Arctic Super Silent 4 Ultra TC Review

.Johnny 10 mei 2006, laatste update op 10 mei 2006, 1.024 views

Arctic Super Silent 4 Ultra TC

Pluspunten

• stil
  • prijs (okee, voor mij wat duur, maar is goedkoop te krijgen)
  • coolt oke!

Minpunten

• installatie instructies zijn summier
  • levelers zijn zwakjes

Geluidsproductie (min) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Ik heb iets meer voor deze cooler betaald, omdat ik bij Alternate toch al andere dingen aan het aanschaffen was. Daar is deze cooler vrij prijzig: 18 euro.

Hij houdt mn CPU net iets frisser dan de boxed cooler van intel, op ongeveer 49'C (idle). Dat lijkt veel, maar het heeft ook te maken met wat ik vermoed een ongelukkig model van de processor; op de boxed cooler was de proc al 54'C met dit weer (het is nu 24'C buiten, en binnen wordt het dan ook snel warm). De fan raakt er zelf nog niet van in paniek in elk geval; hij gaat automatisch harder als het te heet wordt (zonder interventie van andere tools, dus geintegreerd op de cooler), maar heeft dat tot nog toe niet nodig gevonden.

Over de installatie ben ik net wat minder tevreden; het gaat vrij gemakkelijk, maar de twee handles waarmee je em vast moet klikken zijn vrij zwak. Omdat ik het idee had dat ik niet genoeg weerstand kreeg, heb ik voorzichtig doorgedrukt, maar dat leverde geen veerkracht op: 1 leveler is meteeen een beetje krom geworden. Gelukkig was ik voorzichtig en valt de schade mee, maar dat vind ik wel een minpunt. Nergens in de beschrijving staat waar je de levelers achter moet klikken, dus het is ook niet meteen duidelijk hoever je die aan dient te drukken. Uiteindelijk heb ik nu geconcludeerd dat die achter het koelblok geklikt moeten worden, maar 100% zeker ben ik daar nog steeds niet van.
Op de bijgevoegde foto zie je 1 van die levelers aan de zijkant zitten. Zoals je kunt zien is dat een stalen staafje die ergens een kwart slag gedraaid is. Dat is ook niet bepaald stevig natuurlijk.

De stilte is wel prachtig. Je hoort eigenlijk echt niks.

Heb jij ook een Arctic Super Silent 4 Ultra TC?

Het kan natuurlijk ook aan de temperatuur sensor van je moederbord liggen. Die wilden toen nog wel eens valse metingen doorgeven... M.a.w. je kan dus een ietwat brakke sensor hebben.
hmm, scherp.
maar wel irritant als dat kreng er zo 20'C naast zit...
Kan ook kloppen, Asus is keen on installing crappy sensors, vooral bij iets oudere mobos :)

20c off is geen exception daarbij! Kan je de heatsink aanraken of is het dan Burn Wounds 1st/2nd degree?
nee die heatsink kan ik wel aanpakken. Die voelt meer lauw. Maar dat is dan wel aan de buitenkant van de sink.

Ik vraag me af of t de temp sensor is, want als ik CPUburn draai, wordt de temp max 60'C. dat is dus maar een klein verschil, maar die temp strookt wel met een test die anderen deden met bijna dezelfde setup (zie die link in een andere reactie van mij, die review van de kast gebruikt exact dezelfde CPU fan)

Wat moet ik met de info die CPU-Z me geeft doen trouwens?
intel pentium 4
Northwood - brand id 9
mPGA-478
0.13 um
Family F Model 2 Stepping 4
E. Fam 0 ex. M 0 Revision B0
he andy :)

temp is idle.
airflow in de kast: zie Arctic Silentium reviews. Alle Arctic Silentium kasten zijn hetzelfde, alleen de voorkant is anders:

Die kast krijgt een dikke voldoende voor airflow. Maar ik heb volgens mij gewoon een gare Pentium processor. Hij is al die 3,5 jaar dat ik em heb al niet onder de 45'C geweest, ook niet in het begin met de stock cooler. Ik heb van alles geprobeerd: arctic silver ertussen, boxed cooler strakker zetten met tie ripps in plaats van de handles, maar niks baatte. Ik weet niet of er iets bekend is van een slechte batch van die processoren.

Maar volgens mij heb ik je dat tussen wat colleges KAM, SMOI vergaderingen of whatever al wel eens verteld :7

Wat wou je verder nog in de review lezen? ik wil best nog wat toevoegen, maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik em er gisteravond heb ingeschroefd!
Joho :)

Ik zou nog wel willen lezen hoe het nu met je verder vergaat :P

Je kan bv met CPU-Z (google) je core uitlezen, grote kans dat je gewoon een heethoofd hebt te pakken. Of de sensor is gewoon brak (zie reply hieronder van Nyarlathotep)
-Is die temp een idle of stressed temp?
-Airflow in je kast?

Vind je survey iets te summier :"(
Leuke revieuw. Ik heb er zelf ook 1 en idd die handels aan de zijkant van het koelblok worden onderaan achter een koelrib geborgd. Dat heeft ook bij mij ff wat puzzelen gekost voordat ik daar achter was.
;)

Dat de fan met zijn eigen Temp voeler en aansturing onafhankelijk van mijn moederbord werkt, en dus ook in/onder Linux werkt, was voor mij de doorslaggevende factor.
:Y)
Ik had hem al maanden eerder moeten kopen........