral belangrijk vind, het scherm is super. Waardoor je in elke kijkhoek prettig werkt.
Helaas kan ik over dit punt weinig zeggen, op het moment van reviewen zijn er nog geen prijzen bekend.

Een laptop kies je afhankelijk van wat je er mee wilt gaan doen. Wil je een gamelaptop zit je bij deze verkeerd. Als vervanging van een pc met een grote monitor zou ik deze ook niet aanraden.

Maar als je op zoek bent naar een snelle laptop, die je makkelijk meeneemt, waar je heerlijk op kunt werken, of je nu op kantoor zit of buiten in de zon, die je kunt gebruiken voor de meeste taken die je dagelijks uitvoert. En een touchscreen is geen absoluut vereiste...

Dan is dit echt wel een topper! Ik had het van tevoren niet verwacht, maar ben heel blij verrast met deze Dell XPS 13.

Heb jij ook een Dell XPS 13 9310 (cn93214sc)?

Een mooie review, een echte gebruikerservaring. Ik heb zelf ook deze laptop (enige verschil:1 TB i.p.v. 512 MB). Ik herken een aantal punten, waarbij mijn aanvullende ervaringen zijn:
- webcam: dusdanig matig dat ik een externe webcam heb gekocht. In vergelijking met mijn 5 jaar oude Surface Pro 4 is dit echt een stap achteruit in helderheid en resolutie. Toegegeven: hij moet erg klein zijn vanwege de dunne bezels, maar dit is wel matig, zeker bij zwakker licht.
- hij is rap en grafisch ook vlot. Ik speel er Fortnite op op medium settings. De ventilator heeft het wel erg druk, maar het is goed speelbaar
- super portable. Klein, dun en licht.
- weinig poorten. 2 USB-C /TB4 poorten. Wel is er een USB-C naar USB-A adapter meegeleverd. Maar dus geen HDMI op DP helaas.
Ik onderschrijf de conclusie: een topper met een paar kleine steekjes...
Thanks voor de aanvulling.

Gamen heb ik niet getest omdat ik dat niet meer doe. Bovendien, als ik weer echt zou willen gamen zou ik een heel andere laptop daarvoor kopen (of liever een goede desktop game pc samen stellen), maar fijn te horen dat het wel kan.

De camera is voor mij met zoom-meetings en dergelijke goed genoeg, maar ik kan me voorstellen dat anderen hogere kwaliteit nodig hebben.
Om het beste van beide werelden te hebben (portabiliteit en gaming) heb ik bewust voor een laptop met Thunderbolt gekozen om eventueel later nog een eGPU te koppelen. Daarmee zou het nut van de ingebouwde Xe-GPU vervallen, maar voorlopig gebruik ik die nog.
Bedankt voor je mooie review. Ik ben zelf benieuwd of iemand al de hardware met een Linux distro getest heeft. Over het algemeen staat dell goed bekend met deze lijn om Ubuntu erop te laten functioneren.

Weet iemand ook het gewicht? Op de site van Dell zie ik alleen maar dat die weinig weegt.

Ps. Ik zag dat Dell de XPS 13 ook met touchscreen uitvoering heeft.
Goed te horen dat er ook een touchscreen versie is. Dat maakt hem voor mijzelf meteen een stuk aantrekkelijker.

Ik gebruik zelf meestal Ubuntu, maar heb dat op deze laptop niet getest omdat ik hem alleen maar voor de review had.