LG 75NANO996NA Zwart

Specificaties 75" • 8K Ultra HD • LCD • HDR • 1 tuner • 100Hz - Bekijk alle specificaties

LG 75NANO996NA Zwart Review

CijborgTestpanel 16 december 2020, 1.229 views Testpanel

LG 75NANO996NA Zwart

Met de LG 75NANO996NA tover je jouw woonkamer is een absolute bioscoop. Met indrukkende kleuren en de hoge resolutie krijg je de perfecte ervaring bij jouw serie of show. De NANO heeft goede speakers met een duidelijke en sterke bass. Zo heeft de TV veel instelbare mogelijkheden.

Pluspunten

• Afstandsbediening is soepel
  • Kwaliteit is wereld van verschil
  • Enorm goed geluid voor een TV
  • Veel tweak opties
  • Quick resume wanneer je TV opstart
  • Beleving

Minpunten

• Groot (nadeel bij kleine ruimte)
  • In-uit schakelen is hoorbaar. Kan een probleem zijn voor sommige mensen
  • Zwartwaarde kan beter

Introductie

Over mij
Begin dit jaar heb ik mee gedaan aan een pol om bij de LG Dealerdagen aanwezig te zijn en de mogelijkheid te krijgen om een van de nieuwste LG producten uit te testen. Zo wil ik Tweakers en LGBenelux bedanken voor de mogelijkheid om twee weken lang de LG 75NANO996NA uit te testen en te gebruiken. Deze review is geschreven vanuit mijn perspectief als voornamelijk gamer en iemand die dagelijks gebruik maakt van een gaming minotor en vooral gebruik maakt van een TV bij het casten van Youtube video's of Netflixen.
De LG 75NANO996NA
De LG 75NANO996NA is een grote televisie die jouw veel mogelijkheden geeft als het gaat om kleuraanpassingen, beeld en geluid. Als je op zoek bent naar jouw persoonlijke thuis bioscoop dan is de NANO een van de TV's waar je naar kunt kijken. Bij deze TV krijg je haarscherp beeld door de 8K mogelijkheden, de kleuren voelen natuur getrouw. Ook is er over het geluid veel te vertellen. In de inhoudsopgave zie je alle onderdelen die aan bod komen en vertel ik vooral vanuit mijn perspectief hoe mijn ervaring met de LG 75NANO996NA was.
Featureset
De LG 75NANO996NA is een 8K Ultra HD televisie met een resolutie van 7680x4320. De voordelen van deze TV ligt vooral in de kwaliteit van het scherm en het goede geluid. Dit heeft vooral te maken met de HDR ondersteuning.
  • Dolby Vision, HDR10, HDR10+, Hybrid Log Gamma, Technicolor HDR.
Met vier HDMI ingangen die allemaal afgesteld zijn op HDMI 2.1 hoef je geen enkele HDMI verbinding te beperken of uitsluiten voor de beste kwaliteit.
  • De WiFi (5Ghz ondersteuning) mogelijkheden en de Casting naar de LG WebOS is erg goed.
  • Twee grote pluspunten zit in de afstandsbediening, de pointer is nauwkeurig en erg fijn en de spraak naar TV optie is alleen fijn bij de Youtube app.
Kennismaking
De LG 75NANO996NA is bij mij bezorgd door een grote bestelwagen. Omdat de TV + verpakking zo zwaar en lang is, is het belangrijk dat je nooit in je eentje de TV probeert mee te nemen. De NANO is afgerond 167cm lang en weegt 43kg. De verpakking is een stuk groter namelijk; 189cm. Op de verpakking zie je direct dat LG adviseert om door twee personen de TV uit de verpakking te halen en in elkaar te laten zetten.

