AOC AGON AG273QXP Zwart

Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 165Hz • Nano IPS • 1ms - Bekijk alle specificaties

AOC AGON AG273QXP Zwart Review

StijnviTestpanel 9 december 2020, laatste update op 10 december 2020, 69 views Testpanel

AOC AGON AG273QXP Zwart

Top scherm, maar net niet perfect Er zitten veel toffe features op, maar niet alles is even goed uitgedacht

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • 1440p
  • 170Hz
  • 1ms responstime
  • Mooi IPS paneel

Minpunten

• Dramatisch ontworpen VESA mount
  • Menu bediening met een flimsy joystick
  • Lampje in de joystick kan niet uit
  • Te grote standaard

Via het Tweakers testpanel heb ik de kans gekregen om deze monitor twee weken lang te testen.
Hier wil ik Tweakers en AOC dan ook heel erg voor bedanken.
Het is belangrijk om te vermelden dat er wel een compensatie gegeven wordt voor de tijd die in de review zit, maar dat deze niet afhankelijk is van de uiteindelijke beoordeling.
Normaal game ik zelf op 1080p, en maak ik gebruik van twee Iiyama GB2730HSU-B1 monitoren, met een TN-paneel met een resolutie van 1080p, een refreshrate van 75Hz en een responstijd van 1ms, die ik gemonteerd heb op Newstar FPMA-D550 monitorarmen.
Op dit moment speel ik voornamelijk Call of Duty Modern Warfare en Warzone.
Dit doe ik op mijn systeem uit 2018 met een Ryzen 5 2600X, op een X470 Gaming 7 Wi-Fi moederbord van Aorus, met een MSI GTX1060 Gaming X met 3GB VRAM.
Net zoals velen van jullie wil ik graag mijn GPU upgraden, maar helaas heb ik tot op heden nog geen RTX 3070 op de kop weten te tikken.
Wegens de wat mindere prestaties van mijn GPU heb ik dus helaas niet de monitor onder optimale omstandigheden kunnen testen, maar dit vormt geen heel groot probleem.

Unboxing en setup

De monitor zat keurig, stevig verpakt in de doos.
De doos heeft twee handvatten aan de zijkant, maar deze zijn niet heel makkelijk. De doos is eigenlijk net te groot om makkelijk alleen te dragen, maar om deze nou met twee man, zoals bij een TV, te dragen, is ook weer wat overdreven.
Een handgreep aan de bovenkant was wat makkelijker geweest.
Nog een nadeel aan de handvatten is, is dat het karton naar binnen vouwt, in een uitkeping in het piepschuim, maar dit zorgt ervoor dat je de monitor niet uit de doos krijgt. Hiervoor moet je eerst de kartonnen flapjes terugvouwen, wat niet heel gemakkelijk is.
Maar dit is natuurlijk geen ramp.

Op het moment dat je de doos opent vind je bovenop een kartonnen doos met daarin de soort zonnekap voor over de monitor. Zelf vond ik het niet nodig om deze te gebruiken, maar professionele gamers of mensen die veel licht op hun monitor hebben, zullen dit wellicht wel fijn vinden.
Daaronder zit een doosje met alle benodigde accessoires: de voedingskabel, een DisplayPort kabel, een HDMI kabel en de USB 3.0 kabel voor de USB hub.
Ook zit er een driver disk en het standaard papierwerk.

De monitor zelf zat in een soort schuimfolie ingepakt, en was omringd door de nodige hoeveelheid piepschuim.
Ook de standaard zat erg goed ingepakt in plastic en schuimfolie.

Het in elkaar zetten van de monitor en de standaard was erg makkelijk.
De standaard komt in twee delen, de 'arm' en de 'voet'. De arm draai je op de voet en maak je vervolgens vast met een schroef met een uitklapbaar ringetje zodat je hem met de hand vast kan draaien.
Deze standaard klik je vervolgens heel gemakkelijk met een quick-release systeem in de achterkant van de monitor.
Hier heb je dus in principe geen gereedschap voor nodig.

