Sony KD-55XH9005 Zwart

Sony KD-55XH9005 Zwart Review

BasRB 6 december 2020, laatste update op 6 december 2020, 458 views Product gekocht

Sony KD-55XH9005 Zwart

De Sony XH90 is een erg goede allround TV. Hij blinkt uit in kleurweergave en gebruikersgemak. Voor de rest doet hij het op geen enkel gebied bijzonder goed maar gelukkig schiet deze TV ook nergens tekort.

Pluspunten

• Voorgeïnstalleerde kleurmodussen + nauwkeurig gekalibreerde modus.
  • Android TV
  • Android Spraakbesturing werkt goed
  • Afstandsbediening biedt functie boven vorm
  • Helderheid biedt voldoende bereik en de sensor werkt goed
  • Premium bouwkwaliteit

Minpunten

• Kijkhoeken

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Na een weekje verschillende televisies vergeleken te hebben heb ik de Sony XH90 drie weken geleden aangeschaft. Mijn budget was 600-700 Euro, ik heb onder andere naar een Samsung 50Q60 en een Philips ONE gekeken. Uiteindelijk deze Sony aangeschaft voor 749,- bij de Duitse mediamarkt.

Let dus goed op! Je kan op deze televisie af en toe een goede deal scoren als er ergens een aanbieding is. Ik zal de XH90 beoordelen naar de prijs waarvoor ik hem aangeschaft heb.

Op internet lees je verschillende verhalen over de XH90. Enerzijds is het een goede TV vanwege zijn nauwkeurige kleurweergave en dit kan ik bevestigen. Het beeld in 'Bioscoop' modus en in 'gebruiker modus' is rustig en waarheidsgetrouw. In 'standaard' en met name 'levendig' zijn de kleuren veel te gesatureerd. Bij natuurbeelden kan dit soms een positief spectaculair effect geven, maar met name bij normale programma's is dit erg storend. Gezichten van mensen zijn dan veel te rood en kleuren die wij herkennen uit het dagelijks leven zien er op TV wezenlijk anders uit. (coca cola rood, DHL geel, etc.) Het is dus zeker niet onbelangrijk dat er een nauwkeurig gekalibreerde modus vanuit de fabriek meegeleverd is.

Op internet lees je vaak dat de HDMI 2.1 implementatie niet helemaal doet wat ze beloven. Dit vormt alleen een belemmering tijdens het gamen en hiervoor gebruik ik de TV niet. Daarbij is het mij opgevallen dat bij andere TV's in deze prijsklasse de HDMI 2.1 poort überhaupt ontbreekt.

Wat bijzonder fijn is aan de XH90 is Android TV. De processor in de TV is snel en het opstarten van apps gaat vrijwel direct. Scrollen door 4k 60fps beelden op bijvoorbeeld YouTube vereist best veel rekenkracht en dit gaat snel en vloeiend. Ik betwijfel of dit bij goedkopere televisies ook het geval is. Het is in ieder geval een enorm verschil met mijn vorige TV.

Ook de afstandsbediening is erg fijn. Geen geforceerd hippe afstandsbediening waarvoor je veel functies moet inleveren. Gewoon een grote ouderwetse afstandsbediening met veel knoppen waarbij de knoppen geen sponzig gevoel hebben maar een duidelijke weerstand wanneer je ze indrukt. Helaas is de afstandsbediening niet verlicht.

Het contrast is voor een LED TV erg goed. Bij de bekende OLED demo's op youtube zie je weinig verschil tussen de HX90 en een OLED TV. Dit veranderd echter wanneer je de TV onder een grote hoek bekijkt. Dan zie je dat er wel wat light bleeding is en ook kun je onder een grote hoek in sommige gevallen de FALD techniek met local dimming zijn werk zien doen. Wanneer je recht voor de TV zit zie je hier echter niks van. Bij het beeld van een verlichte gloeilamp in het midden van het scherm met een zwarte achtergrond zijn de randen van het scherm uit en kun je niet definiëren waar de schermranden beginnen.

Daar waar een OLED TV een nog beter contrast heeft en betere kijkhoeken is bij de XH90 de maximale helderheid weer erg fijn. Vooral bij beelden met veel wit (bijvoorbeeld een wintersportrapportage) vind ik OLED TV's soms ietwat donker beeld weergeven. Bij de Sony XH90 kan het beeld lekker fel en is de kleurtemperatuur van wit perfect.

Al met al een fijne TV met een mooi design. Hoewel de beeldkwaliteit misschien niet beter is dan bij andere TV's in deze prijsklasse vind ik het design, de software en de snelle processor van de XH90 bijzonder fijn. Er zijn vast betere TV's maar voor de prijs denk ik dat de XH90 een van de betere keuzes is.

Heb jij ook een Sony KD-55XH9005 Zwart?