Sitecom MD-253 Review

Zudha 27 juli 2010, laatste update op 27 juli 2010, 5.509 views

Sitecom MD-253

Pluspunten

• eenvoudige installatie van disks
  • mooi kastje

Minpunten

• herrie (op zich geen probleem voor mij in de meterkast)
  • onbetrouwbare pc software

Ik wilde een eenvoudige backup mogelijkheid die te benaderen was vanuit mijn twee pc's. Verder is het mooi meegenomen dat er een upnp server opzat.

Installatie ging zeer gemakkelijk. Echter bij de configuratie via de webpage kon ik de configuratie pagina van de media server niet benaderen terwijl alle overige settings wel te benaderen waren. Het leek wel of de twonky server gewoon niet was opgestart.

Een dag later wilde ik weer de nas benaderen op mijn 2e pc en toen zat mijn pc te mekkeren dat er een conflict was op het netwerk (onzin). Mijn drive letter verdween daarna. Dus ik probeerde eens te herinstalleren. De setup gaf nu een of andere lange fatal error waar ik niks mee kon.

Even later gebeurde ook ongeveer hetzelfde op mijn andere pc. Erger nog, als ik mijn windows explorer wilde openen crashte die (waarschijnlijk vanwege die nas problemen want ik had dit nog nooit gehad).

Wellicht is het wel op te lossen maar ik had er geen zin in, het moet gewoon probleemloos werken.
Overigens vond ik 5MB/s schrijven nou niet zo snel (op een 100MBit netwerk), maar wel redelijk in deze prijs klasse.

Het ding maakt trouwens ook best veel geluid, ik had hem al op viltjes gezet want ik hoorde het duidelijk herrie maken door de deur van de meterkast.

Al met al reden om hem snel terug te brengen naar de winkel.

• wd 1TB Caviar Green SATAII 5499rpm 64MB
  • XP pc athlon x2
  • XP pc core 2 6600

Heb jij ook een Sitecom MD-253?

- @swell maar daar is dit ding dan ook voor bedoeld, sorry dat ik het zeg hoor, maar de gemiddelde user die dit koopt hecht weinig waarde aan pc- gerelateerde zaken (anders was er wel een duurdere gekocht)...

meer on topic @review 5MB(byte) schrijven over een 100mb netwerk (mega-BIT hè knul) netwerk is niet slecht, omdat je in theorie nog geen 13MB kunt halen over zo'n netwerk, nu gaat er bij SMB zowiso nogal wat overhead (extra kosten) door de lijn, en mag je dus blij zijn als je er 7 van overhoud... dat jij er 5 haalt zal te maken hebben met de type bestanden, je slechte instellingen (niet zo gek als je niet weet waar je mee bezig lijkt te zijn). en of andere problemen.

jammer dat kenners niet naar dit ding kijken, ik ben voor mijn pa ook op zoek naar iets beters dan een usb schijf aan een asus wl500g routertje... maar dan is de fan idd wel een belangrijk ding.. ik zou ik wel willen weten of er een modbaar os op staat, zodat bijv de host usb poort nog gebruikt kan worden voor een 2e lan poort en je met trunken dus dubbel snelheid kunt halen... - dan lijkt het me namelijk een ideal en zeer goedkoop alternatief voor een 'echte' nas...
Het punt is dat kenners met een grote bocht om dit produkt heen lopen... Die weten wel beter...

50 euro voor een 2-disk NAS, too good to be true...
En ik wil juist de MD-253 een deze dagen halen, maar geluid is een heel belangrijk issue voor mij. Is het niet mogelijk om de fan te vervangen met een stillere?

Heb je het ook geprobeerd op een ander netwerk bijv van vrienden ofzo? En met een ander besturingssysteem dan XP.
of je de fan kan vervangen weet ik niet, maar omdat de pc software niet goed werkt op mijn xp machines is dat niet relevant.

Het moet gewoon werken op mijn netwerk en op XP. Mijn netwerk is goed, nooit problemen mee gehad. Verder moet de driver letter niet zo maar verdwijnen, hij moet zowiezo blijven bestaan bv in disconnected toestand (dit was niet het geval).
Je hebt gewoon een hostname probleem gehad. Map hem op IP en je hebt geen enkel probleem.
inderdaad, klikt eerder als een netwerkconfig/ software config probleem, windows issue.
inderdaad, je krijgt geen melding als er niks aan de hand is. dat is het handige van meldingen 8)7 prima apparaat.

Wel lullig voor de winkel ook dat je niet de tijd neemt het goed te installeren en dan die 2e hands zooi weer bij hen dumpt.