Logitech Force 3D Pro Blauw Review

2Silent 26 juli 2010, laatste update op 26 juli 2010, 1.647 views

Logitech Force 3D Pro Blauw

Pluspunten

• Ergonomie
  • Functionaliteit
  • Force Feedback

Minpunten

• Kalibratie

Na mijn aankoop van Flight Simulator X merkte ik dat vliegen met een keyboard niet zo eenvoudig was. Daarom heb ik mij deze joystick aangeschaft.

Functionaliteit:: In het begin was ik zeer tevreden over mijn joystick maar jammer genoeg ondervond ik na verloop van tijd dat mijn vliegtuig altijd naar rechts afdwaalde. Na enig onderzoek vond ik de oorzaak: de derde as (de joystick kan ongeveer 90 om zijn as draaien, 45 links, 45 rechts) was niet perfect gekalibreerd. Dit kon ik niet verhelpen omdat er geen goede kalibratie-software inbegrepen zat, de kalibratie gebeurde automatisch en kon niet manueel aangepast worden.
De force feedback is een aparte maar leuke ervaring. Dit zorgt ervoor dat het programma je joystick kan laten bewegen, bvb. in FSX wanneer er turbulentie is)
Er bevinden zich heel wat knoppen (12) op de joystick ook handig is de gashendel en een view-joystick bovenaan.

Ergonomie: Ik vind dat de joystick zeer goed in de hand ligt, je kan je hand laten steunen op het platformpje rechts op de stick. Alle knoppen zijn zeer goed bereikbaar.

Vormgeving: Deze joystick oogt mooi en ziet er sportief uit.

Bouwkwaliteit: Hij ziet er wel stevig uit en is gemaakt van hard plastiek.

Prijs: Ik kocht hem aan 60 bij de lokale computerstore, ik vond dat wel veel maar hij loste al mijn verwachtingen in. Goede prijs voor vele mogelijkheden

Heb jij ook een Logitech Force 3D Pro Blauw?

Bij mij was hij na 2 jaar helemaal gaar. Als ik nu een rechte lijn probeer te maken van linksboven naar rechtsbeneden gaat hij alle kanten op in het calibratiesherm.

Die calibratie kan je ook in FSX doen. Bijvoorbeeld dead zone groter maken.
Hetzelfde probleem met de Force 3D van Logitech, na een paar maanden slechte kalibratie en je kan dit niet corrigeren. Veel mensen hebben hier last van.

Heb nu het meer 'professionelere' materiaal van Saitek, samen met X-Plane werkt dit super. Force Feedback is tof, maar precisie is toch nog iets belangrijker.
En welk materiaal van Saitek heb je dan gekocht? Ik ben aan het kijken naar deze joystick, de Saitek Cyborg X of de Logitech 3D Pro Extreme.