Specificaties (HT)PC barebone met socket AM3 - Bekijk alle specificaties

Asus Pundit P6-M4A3000E Review

Wiebbe 26 juli 2010, 6.211 views

Asus Pundit P6-M4A3000E

Pluspunten

• Mooi uiterlijk
  • Klein formaat
  • Goede hardware voor een lage prijs
  • Erg stil/zuinig met stroom

Minpunten

• Frontje is van goedkoop plastic
  • Om bij de DVD te komen moet je het frontje "los wrikken" van de klemmen
  • Geen LCD, IR, afstandsbediening
  • Beperkte ondersteuning van de UVD op de GPU

HTPC Bouwen
Als onderbouwing voor waarom ik deze kast heb gekocht eerst even een kleine geschiedenis. Ik gebruik al tijden een oude pc in een Ikea opberg doos als HTPC. Dit is gewoon een oude bak (Athlon XP 4400+ ofzo) die zijn werk aardig deed. Helaas maakte hij erg veel geluid, en trok hij 1080p materiaal gewoon niet goed. Ook had hij de hardware niet om lekker stil te zijn, weinig stroom te gebruiken en om HD tv te gaan kijken.

Hierdoor heb ik een pc samen gesteld waarmee ik lekker alles kon gaan doen. Qua hardware was het niet al te moeilijk. Ik heb toen de http://tweakers.net/revie...em-basissysteem-htpc.html gebruikt. De hardware is bijna identiek, op een grote uitzondering van de kast na.

De reden waarom ik niet voor de Antec Micro Fusio ben gegaan is dat deze te diep is. Ik heb (wederom) een heel mooi Ikea tv meubel staan. De diepte van de vakken in dit meubel is maar 36 centimeter als hij afgesloten is van achter (bij de plek waar normaal dvd spelers staan ed..) en 41 als de achterkant open is en hij net niet tegen de muur staat. Bijna alle kasten die ik bekeek, waren of super duur, of paste gewoon niet als er kabels in hadden gezeten.

Bij 3 dagen lang googlen en zoeken kwam ik op de Asus P6-M4A3000E. Een kast die toen toch al even op de markt was, maar waar ik gewoon weg GEEN reviews van kon vinden. Op de gok en veel plaatjes toch maar deze kast gekocht.

Het enige nadeel van deze kast, geen IR sensor, geen LCD scherm, geen afstands bediening.

Hier onder het systeem wat ik in eerste instantie heb gekocht:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal 532,28

De verpakking
Voordat we gaan kijken naar de doos zelf, hier nog een klein voorbeeld van hoe en wat je krijgt. De doos van de kast is niet groot, zeker omdat de kast zelf ook niet groot is.

In de doos zit de kast zelf, en een klein kartonnen doosje met de stroom kabel en wat dvd's/cd's met drivers en andere meuk.

De kast zelf zat goed verpakt, en goed bescherm tegen eventuele krassen ed. Ook krijg je netjes 2 SATA kabels geleverd welke op de kop een hoek hebben zodat je ze netjes kan inbouwen zonder dat ze in de weg zitten voor de airflow of andere kabels.

De kast
De Asus P6-M4A3000E is naar mijn idee een erg strak afgewerkt systeem. Hij ziet er stylish uit, met een zwart plastic voorkantje links en aan de rechter kant een mat zilveren afwerking. Deze heeft een soort piano zwarte lak afwerking waardoor hij een beetje glimt. De zijkanten van de kast zijn van aluminium en zwart geverft. Deze kant is mat zwart en glimt dus niet. Aan de voorkant heb je achter een klepje plek voor 1 5.25" drive en zit er achter een klepje 2x usb, front audio connectoren en een card reader. (welke SD, MMC en nog wat kan lezen, redelijk beperkt imho..)

De kast zelf is niet groot. Ik heb wat foto's gemaakt terwijl hij naast mijn Wii staat en hij is niet echt groter dan een grote ouderwetse dvd speler of video recorder.

Aan de achterkant van de kast zit ook een heel scala aan aansluitingen:
  • 4x USB 2.0
  • 1x HDMI
  • 1x VGA
  • 1x Gigabit Ethernet
  • 6x audio stuff
Ook zit er boven de CPU plek al een uitsparing voor wat meer ventilatie.

Inhoud van de kast
Aangezien dit systeem een barebone is, zit er al een moederbord ingebouwd samen met een voeding. De voeding zou 200W moeten kunnen leveren en is erg klein gemaakt.

