Philips 58PUS8545/12 Zilver

€ 949,-
Specificaties 58" • Ultra HD • LCD • HDR • 1 tuner • 60Hz - Bekijk alle specificaties

Philips 58PUS8545/12 Zilver Review

Barryke 13 december 2020, laatste update op 18 december 2020, 4.516 views Product gekocht

Philips 58PUS8545/12 Zilver

Ik heb deze televisie omdat ik Ambilight wou, en de prijs redelijk was. Prima keuze!

Pluspunten

• Ambilight
  • Contrast hoog
  • Draaivoet stevig
  • Afstandsbediening groot
  • Menu vlot

Minpunten

• Geluidmodus maakt stemmen slecht verstaanbaar
  • Microfoon heeft geen UIT schakelaar
  • Afstandsbediening kan vastlopen

Ambilight en buitenkant

Ik heb deze televisie omdat ik Ambilight wou, en de prijs redelijk was (650 ipv 999 euro). OLED vond ik te duur. De beeldkwaliteit en contrast blijkt beter dan verwacht, en ook de standaard is een stevige draaibare voet.

Android TV

De ingebouwde Chromecast blijkt handig, al is het wel lastig om de ambiant foto's slide achtergrond te gebruiken.
Ook wanneer de je Chromecast stopt weet de TV netjes terug te schakelen maar hetgeen dat je ervoor keek, of het nu een App of een input-bron is.

Ook het Philips / Android TV menu is achteraf gezien zeer doordacht en werkt goed en snel. In het begin vond ik nog een beetje onwennig door alle standaard inhoud die getoond werd waar ik nog niets aan had.

Ook een race spelletje via Steam Link App werkt snel genoeg.
De Ziggo Go app werkt beter dan het Ziggo kastje, dus deze app ga ik zeker vaker gebruiken.

Ook leuk is dat het hoofdmenu dus een "kijk verder" lijst toont; verschillende apps bieden daar content aan die je nog niet helemaal hebt afgekeken, zoals een Ziggo F1 race, Netflix film, of Disney serie.

Afstandsbediening en microfoon

In de afstandsbediening zit een microfoon, je moet gelukkig altijd op knop drukken zodat de Google Assistent begint te luisteren. Maar het bevalt mij maar niets dat de TV prive info toont zonder elke keer toestemming te vragen aan mij, bijv. via mijn telefoon. Dit vind ik een groot nadeel van Android TV.
Ik heb enkele keren meegemaakt dat de afstandsbediening OK knop niet reageert: het lijkt alsof deze is vastgelopen en de batterij er even uit of een spraak opdracht doen lijkt te helpen.

Beeldkwaliteit

Ik ben verrast dat beeldkwaliteit van standaard HD beeldmateriaal nog zo redelijk uitziet op deze UHD 4K, ik was een tv gewend die 36 inch was, deze is 58 inch groot. Hier kan ik ook wel eens wat 720p kwaliteit op kijken als het niet anders kan.

Het contrast en kleuren zien er prima uit ook vanuit de andere kijkhoeken. Dit is een LCD IPS MVA paneel en geen oled, maar het komt wel dichtbij..

Ik heb geen ghosting gezien, ook niet bij scrollen of testvideos.

Gebruik als PC monitor

Uit nieuwsgierigheid heb ik ook even een computer aangesloten via HDMI, en de tv reageerde in de game mode weliswaar nog steeds merkbaar trager maar snel genoeg voor gewoon pc gebruik. De purist zal dit vast nog steeds te traag vinden voor een game, maar dat durf ik nog wel aan.

Zeer onwaarschijnlijk (want het lijkt me niet logisch), maar ik krijg de indruk dat de Steam Link app meer responsive was dan de HDMI in poort! :?

Ik heb geen technische dubbelcheck gedaan, maar in het menu wordt melding gemaakt van chroma 4:4:4, dus dat kan gunstig zijn voor kleine tekst. Ik zag tenminste geen blauwe artifacts bij tekst op 100% in Windows op 4k!! Meevaller.

Geluid

Het lijkt erop dat de standen die deze tv heeft voor het geluid niet ideaal zijn. Met de standaard settings klinken de geluiden mooi en vol maar zijn stemmen minder goed verstaanbaar dan het origineel. (vervelend bij het journaal of documentaires)

Als je deze geluid verbeter modus uitzet, klinkt het geluid een beetje doffer (jammer in films) maar zijn stemmen wel goed te verstaan.

Er is dus geen modus waarbij alles normaal klinkt.
Maar uiteindelijk voor films en muziek zeker dikke prima.

Meer vragen?

Als je meer wil weten over deze tv mag je dat mij altijd vragen, misschien kan ik het testen .. en ik vind het ook interessant om iets over te leren.

Heb jij ook een Philips 58PUS8545/12 Zilver?

Weet je zeker dat dit formaat 58 inch een ips paneel is. Ik dacht dat 50 en 58 een va paneel was... En 65 inch ips. Maar weet het niet meer zeker.. Jij kunt het ervaren/weten.

[Reactie gewijzigd door belmonde op 17 december 2020 14:37]

Goede vraag.. dat kan inderdaad variëren per formaat, en het paneel type weet ik inderdaad niet zeker voor dit model.

Dit model blijkt bekend onder verschillende namen;
  • 58PUS8505/12
  • 58PUS8555
  • 58PUS8545
  • 58PUS8535
En het blijkt een MVA paneel;Mijn ervaring;

De kijkhoek is in ieder geval excellent, zowel in het donker als met zonlicht. Dit lijkt niet op een VA paneel. Wel geloof ik dat OLED en QLED een betere kijkhoek hebben op papier maar ik zie het verschil misschien niet eens.

Het paneel is niet mat maar glanst, en ik heb geen last van spiegeling van mijn lampen of ramen, al vind ik ze wel als ik er naar zoek. Perfect wat mij betreft.
Hoi,

Ik heb dezelfde TV en vind dat het beeld standaard veel te roze/zacht is. Beetje sepia achtig.
Verder is me opgevallen er er soms veel artefacten zichtbaar zijn in donkere scenes, en soms zelfs een paarse gloed. Heb hierover al een support case lopen bij Philips.
Artifacten in donkere scènes heb ik ook gezien, maar dit schreef ik toe aan streaming compressie + dat ik een kleine tv gewend was.

Het zacht/rose/sepia achtige is mij niet opgevallen. Een paarse gloed heb ik niet gezien.

Ik hoop dat Philips / TP Vision support je kan helpen, ik hoor graag hoe dit afloopt.

NB.
Geheel ander probleem dat ik nu 2x heb ervaren is dat sochtends de afstandsbediening OK knop niet meer reageert. Oplossingen zijn batterijen er even uit, of een spraak opdracht doen. Het lijkt er op dat de afstandsbediening dus kan vastlopen. Als het nog eens gebeurt bel ik de support. Firmware is al de nieuwste.

[Reactie gewijzigd door Barryke op 18 december 2020 12:23]

Hoe is het afgelopen?
Je vroeg het vast aan FB1983, maar betreft de afstandsbediening kan ik zeggen dat dit probleem niet veel later na een bepaalde update verdwenen blijkt.
Nog een raar probleem trouwens! Disney+ geeft geen 4K beeld op de tv, via een Xiaomi Mi Box S heb ik wel 4K. Tevens bij Amazon Prime via de app geen HDR weergave, wederom via de Mi Box S wel.

Philips is bekend met het probleem en zou opgelost zijn met nieuwe firmware, maar dan speelt bij mij het probleem nog steeds.