Gigabyte GV-N460OC-1GI Review

luckyjan 13 augustus 2010, laatste update op 22 januari 2011, 15.189 views

Gigabyte GV-N460OC-1GI

Pluspunten

• De kaart is korter dan zijn voorganger (de GTX260)
  • Erg koel!
  • Stille koeler
  • Prima prestaties
  • DX 11
  • De VRM chips zijn bij deze Gigabyte gekoeld

Minpunten

• De koeler blaast een groot gedeelte van de warmte de kast in en dat kan bij mensen met een slechte airflow in de kast problemen geven.

Drivers en compatibiliteit Score: 5

Inleiding:

Er is eindelijk weer een beetje echte concurrentie terug op de videokaart markt met de komst van de GTX460 met de GF104-chip.
Aangezien ik toch een nvidia fan ben werd mijn geduld het afgelopen jaar aardig op de proef gesteld.
Met de komst van de GTX480 en GTX470 die beiden wel snel zijn maar tevens ook energie vreters en lawaaimakers bleken te zijn was er nog geen echte concurrentie . Ook de GTX465 leek me niks (een kreupele GTX470)
Ik was bijna van plan over te stappen naar een ATI 5830 toen de GTX460 op de markt kwam.
Na het lezen van vele lovende reviews heb ik dus de Gigabyte GTX460 1GB versie gekocht.
Gigabyte heeft als een van de weinige fabrikanten extra koeling op de VRM (Voltage Regulator Modules) chips gezet. Vandaar deze korte review voor degene die een GTX460 willen kopen.

Het uitpakken:

De Gigabyte kaart wordt geleverd in een stevige doos. De kaart was goed ingepakt in een anti statische zak met daaromheen schuimplastic.

De GTX 460 1GB

Ik zal kort zijn over deze kaart aangezien er genoeg info te vinden is in talloze reviews (ook op tweakers).
Het is een videokaart die net onder het hoogste segment zit. Dus niet zo snel als een ATI 5870 of GTX480 maar hij kan toch aardig meekomen met de 5850 en de GTX470. Vooral als je gaat overclocken want dat gaat heel erg goed met de GTX460.
De reden dat ik voor de 1GB versie ben gegaan ipv de 768mb versie is het relatieve kleine prijsverschil.
Op mijn resolutie van 1920x1200 zal er op dit moment nog niet zo heel veel verschil zijn maar nu ben ik wat beter voorbereid op de toekomst. De 1GB versie heeft naast meer geheugen ook 8 meer ROP's (Raster Operation Unit's). Vandaar dat ie ook wat sneller is.

Featureset:

De bij de kaart geleverde extra's zijn wat magertjes:

- Een handleiding
- DVI-VGA adapter
- HDMI mini naar HDMI gewoon
- Driver CD
- 2 x 4 pins molex (2) naar 6 pins pci-e stroom kabel.

De installatie:

De kaart paste makkelijk in mijn kast aangezien hij een stuk kleiner is dan mijn oude GTX260.

Verder geen problemen met de fysieke installatie. De kaart heeft een dubbel slots koeler dus neemt hij in de breedte nogal wat ruimte in beslag.
Als driver heb ik de laatste Windows 7 64 bits reference driver 258.96 van nvidia gedownloaded..

De procedure die ik altijd gebruik bij de installatie van een nieuwe driver is als volgt.

- Oude driver via het software configuratie scherm de´nstalleren.
- Pc opnieuw opstarten in de veilige modus.
- Het gratis programma drive sweeper starten en de nvidia video drivers cleanen
- Pc weer opnieuw opstarten.
- Wanneer het systeem de nieuwe hardware vind deze niet laten installeren (op annuleren drukken).
- Nieuwe driver installeren (waarbij automatisch de hardware wordt ge´nstalleerd).

Op deze manier heb ik nooit problemen met de installatie van een nieuwe driver.

De driver installeert ook geluid via de DVI-HDMI kabel dus was ik eerst even verbaasd dat er geen geluid uit mijn speakers meer kwam maar uit mijn monitor :) Via de hardware configuratie snel weer terug gezet op speakers ipv monitor.

