WD My Cloud EX2 Ultra 8TB

€ 318,95
Specificaties 2-bay NAS met 8TB opslag - Bekijk alle specificaties

WD My Cloud EX2 Ultra 8TB Review

roeboeNewbie 13 december 2020, 956 views Product gekocht

WD My Cloud EX2 Ultra 8TB

In potentie een mooie NAS voor een uitstekende prijs. Echter kwetsbare Firmware, binnen 24 h na installatie ransomware aanval MARS_DYCRIPT en alle data verloren en apparaat onbruikbaar.

Pluspunten

• Voordelig aanschaf
  • Mooie interface

Minpunten

• Kwetsbare firmware
  • Beperkte instructie

In potentie een mooie NAS voor een uitstekende prijs. Cloud access en nette apps voor synchronisatie op mobiel en tablet. Heb al jaren een MYBookLive draaien.
Echter model kwam begin deze maand hier met verouderde software OS3 twee versies terug, auto update werkte niet. Handmatig update op basis van informatie WD-community was uit te voeren. Vervolgende update naar OS5 duurde twee dagen. Te veel versies en onduidelijke instructies ..

Binnen 24 h na installatie is NAS onderhevig aan ransomware aanval MARS_DYCRIPT en is data verloren en apparaat onbruikbaar. Firmware (linux achtig) blijkt dus eenvoudig te manipuleren, redirect naar ander websites werden hard in geprogrammeerd en een goed lijkend inlog scherm getoond.
Zelfs harde (40 sec) reset geeft geen nieuwe installatie. En laat de NAS onbruikbaar achter. Heb geen idee hoe verder nu.

Conclusie mooi apparaat maar wees wijs met hoe je hem aan een netwerk aansluit.

Heb jij ook een WD My Cloud EX2 Ultra 8TB?

Vraag & Aanbod

Heb zelf al jaren een WD My Cloud EX2 Ultra 4TB draaien sinds 2017.
Een ransomware aanval nooit gehad en het apparaat draait nog als een zonnetje
OS3 draaide er tot Oktober dit jaar op (OS4 is er nooit geweest)
Nu op OS5 Firmware 5.07.118
Na de eerste OS5 uitrol waren er wat issues maar nu met de laatste firmware draait het weer als een zonnetje.
Op diverse apparaten wordt er naar geschreven en gelezen, Game PC, Laptop, iPhone SE, Android 10, chromecast, iPad en Apple TV.
Plex draait erop en films, muziek en foto verzameling is voor alle apparaten te gebruiken.
De shares op het apparaat zij hier allemaal niet openbaar. Dus alleen beschikbaar via aangemaakte gebruikers met wachtwoord en mycloud toegang via email en wachtwoord .
Met de app voor android en iOs sinds nieuwste versie wel wat trager dan voorheen.

Ransomware nooit gehad, waar komt dat dan vandaan? Waarschijnlijk dus zelf gedownload.
Ik zou zeggen, schijven eruit en met Gparted GNOME Partition Editor de schijf partities verwijderen en dan weer plaatsen en opnieuw beginnen.
Wat ik al zei, hier al bijna 4 jaar in gebruik met prima resultaten en nog steeds goed draaiend.

[Reactie gewijzigd door marc64 op 13 december 2020 14:55]

Hoi , en dank voor je reactie en had met eerder apparaat exact zelfde ervaring als je beschrijft, heerlijk om zo te gebruiken..
Heb alle mogelijke virus/malware scanners draaien. De WD My Cloud EX2 Ultra 8TB stond vrijdag nacht als enige apparaat aan, had daarvoor alleen wat documenten, jpg's uit andere omgeving overgehaald. En zag volgende ochtend de geblockte bestanden, en later viel op dat IP verkeer naar een adres 169.254.216.212 liep buiten de lokale netwerk structuur. Reset in alle mogelijke vormen geeft geen reactie (weer zichtbaar als lokaal IP ). Schijven blijken nu leeg zonder parties.

Ga kijken naar je suggestie :
Heb hier geen ervaring mee. :? maar leren is altijd mogelijk

Wat meer onderzoek gedaan en in het verleden bleken outside hacks toch mogelijk:
Dus ik weet het niet, had niet verwacht dat ik zover / diep moest gaan met deze NAS
Dat is super vervelend voor je zeg. Ik heb zelf tot nu toe niet deze ervaring. De beveiliging van deze NAS is niet prima zou ik zeggen. Verder toch wel een prima ding. Ik zou in geen geval dit ding exposen naar het internet bv via de (WD) cloud. Absoluut niet voor geschikt voor denk ik als ik al die verhalen lees. Let ook op de apps die je misschien installeert. Alle services (vooral upnp, ssh) uit op dat ding (op je gehele thuisnet trouwens) behalve die je echt nodig hebt. Ook IPv6 uit (bij voorkeur op je gehele netwerk en router). Het basis OS (Debian) dat onder de MyCloud OS5 zit, is ook niet een echt een nieuwe versie (5j oud). Wel interessant om erachter te komen hoe ze het voor elkaar gekregen hebben. Kan misschien gebeurd zijn via een ander device in je netwerk. Of via een netwerk component.
Hoi, dank voor je reactie, sympathie en mee denken.
Update van mijn ervaringen in december: Was niet in staat de NAS weer tot leven te wekken. Heb hem binnen retour termijn weer richting leverancier gezonden en volledige vergoeding gekregen. Had van meest informatie die er toe doen nog originelen op een andere bron (camera, telefoon, PC). Ergo kon herstellen maar heb gekozen voor een externe USB-harddisk. Deze sluit ik periodiek aan om gegevens veilig te stellen. Geen internet connectiviteit meer, is voor mij te kwetsbaar gebleken en ik kan eigenlijk ook zonder. Kan niet meer achterhalen wat en hoe het mis is gegaan. Inschatting is dat met updaten van OS3 naar OS5 , wat een moeizaam proces bleek, ergens een poort in de router open stond en de inbraak heeft plaats gevonden.
Ik heb hele slechte ervaringen met het nieuwe OS 5 van WD My Cloud.
Begonnen met een My Book live en later diverse WD MY cloud's en weer later de WD My Cloud Mirror Gen2 ben ik met WD helemaal klaar. Ik ben minimaal 24 uur bezig geweest om uiteindelijk de boel zoals ik was gestart, weer up en going te krijgen.
Het systeem werd in eerste instantie tergend langzaam wat wel 2 dagen duurde en vervolgens bleek alle software Smartware en Quickview rijp voor de prullenbak. Dan ga je op zoek naar software die van de werkstations vol continue een backup maken. als het bestand in naam of omvang verandert.
WD biedt - in ieder geval niet meer gratis - iets aan waarmee je net als WD Smartware die functionaliteit weer kan repareren. Bovendien de App's die bij het systeem mee geinstaleerd worden, kunnen de functionaliteit niet een op een overnemen van de app's die ik gebruikte bij OS3.
Kortom hoe kun je als leverancier ik weet die hoeveel klanten duperen om hun goed draaiende systeem volkomen om zeep te helpen. Adviseer die klanten gewoon om bij het oude OS3 te blijven, hoe onveilig dat ook was.
Ik geloof er niks van dat dit OS5 wel waterdicht is, maar wat veel erger is dat de NAS--> USB veiligheidsbackup's onbruikbaar waren gemaakt. Konden niet meer geactualiseerd worden.
Wissen en opnieuw starten. Dit is toch geen manier om je klanten tevreden te houden.
Dat gaat in de toekomst zeker geen systeem van WD meer worden.