Tweakers zegt: 8,5

OnePlus Nord (8GB ram) Blauw

€ 337,-
Specificaties 6,44" • 2400x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

OnePlus Nord (8GB ram) Blauw Review

MiFo 12 december 2020, laatste update op 12 december 2020, 949 views Product gekocht

OnePlus Nord (8GB ram) Blauw

De meest gehypte Chineese meuk van 2020: -De batterijcapaciteit is met 3640 mAh fors lager dan gespecificeerd. -Hoog standby stroomverbruik (met dataverkeer aan 1.5-2.5% per uur) -Voortdurend last van Google Chrome freeze -Foto's zijn korrelig, bewegende personen onscherp en met zeer onnatuurlijke kleurtinten. -Bluetooth verbinding instabiel -Helderheid scherm fluctueert

Pluspunten

• Geschikt om te bellen
  • Scherm is prettig

Minpunten

• Batterijcapaciteit met 3640 mAh fors lager dan gespecificeerd
  • Hoog stroomverbruik standby
  • Google freeze
  • Foto's onscherp en kleuren onnatuurlijk
  • Fluctuaties helderheid en kleur scherm
  • Bluetooth instabiel
  • Goedkope plastic behuizing
  • Vingerafdruk scanner reageert matig

Om met de deur in huis te vallen: deze telefoon is wellicht de meest gehypte Chinese meuk van 2020.
Ten eerste, de batterij heeft een werkelijke capaciteit van slechts 3640-3680 mAh, oftewel 88% van de gespecificeerde 4150 mAh.
Dat de batterijcapaciteit bij een nieuwe telefoon of tablet onder de gespecificeerde capaciteit ligt heb ik nooit eerder meegemaakt. Deze afwijking is wel fors. Het is te hopen dat de batterij niet snel degradeert.

Ten tweede loopt standby de batterijlading met 1.5- 2.5% per uur terug, toch zo'n 50% per dag.
Zelfs met wifi en mobiel dataverkeer uit, en alle app achtergrondactiviteit afgesloten, en de telefoon zo ingesteld dat het touchscreen standby uit gaat (en ontwaken dus alleen met de knop kan) etcetera, wat de telefoon praktisch onbruikbaar maakt, komt het standby verbruik maar amper onder de 1% per uur (mijn Honor en Samsung zaten respectievelijk op 0.5% en 0.3% per uur)
Intussen weet ik dat dat een oneplus kwaaltje is.
Dus als 10% van de batterijcapaciteit door de marketing afdeling is verzonnen, en 50% per dag op de achtergrond weglekt blijft er met een keer per dag laden nog maar weinig lading over om hem te gebruiken.

Ten derde heb ik voortdurend last van Google apps (zoals maps) en Google Chrome freeze. Een zoekopdracht met Google in Chrome is een gouden combinatie qua disfunctioneren en blijft 9 van de 10 keer hangen met een wit scherm. Verwijderen van cache en Google data en installeren van updates helpt niet. Van dit euvel blijken meerdere oneplus modellen last te hebben heb ik intussen uitgezocht. De oplossing weet ik nog niet.

Ten vierde, de camera is behoorlijk slecht, slechter dan van mijn goedkopere bijna 4 jaar oude Honor 8. De foto's zijn korrelig bij lamplicht. De kleurtint van een reeks foto's na elkaar genomen in dezelfde ruimte varieert als een kleurenwaaier, en van flets tot overdreven geel gekleurd en soms oververzadigd.
Zodra gezichtsherkenning zijn werk gaat doen kan je rekenen op vage vlekken aan de rand van het gezicht.
Beeldstabilisatie lijkt goed te werken, maar bewegende objecten/wezens zoals mijn kat en zoontje zijn vrijwel niet scherp te fotograferen (op dit punt doet de oude Honor ook niet al te best en voor scherpe foto's van mijn zoontje moet ik toch de iPhone SE van mijn vriendin lenen).
Portret mode levert foto's op met vage vlekken ook in het portret en is daarmee onbruikbaar.
Groothoek foto's zijn onscherp. Marco's hoef je niet te proberen.

Ten vijfde valt de bluetooth verbinding regelmatig uit waardoor de telefoon niet goed in de auto te gebruiken is.

De behuizing is van goedkoop slap plastic. Een valproef heb ik nog niet uitgevoerd, maar verwacht dat dit zonder degelijke beschermhoes niet goed uitpakt.

De vingerafdruk scanner reageert regelmatig niet of erg traag, zeker vergeleken met mijn Honor 8. Misschien heeft dat er mee te maken dat deze in het scherm geïntegreerd is. De Honor heeft hiervoor een aparte sensor.

Na ontgrendelen gaat het scherm even naar hoge helderheid in een koele tint om pas vervolgens naar de laatst ingesteld waarde te gaan

Pluspunten: ik kan met de telefoon bellen, het scherm is prettig, en de batterijduur met spelen van video's is goed.

Al met al veel gebreken en ergernis en veel te duur voor wat het is.

Heb jij ook een OnePlus Nord (8GB ram) Blauw?

Vraag & Aanbod

Hoe heb je vastgesteld dat de batterijcapaciteit zo veel lager is als ik vragen mag?
Ja, dat vroeg ik mij ook af. De batterij apps die ik gebruik geven bij mij gewoon 4115 mAh aan.

Ik kan je gelijk geven dat het stroomverbruik in standby over het algemeen wat te hoog ligt.

[Reactie gewijzigd door Bull op 20 maart 2021 12:06]

Ik sluit me aan bij de kwaliteit van de Camera,
De foto’s zijn soms iets te “vivid” en bij het inzoomen van een genomen foto wordt deze heel erg snel grainy.
Iets wat mijn Xiaomi Mi A1 veel minder last van had.

Misschien heeft iemand nog tips om het grainy te kunnen verminderen door andere instellingen?
50mp is leuk maar als je niet fatsoenlijk kan droppen heeft het geen meerwaarde.