Koeling/Stroomverbruik en geluidsproductie

Het eerste wat ik altijd doe nadat de nieuwe driver op mijn computer staat is via het gratis te downloaden programma MSI afterburner de fan instellingen aanpassen.

De tendens de laatste paar jaar is dat men hitte verkiest boven geluid waarbij wordt aangegeven dat temperaturen van 85 graden geen probleem zijn. Mij persoonlijk lijkt zo'n kachel in het systeem niet gezond dus ik pas altijd de fan instellingen aan zodat de videokaart niet boven de 65 graden komt.
De fan draait standaard op 40 procent en is hierbij onhoorbaar boven de andere fans in mijn case. Vanaf 70 procent begin je hem heel licht te horen en boven de 70 procent krijg ik hem niet met afterburner.
Heeft waarschijnlijk met de custom fan te maken. Ook met EVGA precision is de max 70% (misschien wachten op nieuwe updates van de tools die gebasseerd zijn op rivatuner). Er zijn meer personen die dit probleem hebben. Dus ook met andere merken.

Edit:
Het schijnt een "bewuste" keuze te zijn om de GTX460 fan(s) maar op 70% te laten werken. Zit dus in de bios geprogrammeerd.
Tenminste volgens een van de EVGA product managers.
Waar dat nu weer goed voor is behalve om goed uit geluidstesten in reviews te komen?? Dat wordt dus de bios aanpassen (zodra daar een tool voor is).

Update vrijdag 13 augustus:

Na contact gezocht te hebben met Gigabyte heb ik een bios update gekregen (had de F1 versie en nu de F3 versie). De nieuwe bios geflashed (op vrijdag de 13e ;) )met de windows tool van Gigabyte en na een reboot gaat de fan naar 100%!!
Hier kun je de nieuwe bios dowloaden:
En hier de windows flash tool (waarmee je ook eerst een backup kan maken).
Als de fan op 100% draait is ie duidelijk maar niet heel storend hoorbaar (wat ook te verwachten viel).
Flashen op eigen risico (ging heel snel, paar seconden).
Als je SLI draait met 2 kaarten dan een kaart eruit halen en de andere flashen, deze daarna wisselen met de tweede en die ook flashen. Daarna weer beiden terugplaatsen in SLI.

Vergeleken met de koeler van mijn oude GTX260 is deze veel en veel stiller.
Alleen tijdens een stresstest van furmark gaat de temperatuur naar max 65 graden waarbij de fan op 70 procent draait (volgens afterburner) De idle temperatuur zit rond de 30 graden (40% fanspeed)
Ik moet zeggen dat deze temperaturen mij aangenaam verraste vergeleken met mijn oude GTX260.
Het stroomverbruik voor het hele systeem (3 harde schijven, Intel E8400 met een Xigmatek red scorpion), MSI P7N Diamond moederbord, 4 GB geheugen en 3 case fans komt in 2D niet boven de 120 watt uit. Hierbij helpt het natuurlijk ook dat de videokaart zichzelf flink terugklokt in 2D met de snelheid naar 51mhz processor.
Als je een film kijkt (maakt niet uit of het een 1080p of divx is) is de kloksnelheid 400mhz processor.
Verder klokt ook de Intel E8400 zichzelf via EIST terug en dit zorgt ook voor een lager watt verbruik.
In games zit het verbruik ruim onder de 300 watt voor het totale systeem.