Het moederbord heeft een AM3 socket en heeft een RS780 chipset. Deze zorgt ervoor dat hij een onboard GPU heeft die UVD ondersteund (AMD versie van DXVA als ik het goed begrijp) en DirectX 10. Ook is er plek voor twee reepjes DDR3 geheugen, en is er een PCI-e 1x en een PCI-e 16x slot. Deze moeten wel low profile zijn anders passen ze er niet in. Je kan geen horizontale converter gebruiken om er een langere kaart in te steken zonder de kast te moeten modden. Ook heeft asus al standaard een kleine 8cm fan ingebouwd, welke erg stil draait.

De kast zit aardig ingenieus in elkaar. Er is uiteraard erg weinig ruimte, dus qua inbouwen moet je erg goed kijken wat voor koeler je koopt voor je CPU aangezien hij wel moet gaan passen. Na veel gezocht te hebben online leek het te zijn alsof de box cooler wel zou kunnen passen. Aangezien ik geen extra geld ging uitgeven voordat ik wist of het ging passen heb ik het gewoon geprobeerd. Prettig genoeg past het perfect!

Hier zie je hoe het makkelijk past met de Box cooler.
ASUS P6-M4A3000E

Als je alleen het side panel er af haalt krijg je het volgende te zien:

Je kan eigenlijk nergens bij, alleen de CPU (als je koeler niet te groot is) en de PCI sloten zijn beschikbaar om aan te passen. Voor alle andere dingen heb je een schroevendraaier nodig. Nergens worden thumbscrews gebruikt.

De hardeschijf kan je plaatsen/vervangen door 2 schroeven op het gedeelte onderin los te halen, hiermee kan je een soort bracket omhoog klappen en de HD erin schuiven/vastschroeven en hem weer naar beneden klappen als je klaar bent. Deze bracket moet omhoog als je de rest wilt loshalen aangezien hij verbonden zit aan de rest van de kast. Dit kan problemen veroorzaken dat je SATA kabel of power net te lang wordt.

Bij deze foto zie je de bracket omhoog geklapt in de rechter boven hoek. (met de CPU al geplaatst)

Hiernaa kan je nog twee onderdelen weg klappen, het eerste grote gedeelte is de plek waar je je dvd speler in vast zet. Hier kom je wel meteen tegen het eerste probleem aan van de kast. Om de bracket van je dvd speler te kunnen los halen, moet je ook schroeven aan de voorkant los halen. Dan moet je dus het volledige plastic frontje los halen. Helaas zit deze niet vast met schroeven, maar met klemmen en je moet aardig wat kracht zetten wil hij los komen.

Hier zie je het frontje, met aan alle randen de klemmen die je los moet wrikken. Na de eerste keer gaat het wel een stuk soepeler maar ik ben toch bang ergens iets kapot te trekken.

Als alles los is, heb je volledige toegang tot het moederbord om van alles te plaatsen.

Hier een shot met CPU en geheugen geplaatst:

Het plaatsen van alles gaat heel makkelijk. Omdat je eigenlijk alles los haalt wat voor het moederbord zit heb je erg veel ruimte. Geen priegelwerk, makkelijk plaatsen en ook de kabels zijn allemaal ruimschoots genoeg. Qua power heb je precies genoeg voor 3x sata power. Geen ouderwetse IDE power aansluitingen. Daar moet je dus goed opletten als je een DVD of HD koopt. Er zitten genoeg SATA aansluitingen op het moederbord voor 3 apparaten. Wellicht is er nog genoeg ruimte onder de voeding en achter het bracket voor de dvd speler, maar dat is er niet voor gemaakt.

Als alles geplaatst en weer terug gezet is ziet het er als volgt uit:

Er is wel een heel groot nadeel. Het frontje heeft een soort "druk knop" die de kracht die je uitoefent op het deurtje om de dvd speler te openen moet overbrengen op het knopje van je dvd speler. Bij 90% van alle dvd/bluray speler zit dat knopje op dezelfde plek. Bij mijn samsung Blu-ray uiteraard niet.. De dvd speler ging niet open waar ik ook drukte. Ik heb met wat plastic en tape de knop moeten "vergroten" zodat het frontje er wel bij komt. Nu werkt het wel, maar het is wel jammer dat ze het frontje alleen boven hebben laten drukken ipv overal.