Featureset

De AOC AGON AG237QXP heeft een Nano IPS paneel van 2560 bij 1440 pixels, heeft een refreshrate van 170Hz, en een geclaimde responstijd van 1ms.
Veel websites, inclusief die van AOC zelf, vermelden 165Hz, maar op de doos staat 170Hz, en dit is ook terug te vinden in het instellingenpaneel van Nvidia. Je kunt deze refreshrate dus ook daadwerkelijk gebruiken.
Wellicht dat ik een pre-production model heb ontvangen en dat ze later de refreshrate hebben aangepast, maar ik ben hier niet over geïnformeerd en heb ook niks kunnen vinden wat er op duidt dat dit een pre-production unit is.
De responstijd heb ik zelf niet kunnen testen, maar ik verwacht niet dat deze enorm af zal wijken.
Het beeldscherm beschikt ook over AMD Freesync Premium, wat werkt tussen 48Hz en 170Hz.
Er zijn een aantal beeldmodi vooraf geïnstalleerd, maar persoonlijk ben ik hier nooit zo'n fan van.
Hier zal ik nog later over uitwijden als ik het heb over de beeldweergave.

Vormgeving en bouwkwaliteit

De monitor is naar mijn mening erg mooi en degelijk vormgegeven.
De achterkant is mooi bekleed met grijs plastic en heeft een RGB ring, die naar mijn mening nogal nutteloos is.
Deze heeft namelijk niet de sterkte van Philips Ambilight, en je ziet er dan ook vrij weinig van.
Wellicht is het leuk als je een bureu in het midden van je kamer hebt staan, maar wanneer hij voor een muur staat, zoals bij het overgrote merendeel het geval zal zijn, heb je er niks aan.
Je kunt hem via het menu makkelijk uitschakelen, en dit heb ik dan ook meteen gedaan.
De grijze metalen standaard is erg solide en voelt degelijk aan. Hij is ook erg stabiel, maar helaas ook wel een beetje lomp.
Hierdoor ging mijn voorkeur uit naar het monteren op mijn monitorarm.

Gelukkig heeft deze een makkelijk systeem waarmee je alleen een klein plaatje op de monitor hoeft te monteren en dit vervolgens aan de arm hangt.
De AG273QXP ondersteunt VESA 75, en mijn monitorarm zowel VESA 75 als VESA 100.
Ik had dus goede hoop dat dit zou werken.
Helaas heeft AOC een cruciale ontwerpfout gemaakt.
De VESA mounts zijn namelijk verzonken in de mount van de normale standaard, die in de achterkant zit.
Hierdoor pastte mijn mountingplate dus niet op de mount, en kon ik de monitor helaas niet ophangen.
Zelfs met een VESA 75 plate zonder VESA 100 gaten zal het erg krap worden.
Dit had AOC echt heel wat beter kunnen doen.
Zie hier de VESA 75 mounts verzonken in de achterkant

Zie hier de mountingplate op de monitor
De schroeven zitten in de VESA 100 gaten, maar zoals je ziet komt de plate dus niet bij de mounts

Zoals we bij steeds meer monitoren zien heeft gebruikt de AG273QXP een joystick om het OSD menu te navigeren.
Helaas werkt deze bij AOC nog niet heel fijn, en voelt het ook een beetje goedkoop aan.
Ik denk dat deze sneller kapot gaat dan de knoppen die we op veel andere monitoren zien.
Het is ook de aan/uit knop, en dat werkt ook niet heel erg fijn.
Ook is deze verlicht met een rode LED, en ik heb geen optie gevonden om deze uit te zetten.
Hierdoor heb je, zeker in het donker, permanent een vage rode vlek op je bureau.
Dit had AOC wel wat beter uit kunnen werken.