Prestaties/overklokken:

De GTX 460 is voorzien van de laatste generatie Nvidia techniek. Dit zorgt voor prima prestaties in alle nieuwe games.
Games die ik getest heb zijn o.a. Call of duty 4, Urbanterror, Track mania nations, Grid Racer, battlefield bad compagny en assisins creed 2
Al deze games draaiden vloeiend op de hoogste in game settings met een resolutie van 1920*1200.
De kaart is geschikt voor Directx 11.
Wat ik altijd doe bij een standaard geklokte kaart is kijken of er door merken ook overklokte varianten verkocht worden en dan mijn kaart op deze snelheid instellen en kijken of het daarmee stabiel werkt.
Een van de hoogste geklokte kaarten die ik kon vinden was de Gainward GS GLH die met een processor snelheid van 800MHz werkt.
Mijn idee daarbij is dat veel fabrikanten ook niet veel anders doen dan een hogere kloksnelheid in de bios zetten. Als zij die snelheid veilig vinden voor de kaart hoop ik dat ik hem ook veilig kan gebruiken.
Met de snelheid van 800 mhz werkte mijn systeem stabiel. Voor het overclocken heb ik ook msi afterburner gebruikt. Bij de tweakers review zie je dat ze 870mhz hebben gehaald maar 800mhz vind ik op dit moment prima.
Bij geen enkele benchmark zie ik artifacts. De temperaturen hierbij zijn laag.
Bij het programma MSI kombustor (aangpaste versie van furmark) haalde ik met mijn GTX260 24000 punten. Nu haal ik met de GTX460 33550 punten. Das toch een heel stuk sneller weer.

De keuze voor Gigabyte
Ik heb heel bewust voor de gigabyte versie gekozen. Bij deze versie zit er een koelblok op de VRM chips en het grote koelblok met 2 ventilatoren bestrijkt de hele kaart.
In het verleden heb ik veel problemen gehad met een ATI kaart (de 1950 pro volgens mij) waarbij de koeling van de VRM's (of juist het ontbreken daarvan) achteraf het probleem bleek te zijn.
Aangezien een heleboel merken geen koeling op de VRM chips plaatsen bij de GTX460 (omdat het niet nodig zou zijn volgens nvidia en het natuurlijk geld bespaard) heb ik dus voor de Gigabyte versie gekozen. Hiermee hoop ik dezelfde vage problemen als bij mijn oude ATI kaart te voorkomen.

Voor een relatief laag bedrag (nu rond de 200 euro) koop je een laatste generatie DX11 videokaart met 2 jaar fabrieksgarantie.
Met deze kaart kun je bijna alle games vloeiend spelen op een resolutie van 1920*1200 (of lager).

Heb jij ook een Gigabyte GV-N460OC-1GI?

Leuke review. Erg nette kaart ook. Zit er een PWM fan op de videokaartkoeler?
Standaard werken de fans ook erg goed. Bij de hoogste belasting kwam de temperatuur op ongeveer 63 graden en draaide de fan op 70% (dus zonder dat ik de fan instellingen had aangepast). In idle mode draait ie op 40%
Ik weet niet of je hem op het moederbord kan aansluiten. Denk 't wel aan het stekkertje te zien.

[Reactie gewijzigd door luckyjan op 27 juli 2010 19:25]

Deze fan kan niet op het moederbord worden aangesloten hoor :P. Zit andere (kleinere) aansluiting op. Volgens mij heeft je videokaart maar 2 fan profielen. Eentje voor 2D en eentje voor 3D. Geen PWM dus.
Weet niet wat voor 10 jaar oude gpu jij gewend bent maar elke moderne gpu laat zijn fan sneller draaien naar verlaat de temperatuur toeneemt.
Dat de gpu maar 2 standen heeft is dus grote onzin.
Verder prima review :)
Mijn Asus ENGTX260 Gl+/HTDI/896MD3 draait standaard altijd op 40%. Ook al komen de temps boven de 80 graden.
Mijn 8800GT gooit de fan (die normaal op 30% draaien), ook pas omhoog bij 70 Ó 75 graden.
Zal wel iets zijn van oudere Nvidia's :P.
Erg mooie kaart voor dat geld, zat er zelf ook op te wachten maar ben een mooie gtx295 tegengekomen voor een prima prijs, die kon ik niet laten staan :P ben iig benieuwd naar de gtx495 met 2 van deze chips met volwaardige gf104 chips, prima review iig ;)
Ha de mijne :) en heb er eigenlijk best wel spijt van gezien wat er nu allemaal voor prut door Nvidia gebracht wordt met name de GTX470 en GTX480 waar ik wel interesse in had, Maar nu misschien toch over naar de GTX460 SSC 1GB van EVGA.

