Hardkernel Odroid-XU4 Review

sHaDyOnE77 10 december 2020, laatste update op 29 december 2020, 106 views Product gekocht

Hardkernel Odroid-XU4

Korte beschrijving van mijn ervaringen met de Odroid XU4Q i.c.m. OpenMediaVault.

Pluspunten

• Snelheid
  • Verbruik
  • Betrouwbaar

Minpunten

• Koeling kan beter (XU4Q)

Layout Score: 4
Alleen lezen als je geïnteresseerd bent in een alternatief NAS systeem.
Vragen? Stel ze gerust.

Op verzoek even wat performance informatie.
Windows verkenner: 15,1GB bestand
lezen: 64,1MB/s
schrijven: 61,2MB/s
Dit is wel hoger geweest toen ik het systeem net had, mogelijk komt dit door extra belasting wegens Docker containers, en andere services die ingeschakeld zijn in OMV.

Het doel was om een low power betrouwbaar backup systeem in gebruik te nemen waar ik af en toe mee kan "stoeien".

Eerder gebruikte ik een Raspberry Pi 3b+ met Raid 1 over USB :) Alhoewel dat zeker werkte was de performance toch net wat te laag voor comfortabel gebruik.

De XU4Q gebruik ik i.c.m. OpenMediaVault 4.1.36-1 Arrakis. Een update naar latere versie ben ik nog niet aan toegekomen, maar gaat er zeker komen.

OMV draait vanaf een microSD kaart al ca. 2 jaar continu. Vanwege de prijs heb ik geen EMMC module gebruikt.

De huidige uptime is 108 dagen.
Structureel herstarten van het systeem is niet nodig, laatste keer dat ik opnieuw startte was vanwege het feit dat ik de stroom eraf had gehaald voor elektra werkzaamheden binnenshuis.

Na de aanschaf heb ik zelf een Noctua fan geplaatst op het koelelement voor extra koeling, temperatuur blijft nu bij idle rond de 35C, bij het kopieren van een image bestand van 15GB komt de temp rond 60C.
Aangesloten via USB2, kon niet zo snel de juiste connector vinden (JST?), dan maar zo :)

Aangesloten schijven:
1x SSD (USB3)
1x HDD (USB3)

Gebruik:
- Netwerkschijf met daarop documenten en foto's, veeel foto's (vakantie, huisdieren en gezin, niet per se in die volgorde).
- Backup van de foto's van mobiele telefoons via Foldersync app
- Kopie MP3/FLAC muziek (omgezet vanaf CD)

Verder draaien er wat Docker containers op (UniFi Controller, AirSonic en Nginx), die laatste twee doe ik niet zoveel mee op dit moment.

Via Rsync wordt er op vastgestelde tijden een backup gemaakt naar de HDD, die verder "uit staat"
Van die disk maak ik eens per zoveel maanden nog een oflline backup naar een externe disk. Beste zou zijn om die uit huis te plaatsen, maar dat vind ik wat ver gaan.

Verbruik: meen rond de 11Watt in gebruik, lager bij idle, mocht iemand dit precies willen weten dan hang ik de meter eraan en begint mijn uptime weer vanaf 0 dagen :P

Heb jij ook een Hardkernel Odroid-XU4?

Toch wel een beetje erg jammer dat je geen performancegetallen plaatst.
Je begint met dat een PI met USB in raid 1 niet snel genoeg is, en suggereert dus dat de ODroid dat wel is.
Dat exacte metingen lastig zijn, dat begrijp ik ...
Maar het zou al heel wat helpen als je een indicatie geeft (bijv. 60-70MB/s haal je hiermee wel).
Bedankt voor je reactie, ik zal binnenkort even wat praktijktests uitvoeren en bijwerken.

Met de Pi haalde ik niet eens 10MB/s geloof ik, ter vergelijk.

Wat waardes uit mijn hoofd: lezen kan ie met ruim 100MB/s, vanochtend even een korte schrijftest, rond de 70MB/s, maar heb het gemiddelde niet berekend.

Upload vanaf een mobiele telefoon via SMB gaat met 3MB/s (foto's)
Over FTP is dat een stuk minder.
Moto G6 Plus over Wifi(5G)
performance waardes toegevoegd