Beeldweergave

Zoals we van een IPS paneel gewend zijn ziet het er allemaal heel mooi uit.
Hieronder ga ik daar wat verder op in.
Kleurweergave
Zoals we van IPS panelen gewend zijn is de kleurweergave erg goed.
De kleuren zijn erg helder en levendig, en worden ook nog eens accuraat weergegeven, hoewel ik dit helaas niet proffessioneel heb kunnen testen, aangezien ik hier de apparatuur niet voor heb.
Dit zorgt voor een hele prettige kijkervaring.
Ook de kijkhoeken zijn erg ruim, en de kleuren veranderen dan ook niet als je niet helemaal recht naar het scherm kijkt.
In vergelijking met mijn eingen monitor met een TN paneel is dit echt een enorm pluspunt.
Ook heb ik amper backlight-bleeding kunnen ontdekken, wat normaal best wel veel voorkomt bij IPS.
Dat is dus ook een grote meevaller.
Contrast
Het contrast van de AG273QXP is met 1000:1 niet veel beter dan gemiddeld, maar is voor veel gebruikers meer dan voldoende.
De enige monitoren die een hoger contrast hebben maken gebruik van een VA paneel.
Helaas heb ik niet de apparatuur om het contrast professioneel te meten, maar naar mijn idee is het contrast redelijk gelijk verdeeld over het scherm.
Out of the box staat het contrast ingesteld op 50%, maar persoonlijk vind ik het mooier als dit iets hoger staat.
Gelukkig is dit makkelijk aan te passen via het OSD menu.
Helderheid
De maximum helderheid van de AG273QXP is 350cd/m2, en is daarmee meer dan voldoende.
Persoonlijk heb ik geen duidelijke verschillen in helderheid kunnen vinden over het scherm.
De helderheid is, net zoals het contrast, standaard ingesteld op 50%.
Aangezien ik de monitor vooral overdag gebruik in mijn kamer met veel daglicht, heb ik de helderheid wel wat hoger gezet.
Ook 's avonds, tijdens het gamen, vind ik het fijn om mijn kamer verlicht te hebben, dus ook dan is de iets hogere helderheid wel fijn.
Mocht je nou helemaal in het donker gamen, dan zou ik wel zeker aanraden om de helderheid wat lager te zetten.
Gelukkig wordt alles nog steeds prima weergegeven op een lagere helderheid.
Instellingen
Net zoals bij veel monitoren kan je via het OSD menu veel instellingen naar wens aanpassen.
En hoewel de joystick niet heel fijn werkt, is het menu wel erg overzichtelijk.
Standaard zijn er een aantal modi voorgeprogrammeerd, maar deze zijn naar mijn mening net iets too much, en geven geen fijne kijkervaring.
Maar gelukkig zijn er ook 3 modi die naar wens in te stellen zijn, waardoor je verschillende instellingen op kunt slaan.
Op mijn eigen monitor hebben de kleuren redelijk washed out ingesteld tijdens het gamen, en heb ik de schaduwen erg licht gezet, maar dit is mij op de AOC monitor nog niet gelukt.
Wellicht dat dit met wat meer tijd wel lukt, en anders is er nog de Nvidia overlay.
Helaas werkt die alleen maar in bepaalde games, dus dat is dan wel weer een minpuntje.
Gaming
Tijdens het gamen maak je natuurlijk het liefst gebruik van AMD FreeSync of Nvidia G-sync.
De AOC AGON AG273QXP ondersteund AMD FreeSync Premium, wat eigenlijk niet heel veel anders is dan de gewone FreeSync.
De minimum refresh-rate hiervoor is 48Hz, en het werkt tot de maximum van 170Hz.
Die 48Hz zal voor velen makkelijk te halen zijn, maar mijn GTX 1060 had er op 1440p toch wel flink wat moeite mee in Warzone.
Een aantal keer zakte de fps te ver, en schoot mijn scherm voor een paar seconden op zwart.
En in een game, zeker een shooter, is dat echt niet fijn.
Daarom heb ik uiteindelijk FreeSync ook uitgezet.
Maar op de momenten dat het werkte, werkte het ook perfect.
Met een zwakkere GPU zal je de graphics echt flink terug moeten schroeven als je wilt profiteren van de resolutie van 1440p en de hoge refreshrate, en persoonlijk gaat mijn voorkeur daar niet naar uit.
Ik heb liever wat betere graphics, maar een te lage framerate is ook heel erg storend.
Je hebt dus wel een redelijk degelijke GPU nodig als je echt alles uit het scherm wilt halen.
Tijdens het gamen heb ik overigens ook niet echt ghosting kunnen constateren, dus dat is wel een goed teken.

Pixeldefecten

In de korte tijd dat ik de monitor gebruikt heb, heb ik geen pixeldefecten kunnen ontdekken.

De prijs van iets meer dan €400 is naar mijn mening zeer prima voor deze monitor.
In deze prijsklasse is er veel concurrentie, maar deze monitor past er prima tussen.
Hij presteert zeker niet onder het gemiddelde, ik denk zelfs iets beter dan gemiddeld, maar ook niet zo extreem goed dat hij duurder zou horen te zijn.
Tegenwoordig zijn er ook veel ultrawide monitoren te verkrijgen in deze prijsklasse, en zeker voor gaming zijn die denk ik toch wat meer gewild.
Deze monitor in een 21:9 uitvoering zou dus echt top zijn.

Al met al is de AOC AGON AG273QXP een prima monitor voor het geld.
Het paneel ziet er erg goed uit, en heeft een hoge refresh-rate, zeker voor IPS, wat enorm fijn is tijdens het gamen.
Ook de kleurweergave is heel erg goed.
Wat

Heb jij ook een AOC AGON AG273QXP Zwart?