Als je genoeg ruimte hebt gemaakt in je woonkamer kan je de tv aan de onderkant open maken om hem vervolgens recht op te zetten. Zo duw je de verpakking omhoog waardoor je niet aan de TV hoeft te trekken om hem eruit te halen.
Bouwkwaliteit en afwerking
Meeste dozen krijgen tijdens de bezorging al veel te verduren. Zo kwam die van mij aan met duct tape om de handvatten, waarschijnlijk omdat die het meest fragiel zijn. Paar deuken en krassen zorgt er gelukkig niet voor dat de inhoud beschadigd is geraakt. De TV is namelijk omgeven door stuk of zes piepschuim balken van 5,5cm breed.
Dit krijg je in de doos:
Piepschuim balken om de TV heen
Een handleiding
Twee TV poten 2x
De afstandsbediening inclusief batterijen
Zakje met schroefjes 6x
Afdekplaat 1x
Extra afdekplaat om de kabels te bedekken 1x

Qua afwerking heeft LG goed nagedacht over het opvullen van de gaten die achterin de TV zitten. De extra afdekplaat bedekt niet alleen de kabels maar sorteert deze ook. In het volledige plaatje krijg je een TV die niet alleen gericht is op beeldkwaliteit maar ook om de functionaliteit volledig te benutten.
De afstandsbediening
De afstandsbediening voelt erg fijn in je hand, dit heeft vooral te maken met de vorming naar je hand. De onderkant is dikker en meer ovaal dan de voorkant. De onderkant is glad afgewerkt terwijl juist de bovenkant met een ander soort strepen lak is bedekt. Alle knoppen die je normaal gesproken zou gebruiken zit op de afstandsbediening, denk hierbij aan Netflix, Prime video, Movies, Menu, Instellingen.

Mocht dit niet genoeg voor je zijn, geeft de LG afstandsbediening je ook de mogelijkheid om iets in te spreken. Voor mijn gevoel ging dit niet altijd even vlot en zoekt de TV alleen dingen op via Youtube. Wat ook een echte verademing is, is de pointer waardoor je alles op je scherm kunt aanklikken.

Over de LG WebOS ben ik erg over te spreken, je krijgt zoveel mogelijkheden waar je uit kunt kiezen. Verschillende apparaten kun je met elkaar koppelen zoals draadloze speakers of telefoons. Wil je direct gebruik maken van een app? dan kan dit ook. Ook kan ik begrijpen dat de OS juist erg rommelig kan ogen voor veel mensen. Aan de andere kant, als je alle opties op één scherm wil hebben, zonder vier of vijf keer door verschillende menu's te werken dan heeft LG het goed gedaan.
Kleurweergave
De NANO heeft tien verschillende beeld opties met ieder z'n eigen kwaliteiten.

1.Vivid

7.HDR Effect

8.Filmmaker mode

9.Expert (Bright)

10.Expert (Dark)

Ik heb vooral gebruik gemaakt van de Cinema en de HDR Effect modus. Bij deze twee opties krijg je bij meeste series of films een goed beeld. Helaas laat de zwartwaardes op zich wachten, je ziet namelijk een lichte gloed die over de zwarte delen heen gaan. Dit zorgt ervoor dat sommige donkere scenes erg moeilijk is om te zien wat er precies afspeelt.

Zo moet je bij iedere optie die je selecteert iets inleveren, of dit nou natuurlijke kleuren zijn, zwartwaardes of goede kwaliteit lichte beelden.
Vormgeving
Qua vormgeving heeft de LG 75NANO996NA een mooie omranding en zijn de bezels zodanig dun dat ze het kijkgenot niet tot nauwelijks beïnvloeden. Wel is de achterkant van de TV wat dikker dan bijvoorbeeld een platte TV die je op de muur hangt. Dit heeft vooral te maken met de luidsprekers in de TV die zowel links, rechts als boven en onderin zitten.