Het gebruik
Qua gebruik heb ik Windows 7 Ultimate geinstalleerd. Ik gebruik hiervoor Media Center gedeelte van Windows 7 samen met de AnySee voor HDTV en gewoon een Mediacenter/bluray/dvd speler. De drivers voor windows 7 stonden gewoon op een mee geleverde dvd en hiermee kon ik zonder problemen installeren.

De kast is samen met de Boxed cooler erg stil. De voeding hoor je bijna niet en de CPU wordt gewoon op een laag toerental gezet als hij niks aan het doen is. Als hij gewoon aanstaat tijdens het tv kijken dan hoor je hem echt niet.

Toch heb ik een minpuntje, bijna alle videoplayers/codecs die ik heb gevonden kunnen geen gebruik maken van het UVD gedeelte van de AMD/ATI videokaart. Als ik een 1080p film ging speler ging hij volledig op de CPU waardoor deze al snel op de 60/70% cpu usage zat. Bij HDTV (welke vaak interlaced is door 1080i) trok hij de CPU zelfs helemaal vol op 100% waardoor hij bijna niet reageerde.

Ik ben dagen bezig geweest met codecs, drivers, instellingen maar ik heb het niet werkend gekregen. Hierdoor heb ik een goedkoop Nvidia GT 220 moeten kopen welke er meteen voor zorgde dat ik op 5% tot 10% cpu usage zat.

Qua stroom verbruik ben ik best wel tevreden. Ik gebruik hem ook als homeserver om te downloaden ed en in een idle stand gebruikt hij 60W. Als ik een HD film of HDTV aan zet gaat hij wat omhoog, naar de 70/75W.

Als ik de bak op standby zet dan gebruik hij zelfs maar 2W, iets wat mij zeer verbaasde. Dit is precies evenveel als ik hem uitzet, de lekstroom daar is dan ook gewoon nog steeds 2W. Al met al ben ik zeer tevreden.

Heb jij ook een Asus Pundit P6-M4A3000E?

Fijne review! Uitgebreid en handig die foto's.

Ik ben alleen benieuwd naar de voeding. Heb wat rondgezocht, maar kan niet echt iets vinden over het formaat.
Dit lijkt me een leuke kast als verjaardagskado voor mijn broertje, er moet alleen wel een beetje gegamed worden uiteraard. Vandaar een videokaart en dan me lijkt een zwaardere voeding wel handig.
In de handleiding staat ATX 12v, maar aan de foto's te zien past niet zomaar alles er in..
De voeding is een soort eigen voeding, ingebouwd in de kast. Deze kan je volgens mij ook niet vervangen. Je zult het dus echt met die 200W voeding moeten doen.
Mooie review, en handig met al die foto's erbij.

De reden dat de chipset het niet goed doet met HD is denk ik dat het om de AMD RS780L(760G) chipset gaat deze chipset mist een aantal hardware versnellingsfeatures voor het verwerken van HD materiaal.

Zie ook: http://nl.hardware.info/n...amd-lanceert-760g-chipset
Goeie review. Ik wil deze kast ook aanschaffen, maar wil hem graag horizontaal hebben. Is dit mogelijk ivm koeling?
Hoi Wiebe, krijg jij wel geluid over HDMI ?
Ja dat krijg ik. Goed opletten in windows 7 of je de output bij Audio wel op HDMI hebt gezet en in de AMD tools ook de audio aanzetten.
dees heb ik ook, geen problemen met hd streamen icm een vertex ssd 80 gb en een hdd van 2 tb ernaast intern,Via mijn airport express N- snelheid films afspelen. icm ipad en splashtop app.

ik gebruik het allround. Dus heb ik 8gb ram / amd 3.0 dual core, wat ik later bij prijsdalingen pas ga upgraden. Veel progs zijn toch nog niet geoptimaliseerd voor quad core.. Ik gebruik ook nog gewoon de onboard vid. Pes 2011 icm een xbox wireless controller doen me denken aan een xbox360 mr dan beter, omdat ik nu mr 1 apparaat heb voor alles,

Verticaal en horizontaal mooi om te zien mits je de stickers weghaalt. je kunt er dan bijna harman kardon op plakken..
Ik ben ook in bezit van deze M4A3000e,en ik moet zeggen het werkt super!
Maar 1 minpuntje is toch wel de onboard gpu die op 350MHz zijn werk doet,hij zou makkelijk 500Mhz moeten doen maar ik ben even vast gelopen op de overclock tools die beperkte support geven op de HD3000 gpu.
Iemand een idee om deze gpu wat harder te laten draaien ?