Deze review doet mij wel enigzins twijfelen tussen MSI of EVGA gezien de dubbele Fan van MSI.....

Mooie review heeft me weer aan het denken gezet , Bedankt!
Heb je toevallig nog gekeken naar het stroomverbruik van je systeem nu? Ben vooral benieuwd hoeveel het uitmaakt als je het afzet tegen hetzelfde systeem maar dan met je oude gtx 260 kaart. Wat ik eigenlijk wil weten is dit: heb je het idee dat de 460 in idle zuiniger is dan de 260?
Zover ik kan zien scheelt het iets van 10 tot 15 watt in idle . Dus niet echt veel.
Hee luckyjan bedankt voor de nieuwe Bios en de link naar de flash Tool, nu kan de fan van
mijn 2x Gigabyte GV-N460OC-1GI ook op 100% draaien :)

Is wel handig om te weten voor de andere mensen die ook 2x Gigabyte GV-N460OC-1GI
hebben, is als je je kaarten ook wil gaan flashen, zorg er voor dat je per kaart ze flash, als je
ze alle 2 in je computer laat zitten flash de programma er maar 1 en niet alle 2.

En luckyjan het is wel jammer dat geen 3DMark Vantage en Spel Benchmarks bij je review heb staan, had het nog veel mooier gemaakt.

Verders een hele nette review.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 19 augustus 2010 02:33]

Ik heb het flashen in SLI erbij gezet. Tnx for the tip.
Zo Jan daar heb je echt veel tijd aan besteed nette duidelijke review van deze kaart.Als ik hem nog eens lees ga ik ook bijna op pad voor zo een :)
Dank. Heb dezelfde upgrade gemaakt namelijk. 10 tot 15 watt in idle is beter dan niets en weer een stap in de goede richting.
Nette review!

Ik heb de kaart de al ruim een week geleden in pro-order besteld. Kreeg eerst als datum 08/09 en nu 30/09 als verwachte aankomst datum.

Ik ben verbaasd dat jij er al eentje heb kunnen kopen!
Kun je ons vertellen waar deze kaarten op voorraad zijn.

Nette review!

Ik ben verbaasd dat jij er al eentje heb kunnen kopen!
Kun je ons vertellen waar deze kaarten op voorraad zijn.

Grtz,
Ik heb hem eergisteren besteld bij MaxIct en ik heb hem gisteren ontvangen. 217 euro incl verzenden uit me hoofd.

Edit: Hij is van hun site af volgens mij, ik zie nu alleen de 768 nog...vreemd

[Reactie gewijzigd door Doner op 29 juli 2010 19:44]

mooie uitgebreide review! ^^

overigens wel lol dat de goedkoopste 1GB versie een overclockte versie is met upgraded cooler... misschien wordt de standaard versie dan nog goedkoper! (L)
Ondertussen de bestelling bij Salland laten vervallen. Was zo geregeld TNX Salland!

Ik heb de kaart opgehaald bij een andere webshop, ben nu bezig met testen.

Bedankt voor de reacties

Grtz,

PS OC is een fluitje van een cent met deze kaart. Wordt niet warmer dan 60c.
Zit nu op 850 GPU, Shaders 1700 en Mem op 1900 zonder een krimp... :P

[Reactie gewijzigd door SatScan op 30 juli 2010 14:04]

Dankjewel voor de review!

Ik heb hem net ook besteld bij Digitique samen met een Intel Postville 80 Gb SSD. Ik ben benieuwd wat dat gaat doen voor mijn PC (intel P8500 met nu een Ati 4850 512Mb). Wel relaxed van Digitique, ze belden meteen op dat de 2,5->3,5 inch bracket die ik besteld had niet nodig was en dat die nu gecrediteerd was. Spullen zijn op voorraad en worden vandaag verzonden, nice!