Voor extra stevigheid heb ik een grote plank bovenop mijn TV kast gelegd, dit had meer te maken met de grote van de TV, houd dus vooral rekening met de afmetingen en dat je voldoende ruimte over laat om de TV goed uit te laten springen.
Contrast en helderheid
Afhankelijk van de beeld optie die je hebt uitgekozen kan je de beste helderheid en contrast opties uit de TV halen. Binnen de geavanceerde opties kun je zelfs de Local Dimming omhoog zetten waardoor het verschil tussen donker en licht nog meer wordt benadrukt. Wat ook benadrukt moet worden, is dat er bijna geen 8K content is, op dit moment is zelfs 4K content moeilijk te verkrijgen. Als je via Youtube 8K video's opzoekt is het natuurlijk mooi om te zien maar normale series en films zullen daar voorlopig nog niet in de buurt van komen.
Details
  • Voor afgerond €3.000,- (op dit moment zelfs voor €2.700,- door de €300,- cashback) kun je al een enorme thuis bioscoop creëren.
  • Ghosting
  • Tot zover heb ik geen enkel moment gehad van Ghosting. Bij sommige series zie je wel bepaalde vervaging, echter wijt ik dit aan de serie zelf dan dat de TV niet het beeld kan bijhouden. Vooral omdat ik het voor de rest ook niet meer terug heb zien komen
  • Inbrandgevoeligheid en Pixeldefecten
  • De TV is gloednieuw, voor de duratie van twee weken heb ik geen inbranding gezien van bepaalde beelden. Aangezien mijn bank op ongeveer twee meter afstand staat, zal ik dit vast wel gezien hebben mocht dit er zijn.
LG 75NANO996NA is een goed uitgeruste machine met veel mogelijkheden. Door de afmetingen en de grote van de TV is het voor iedere bioscoop fan een aanrader. De nadelen zijn minimaal en zorgen niet voor een storende kijk ervaring. Je kunt zelfs zonder speakers de TV gebruiken, de bas is erg sterk en zorgt voor extra spanning tijdens intensieve scenes. Door de juiste tweaks toe te passen en je eigen voorkeuren in te stellen kan je op ieder moment rustig wegzakken in je bank.

Heb jij ook een LG 75NANO996NA Zwart?

Hallo Cijborg!
Toen deze testexemplaar bij mij toekwam in november waren de handvaten reeds gescheurd. Wanneer ik te horen kreeg dat die nog enkele tests erna moest ondergaan heb ik de handvaten verstevigd met DuctTape. De verpakking is duidelijk bedoeld voor 1 transport, en niet om verzonden te worden van tweaker tot tweaker. Misschien iets om in gedachten te houden bij aanschaf van een « retour exemplaar », maar voor een volledig nieuw scherm verwacht ik niet echt een probleem :)

[Reactie gewijzigd door road rebel op 23 december 2020 08:08]

Hi Road rebel!

Dat is ook precies wat ik dacht! bij mij was de doos ook met gescheurde handvaten en de onderkant lag er (bijna af) denk na 4/5 keer transport en uit elkaar halen doet die het nog wel redelijk. Het gaat namelijk om de inhoud :) leuk dat je mijn review had gelezen en ook een testexemplaar had gekregen!
Ja, ik was benieuwd of je dezelfde ervaring zou delen: ik kreeg namelijk de indruk dat deze TV tot heel veel in staat is qua beeldkwaliteit, maar dat je naargelang de film of serie (24Hz, 50Hz, 60Hz, SDR, HDR10, DV, duister of niet) in de instellingen moet duiken om het resultaat optimaal te maken (vb. de local dimming, de motion pro). Ik had gehoopt op een instelling die zou werken voor alles, zowel lichte, kleurrijke als voor donkere films, maar tevergeefs. Nu is 14dagen vrij kort om echt gewoon te worden met de instellingen, maar toch... Blijkbaar ervaarde je het ook?
Ben ik helemaal met je eens! je moet ergens op inleveren helaas en dat maakte het moeilijk om een review over deze tv te schrijven. Vooral omdat je alleen je eigen perspectief erbij kunt halen en niet weet wat voor iemand anders fijn werkt.

Hopelijk heeft LG in de toekomst een andere TV die wel een algemene goede setting kan aanbieden zonder al te veel getweak.