Arctic Fan 12, 120mm Review

aramdin 10 mei 2006, laatste update op 10 mei 2006, 1.596 views

Arctic Fan 12, 120mm

Pluspunten

• Uniek fan design
  • Goede Noise-Performance Ratio
  • 6 jaar garantie
  • Goedkoop

Minpunten

• Outtake only
  • op 12v hoorbaar
  • 38mm dikte

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 4
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Ik zocht een 12cm fan om op mijn radiator te monteren (voor een Push Pull setup) om zo de werking van mijn radiator te maximaliseren en mn CPU temps nog verder naar beneden te brengen tijdens de Nederlandse "Hittegolf" :D

"On Y va!"

Specificaties
Dimensions: 120 x 120 x 38.5mm
Rated Fan Speed: 1500 RPM
Air Flow: 56.3 CFM / 94.7 m3/h
Noise Level: 23.5 dB(A), 0.5 Sone
Power Consumption: 12 V, 0.15 Amp.
Weight: 126 g
Bearing: Fluid Dynamic Bearing
Connector / Cable Length: 3 Pin Molex / 400mm

Featureset
Zoals Arctic zelf meegeeft op zn site, zijn onderstaande punten de meest uitspringende features:

-Best Noise-Performance Ratio
Dit blijft denk ik voor iedereen verschillend, sommige mensen kunnen de herrie van een Delta fan weerstaan, terwijl bv audiofielen een zo stil mogelijk systeem moeten hebben etc.

-Patented Case Design
Deze fan heeft een opengewerkte body, waardoor hij maar op 1 manier is te bevestigen en dat is als Outtake. Hij kan niet als Intake fan gebruikt worden, door deze unieke body. Arctic heeft als uitgangspunt stilte genomen & verminderen van vibratie door de motor hoort hier ook bij. Het systeem wordt ook gebruikt op de Arctic Freezer Pro CPU cooler serie & met succes. 1 Klein puntje van opmerking, deze fan is niet 25mm dik zoals een normale 12cm fan. Hij is 38mm dik. voor sommige systeembouwers kan dit een probleem opleveren!

-Patented Vibration Absorption
De motor van de fan wordt ontkoppeld van de fan behuizing door een uniek design. Dmv rubberen grommets wordt de motor bevestigd aan de fan behuizing, om zo zoveel mogelijk trillingen te elimineren.

-6 Years Warranty
Tja, wat valt hier over te zeggen? Het ziet er naar uit dat Arctic heilig in haar producten gelooft en levert dus ook een extra lange garantieperiode van 6 jaar op haar producten! Volgens mij uniek in deze tak van de computerbusiness :)

Luchtverplaatsing (min/max)
Ik heb deze fan op mn Black Ice Pro gemonteerd, om zo een Push Pull setup te realiseren. Via ITE Smartguardian wordt mijn fan pas op 12v gezet als mijn CPU een bepaalde treshhold bereikt, dus veel tijd op 12v zal hij iet doorbrengen.

Arctic geeft op dat de fan op 12v, 56.3 CFM dient te verplaatsen. Dit is aardig wat, ik denk dat ze er een klein beetje onder zitten. Helaas ik heb geen specialistische apparatuur om dit te meten, dus voor mij is het giswerk :). Hij verplaatst aardig wat lucht op 7v als op 12v. Gevoelsmatig een stuk meer dan mn Nexus fan (die aan de andere kant van mn radiator hangt). Ik ben tenminste onder de indruk van de luchtverplaatsing, op zowel 7v als 12v.

Geluidsproductie (min/max)
Arctic belooft volgens de specs een 23.5dBa geluidssterkte, maar kan dit volgens mij niet waarmaken, denk dat de fan op 12v eerder rond de 26dBa zit dan op 23. Op 12v hoor je de motor eem klein beetje. Op lagere voltages is de fan onhoorbaar, of tenminste heel erg stil :)

Onthoudt dat dit een subjectieve mening betreft!

Subliem! Ik heb hem voor 9 euro bij Alternate gekocht, werkelijk een prikkie voor een 12cm fan! Meestal betaal je al 15e of meer voor een kwalitatief hoogwaardige 12cm fan :) Ik zie in de Pricewatch dat hij al verkrijgbaar is voor een luttele 5,50euro...

Pricewatch Link voor Arctic Fan 12

Reviews
Klik de link om externe reviews te lezen over deze fan

Heb jij ook een Arctic Fan 12, 120mm?

Hele nette review voor een Fan!! Voor veel duurdere apparaten als videokaarten heb ik mindere reviews gelezen :D

Klein puntje commentaar: het is ArCtic en niet Artic
Check, thx for the heads up ;) Aangepast
Heb hem ook als intake fan, maar ik heb hem achter op de buitenkant van de kast gemonteerd :) anders ging het inderdaad niet ;)